Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ57-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marion Karppi
- Anu Granberg
- Iida Laine
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
- 17.09.2024 08:00 - 10:00, Info SHG-opiskelijoille / Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 23.09.2024 08:00 - 16:00, SHG tutkimuskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 22.10.2024 08:00 - 16:00, SHG ohjauskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
- arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
- suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Oppimateriaalit
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Asiakasprojektiin liittyen tulee hyödyntää toiminnallisen anatomian-, liikkumisen, havainnoinin ja toimintakyvyn- sekä tule-opintojaksojen materiaalia.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Ergonomiaosuus: asiakastyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty selkeästi osoittamaan työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- Ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- Ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- Ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
HYVÄKSYTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- Osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä. Tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- Osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta, sekä tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa pääosin itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Sisällön jaksotus
Johdanto työhyvinvointiin - osio (Marion Karppi)
VKO 36 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /ML
VKO 38 (2h): Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK
Palautuminen työssä ja arjessa -osio (Anu Granberg)
Osiossa käsitellään arjen kokonaiskuormitusta ja siitä palautumista työssä ja vapaa-ajalla. Tutustutaan työn muotoilun teemaan eli eri näkökulmiin ja tapoihin muotoilla omaa työtä (tai opiskelua) sekä tutustutaan konkreettiseen mittariin Hyvinvointianalyysiin keinona mitata kuormittumisen ja palautumisen tasapainoa. Tavoitteena on saada ymmärrys siitä, miten näitä asioita voi hyödyntää fysioterapeuttina asiakastyössä sekä reflektoida omaa hyvinvointia ja löytää keinoja tai kokeiluja oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
VKO 37: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO 40: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h),
VKO 43: reflektiotunnit (3h)
Ergonomiaprojekti (Iida Laine & Milka Reponen):
vko 35 pidetään projektin info ti 27.09. klo 12.30–14
• Tässä opintojakson orientaatio + yleisesti ergonomiasta, työnjako
vko 36 ma 02.09. klo 12.30 preppaustunti
vko 38 2 h, Teams: Projektin info (ft opiskelijat pitävät teidän shg opiskelijoille) ti 17.9. klo 8–10
•Sisältö: asiantuntijaluento & projektin info
Tutkimuskäynnit:
vko 39 ma 23.09. klo 8–16, Sun Klinikka + joku tila vielä
Ohjauskäynnit:
vko 43 ti 22.10. klo 8–16, Sun Klinikka + joku tila vielä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tunneilla ammatillinen pukeutuminen
Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyväksytty - hylätty
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.
Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.
Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista:
1. ERGONOMIAPROJEKTI Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä (hyv-hyl):
a. Ft-opiskelijat vastaavat projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan projektin vastuutehtävät
b. Perehdytystunneille osallistuminen
c. 1 ja 2 Asiakaskäyntien kirjallisten suunnitelmien tekeminen ja palauttaminen
d. Asiakaskäyntitekstien kirjaaminen ja asiakkaan työskentelyvideon analysointi
e. Asiakkaalle menevän kirjeen ja harjoitusohjelman laatiminen
f. Kirjallisen asiakasraportin tekeminen
2. Itslearningiin palautetut yksilösuorituksena ja ryhmässä tehtävät tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty. (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
3. Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
4. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.