Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ57-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marion Karppi
- Anu Granberg
- Iida Laine
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
- 27.08.2024 12:00 - 14:00, SHG: Projekti-info, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 02.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakastyön preppaustunnit / Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 09.09.2024 10:00 - 12:00, Palautuminen työssä ja arjessa osion aloitus, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 10.09.2024 12:00 - 14:00, Työhyvinvoinnin teoriat, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 10.09.2024 14:00 - 16:00, Työhyvinvoinnin teoriat, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 17.09.2024 08:30 - 09:30, Info SHG-opiskelijoille / Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 23.09.2024 08:00 - 16:00, SHG tutkimuskäynnit SUN KLINIKALLA, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 24.09.2024 14:00 - 17:00, Työn kuormitus- ja voimavaratekijät, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 01.10.2024 10:00 - 12:00, Palautuminen työssä ja arjessa keskusteleva teoriaopetus, mittausten tulkinta, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 01.10.2024 12:00 - 15:00, Nukkumisergonomian koulutus: Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 04.10.2024 11:00 - 15:00, SHG-extra tutkimuskäynnit (asiakastyö), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 07.10.2024 14:00 - 17:00, Palautuminen työssä ja arjessa reflektiotunnit, esitykset ja keskustelu, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 08.10.2024 14:15 - 15:15, SHG-extrakäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 22.10.2024 08:00 - 16:00, SHG ohjauskäynnit SUN KLINIKALLA, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
- 24.10.2024 16:00 - 17:00, SHG-extra ohjauskäynnit. Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
- arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
- suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Oppimateriaalit
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Asiakasprojektiin liittyen tulee hyödyntää toiminnallisen anatomian-, liikkumisen, havainnoinin ja toimintakyvyn- sekä tule-opintojaksojen materiaalia.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Ergonomiaosuus: asiakastyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen
kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä
kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene
suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan
HYVÄKSYTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, tunnistaa ja osaa nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana
hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä. Tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan
fyysistä kuormittavuutta, sekä tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä
toimenpiteitä fysioterapian keinoin, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa työskennellä ohjattuna ergonomiaan liittyvissä fysioterapian asiakastilanteissa ja tietää siihen liittyviä tekijöitä
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
Sisällön jaksotus
Johdanto työhyvinvointiin - osio (Marion Karppi)
VKO 36 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /ML
VKO 38 (2h): Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK
Palautuminen työssä ja arjessa -osio (Anu Granberg)
Osiossa käsitellään arjen kokonaiskuormitusta ja siitä palautumista työssä ja vapaa-ajalla. Tutustutaan työn muotoilun teemaan eli eri näkökulmiin ja tapoihin muotoilla omaa työtä (tai opiskelua) sekä tutustutaan konkreettiseen mittariin Hyvinvointianalyysiin keinona mitata kuormittumisen ja palautumisen tasapainoa. Tavoitteena on saada ymmärrys siitä, miten näitä asioita voi hyödyntää fysioterapeuttina asiakastyössä sekä reflektoida omaa hyvinvointia ja löytää keinoja tai kokeiluja oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
VKO 37: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO 40: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h) & nukkumisergonomian koulutus (3h)
VKO 43: reflektiotunnit (3h)
Ergonomiaprojekti (Iida Laine & Milka Reponen):
vko 35 pidetään projektin info ti 27.09. klo 12.30–14
• Tässä opintojakson orientaatio + yleisesti ergonomiasta, työnjako
vko 36 ma 02.09. klo 12.30 preppaustunti
vko 38 2 h, Teams: Projektin info (ft opiskelijat pitävät teidän shg opiskelijoille) ti 17.9. klo 8–10
•Sisältö: asiantuntijaluento & projektin info
Tutkimuskäynnit:
vko 39 ma 23.09. klo 8–16, Sun Klinikka + Terapiatila 1 ICT_B2038, Toimintakyvyn arvioinnin tila ICT_B2049 varattu
Ohjauskäynnit:
vko 43 ti 22.10. klo 8–16, Sun Klinikka + Terapiatila 1 ICT_B2038, Toimintakyvyn arvioinnin tila ICT_B2049 varattu
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tunneilla ammatillinen pukeutuminen
Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyväksytty - hylätty
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden suorittamisesta
1. Ergonomiaprojekti (Vastaava opettaja: Iida Laine)
a. Ft-opiskelijat vastaavat projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan projektin vastuutehtävät
b. Perehdytystunneille osallistuminen
c. 1 ja 2 Asiakaskäyntien kirjallisten suunnitelmien tekeminen ja palauttaminen
d. Asiakaskäyntitekstien kirjaaminen ja asiakkaan työskentelyvideon analysointi
e. Asiakkaalle menevän kirjeen ja harjoitusohjelman laatiminen
f. Kirjallisen asiakasraportin tekeminen
2. Työn ja arjen tasapaino (Vastaava opettaja: Anu Granberg)
a. Lähitunneille osallistuminen
b. Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen, sisältäen hyvinvointianalyysimittaukseen perehtymisen
c. Reflektiotunneille esityksen koostaminen pienryhmittäin ja esitys/keskusteluun osallistuminen
3. Johdatus työhyvinvointiin (Vastaava opettaja: Marion Karppi)
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan opintojakson yleisiä arviointiperusteita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.