Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 03.11.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 22

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kati Naamanka
  • Juho Korpi
  • FT1 Virtuaalihenkilö7

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 26.08.2024 08:00 - 10:00, Opintojakson orientaatio (1h). Niskan pulmat (teoria 1h), Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 27.08.2024 08:00 - 10:00, Fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria 2h), Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 02.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 03.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 09.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 10.09.2024 08:00 - 10:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 16.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 17.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 24.09.2024 09:00 - 12:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 30.09.2024 08:00 - 16:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 07.10.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001
  • 21.10.2024 08:00 - 12:00, Opintojakson koe, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa ja neuraalikudoksen liukuvuutta käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Tarkentuu vielä

Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.

Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.

Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).

ItsLearningiin tulevat artikkelit ja linkit.

Hyvää tukimateriaalia:
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).

Opetusmenetelmät

Pääosin käytännön tunteja.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.

Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

21.10. varsinainen tenttipäivä, lähi- ja ryhmätenttinä kampuksella.

Uusintakoe on yksilökoe. Uusintakokeen koepäivä sovitaan yhteisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua paikan päällä, opettaja ei avaa etäyhteyksiä opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisen oppimisen tehtäviä viikoittain, tarkemmat tiedot ks. itslearning.

Opiskelijan työn mitoitus

VK 35-35 (Niskan pulmat ja huimaus)
13,5 Luennot
24 Toiminnallinen opetus
2,6 Lukeminen (helppo)
5,5 Lukeminen (vaativa)
2 Tehtävät
0 Osaamisen arviointi
47,6 Yhteensä

Muut osiot (olka ja yläraaja) täydentyvät

Sisällön jaksotus

Alla on kuvattuna opintojakson sisältö ja ajoitus. Tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä.
Täydennyksiä tulee vielä.

VKO 35

Ma 26.8.
- Orientaatio opintojaksolle (teoria, 1h)
- Niskan pulmat (teoria, 1h)

Ti 27.8.
- Fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2h)

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Neurodynamiikka
- Lukutehtävä 1: Käypä hoito -suositus (18 sivua)
- Lukutehtävä 2: Näyttöön perustuva tuki- ja liikuntaelinsairauksien kuntoutus: Niskavaivojen kuntoutus (6 sivua)
- Lukutehtävä 3: Aikuisen kipeä niska (9 sivua)
- Lukutehtävä 4: Neck Pain Clinical Practice Guidelines (tutkiminen)  (13 sivua)

VKO 36

Ma 2.9.
- Niskaongelmien tutkiminen (käytäntö, 4 h)

Ti 3.9.
- Niskaongelmien kuntoutus (käytäntö, 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: hyvänlaatuinen asentohuimaus
- Lukutehtävä 5: Harjoittelun periaatteiden soveltaminen niskakuntoutuksessa (20 sivua)
- Lukutehtävä 6: Neck Pain Clinical Practice Guidelines (terapia) (17 sivua)
- Lukutehtävä 7: Blogi: trapetziuksen yläosa (5 sivua)
- Lukutehtävä 8: Päänsärky (15 sivua / 185 sivua)

VKO 37:

Ma 9.9.
- Niskaongelmien kuntoutus jatkuu, hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö, 4 h)

Ti 10.9.
- Olan ongelmat (teoria, 2 h)

Itsenäinen opiskelu
- Tarkentuu

VKO 38

Ma 16.9.
- Olkaongelmien tutkiminen (käytäntö 4 h)

Ti 17.9.
- Olkaongelmien kuntoutus (käytäntö 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Tarkentuu

VKO 39:

Ti 24.9.
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat (teoria+käytäntö 3 h)

Itsenäinen opiskelu
- Tarkentuu

VKO 40

Ma 30.9.
- Yläraajan muiden pulmien tutkiminen ja kuntoutus (käytäntö, 8 h)
- Case-työskentelyn aloittaminen

Itsenäinen opiskelu
- Case-työskentely pienryhmissä
- Tarkentuu

VKO 41

Ma 7.10.
- Fysioterapiataitojen soveltaminen, case-työskentely (käytäntö 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Videoluento: kertaus ja tenttiin valmistautuminen
- Tarkentuu

VKO 43

Ma 21.10.
- Opintojakson koe (ryhmätentti, 4 h)

Itsenäinen opiskelu verkossa
- Opintojakson palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista. Käytännön taitojen oppiminen edellyttää käytännön harjoittelua.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu vielä

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson ryhmätentin arvosanaan ja asianmukaisesti täytettyyn tentin itse- ja vertaisarviointiin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tule paikalle, suorita korvaavuuksia poissaoloista, poissaoloja on liikaa, tai hän ei osallistu tunneilla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastauksessa fysioterapiaprosessi voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, kliinistä päättelyä ei ole juurikaan näkyvissä tai se on epäjohdonmukaista.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian fysioterapiaprosessin kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista. Fysioterapiaprosessin kuvaus on puutteellinen ja sen osista puuttuu oleellisia perusteluja, kliinisessä päättelyssä on puutteita ja epäjohdonmukaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Monirakenteinen. Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten fysioterapiaprosessin asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Valinnat ja perustelut kaipaavat täydennystä, kliininen päättely on hyvää, vaikka siinä saattaa olla epäjohdonmukaisuutta.

4 = Relationaalinen. Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet ja fysioterapiaprosessi on kirjattu ja perusteltu osoittaen kliinisen päättelyn olevan hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Laaja abstrakti. Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen ja tuotoksessa fysioterapiaprosessi terapiavalintoineen, kirjauksineen ja perusteluineen osoittavat kliinisen päättelyn olevan kiitettävällä tasolla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.