The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb (4 cr)
Code: TH00CL28-3001
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
26.08.2024 - 22.10.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Kati Naamanka
- Juho Korpi
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Course
- TH00CL28
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 47 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 26.08.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson orientaatio (1h). Niskan pulmat (teoria 1h), Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Tue 27.08.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria 2h), Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Mon 02.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 03.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Mon 09.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 10.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Mon 16.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 17.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Tue 24.09.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Mon 30.09.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Mon 07.10.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Tue 08.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson palaute ja harjoitteluun valmistautuminen |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Mon 21.10.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Opintojakson koe, Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet TH00CL28-3001 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Alla on kuvattuna opintojakson sisältö ja ajoitus. Tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä.
VKO 35
Ma 26.8.
- Orientaatio opintojaksolle (teoria, 1h)
- Niskan pulmat (teoria, 1h)
Ti 27.8.
- Fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2h)
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Neurodynamiikka (1 h)
- Lukutehtävä 1: Käypä hoito -suositus (18 sivua)
- Testi 1: Käypä Hoito -suositus
- Lukutehtävä 2: Näyttöön perustuva tuki- ja liikuntaelinsairauksien kuntoutus: Niskavaivojen kuntoutus (6 sivua)
- Lukutehtävä 3: Aikuisen kipeä niska (9 sivua)
- Lukutehtävä 4: Neck Pain Clinical Practice Guidelines (tutkiminen) (13 sivua)
VKO 36
Ma 2.9.
- Niskaongelmien tutkiminen (käytäntö, 4 h)
Ti 3.9.
- Niskaongelmien kuntoutus (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: hyvänlaatuinen asentohuimaus (3 h)
- Lukutehtävä 5: Harjoittelun periaatteiden soveltaminen niskakuntoutuksessa (20 sivua)
- Lukutehtävä 6: Neck Pain Clinical Practice Guidelines (terapia) (17 sivua)
- Lukutehtävä 7: Blogi: trapetziuksen yläosa (5 sivua)
- Lukutehtävä 8: Päänsärky (15 sivua / 185 sivua)
VKO 37:
Ma 9.9.
- Niskaongelmien kuntoutus jatkuu, hyvänlaatuinen asentohuimaus (käytäntö, 4 h)
Ti 10.9.
- Olan ongelmat (teoria, 2 h)
Itsenäinen opiskelu viikolla 37
- Lukutehtävä 9: Tutustu olkapään jännevaivojen Käypä Hoito -suositukseen (21 sivua). Osoita osaamisesi tekemällä testi 15.9. mennessä.
- Lukutehtävä 10: Lue Wassinger et al. artikkeli lapaluun liikkuvuuden arvioinnista. (8 sivua)
VKO 38
Ma 16.9.
- Olkaongelmien tutkiminen (käytäntö 4 h)
Ti 17.9.
- Olkaongelmien kuntoutus (käytäntö 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 11: Harjoittelun suunnittelu, toteutus ja vaikutukset, Holopainen & Tarnanen (75 sivua).
VKO 39:
Ti 24.9.
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat (teoria+käytäntö 3 h)
Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021
VKO 40
Ma 30.9.
- Yläraajan muiden pulmien tutkiminen ja kuntoutus (käytäntö, 8 h)
- Case-työskentelyn aloittaminen
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 12 Käypä Hoito: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet (25 sivua)
- Käden ja kyynärvarren pulmien kuntoutus – verkko-opinnot (yht. 8 h)
VKO 41
Ma 7.10.
- Fysioterapiataitojen soveltaminen, case-työskentely (käytäntö 4 h)
- Kliininen päättely ja fysioterapeuttinen diagnoosi
Ti 8.10.
- Harjoittelun tavoitteiden asettaminen
Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu
VKO 43
Ma 21.10.
- Opintojakson koe (yksilötentti, 4 h)
Itsenäinen opiskelu verkossa
- Opintojakson palaute
Objective
The student is able to
• explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on the function of neck-shoulder and upper limb functions and with the functional ability of clients at different ages,
• examine and evaluate reliably the range of motions, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
• draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
• explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.
Content
The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising neck-shoulder area, shoulder girdle and shoulder, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP
Assessment and measurement of range of motion of cervical spine ja joints of upper limb by using physiotherapy methods and measurement device, increasing the active and passive range of motion, basics of joint mobilization and stabilization, planning and implementing mobilization.
Using various training environments and tools, functional training and technology in assessing and implementing clients in different stages of rehabilitation.
Materials
Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.
ItsLearningiin tuleva kirjallisuus (saatavilla verkosta).
Hyvää tukimateriaalia:
Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).
Teaching methods
Läsnäopetuksen tunneilla lähes poikkeuksetta sekä käytäntöä että teoriaa.
Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.
Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.
Exam schedules
21.10. varsinainen tentti. Kirjallinen yksilökoe.
Uusintakokeen koepäivä(t) sovitaan yhteisesti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Completion alternatives
Arvioidaan tapauskohtaisesti.
Student workload
Itsenäisen oppimisen tehtäviä viikoittain, tarkemmat tiedot ks. itslearning.
Opiskelijan työn mitoitus
43 h Läsnäopetus
18 h Verkko-opetus opiskelijan valitsemana aikana
10,5 h Lukeminen (helppo)
6,5 h Lukeminen (vaativa)
30 h Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen
108 h Yhteensä
Evaluation methods and criteria
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista.
Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.
Failed (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Assessment criteria, good (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Assessment criteria, excellent (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Qualifications
The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise. The student has basic skills in assessing and treating clients with lower limb, thoracic and lower spine problems.
Further information
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista.