The Special Features of Physiotherapy with Children and Adolescent (3 cr)
Code: TH00CL29-3001
General information
- Enrollment
-
15.05.2024 - 23.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
23.09.2024 - 13.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Heli Arokki
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00CL29
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 24.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Tue 01.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Mon 07.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Mon 21.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001, Sanna Laakkonen (ulkopuolinen luennoitsija) |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Mon 21.10.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001, Sanna Laakkonen (ulkopuolinen luennoitsija) |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Mon 21.10.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001, Sanna Laakkonen (ulkopuolinen luennoitsija) |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_C2032 Teoriatila muunto ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Mon 09.12.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Mon 16.12.2024 time 12:30 - 13:30 (1 h 0 min) |
Tentti. Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
|
Fri 17.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3001 |
1.uusintatenttipäivä. Etätentti.
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus:
24.09.2024 12.00 - 14.00 Orientaatio ja luento / Heli
02.10.2024 09.00 - 11.00 / Satu
07.10.2024 12.00 - 14.00 / Heli
21.10.2024 12.00 - 18.00 / Sanna
09.12.2024 08.00 - 16.00 / Satu
10.12.2024 12.00 - 16.00 / Satu
16.12.2024 12.00-14.00 Tentti / Satu
Sisältö:
Tällä kurssilla kertaat ja syvennät lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvää osaamistasi aiemmilta kursseilta ja varmennat fysioterapiaprosessin hahmottamista kokonaisuutena. Kartutat tietämystäsi erilaisista kohtaamisen, havainnoinnin, tutkimisen ja mittaamisen keinoista toimien aktiivisesti ja itseohjautuvasti yhdessä luennoitsijoiden kanssa.
Objective
The student is able to
- describe the most common developmental, musculoskeletal, respiratory and vascular diseases that restrict functional ability of children and adolescent,
- examine and evaluate children and adolescent in physiotherapeutic way as well as report results in ICF -framework
- plan and implement physiotherapy that is based on evaluation and clinical reasoning and promotes the agency ja functional ability of children and adolescent
- explain the meaning of certain aid equipment in supporting child´s development and participation,
- recognise the roles of familycentered multiprofessional co-operation and rehabiltation in relation to children and adolescent
Content
Special features of physiotherapy of children with neurological or other most common diseases as well as children with special needs. Examination of functional ability, multiprofessional co-operation, supporting motor development (and learning), early interaction, childrens weekly life and environment, familycentered approach and aid equipment.
Materials
1. luentomateriaalit
2. Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
3. Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
- Chapter 9: Aging and Postural control
- Chapter 13: Development of Mobility
- Chapter 14: Aging and Mobility
4. Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
5. Kirjasta kappaleet 4-6 (s.79-120): Puustjärvi, A., Danner, P., Niutanen, U., Kippola-Pääkkönen, A., Jussila, K. ja Sajaniemi, N. 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet – Ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti -kustannus (leikki, toiminnan ohjaus, taitojen kehitys ikävaiheittain) - soveltuvin osin.
Teaching methods
- Luennot
- Tapauslähtöinen oppiminen (case -based learning) ryhmätyöskentelynä
HUOM! Ennakkotehtävä kurssille on lukea seuraavat sivut teoksesta:
Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
Nämä tulevat siis myös tenttiin.
Exam schedules
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Sähköinen tentti.
Ma 16.12.2024 12.00-16.00 opintojakson varsinainen tentti verkossa ItsLearning -verkkoalustalle. Tentissä saa käyttää materiaaleja.
Uusintatenttiajat sovitaan tarvittaessa yhteisesti.
International connections
Luennot: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin vuorovaikutteisesti ja keskustellen, tehdään pieniä tuntitehtäviä pienryhmissä tai yksilötöinä.
Case-työskentely: sisältää mm. perehtymistä aiheeseen keskustellen ryhmissä ja tutkittuun tietoon siihen liittyen, sekä tutkimisen suunnittelua, johtopäätösten tekemistä, terapian tavoitteiden laatimista (pää-/osatavoitteet, GAS, SMART), terapian suunnittelua ja tuotoksen esittämistä muulle ryhmälle.
Student workload
Kurssi on laajuudeltaan 3op eli 81 tuntia opiskelijan työtä ja karkeasti se jakautuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Luennot / tuntityöskentely 24h
Tiedonhaut 8h
Itsenäinen opiskelu / teoriatietoon perehtyminen 18h
Ryhmätyöskentely; annetun tehtävän suorittaminen ja sen esittäminen 17h
Ryhmätyöskentelyn itse- ja vertaisarviointi 4h
Tentti 2h
Qualifications
Courses
Motor Learning and Motor Development at Different Ages
Musculoskeletal Anatomy and Physiology and Biomechanics in Physiotherapy
Further information
Kaikilla tämän opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% käytännön tunteja sisältävien opintojaksojen tunneista.