Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 26

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Annukka Myllymäki

Ryhmät

  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet toiminnassaan.

Sisältö

Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.

Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

Oppimateriaalit

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2022. Motor Control. Translating research into clinical practice. 6.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
-Chapter 7: Normal postural control
-Chapter 9: Aging and postural control
-Chapter 12: Control of normal mobility
-Chapter 14: Aging and mobility
-Chapter 17: Normal reach, grasp and manipulation
-Chapter 18: Reach, grasp and manipulation: Changes across the life span

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Chapter 7: Performance and motor control, Characterics of Functional Skills
-Chpater 8: Action Preparation

Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
-Chapter 8: Exercise for impaired balance
-Chapter 14: The spine structure, function and posture (Impaired posture s. 445-455)

-Toiminnallisen anatomian materiaalit (Kertaa!)

Hyvää oheisluettavaa (vaikkakin osa jo päiväykseltään vanhempaa materiaalia)
-Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
-Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
-Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: X, klo X, paikka: X
1. uusintatentti: X, klo X, paikka: X (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti: Järjestetään tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus = 4 x 27 h opiskelijan työtä = 108h

Sisällön jaksotus

Sisältö täydentyy Itsiin.

HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine

VKO 35
2h Orientaatio opintojaksolle (aloitetaan myös teoriaa jo tällä tunnilla)

VKO 36
2h + 2h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.

VKO 37
2h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä.

VKO 38
4h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi + lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)

VKO 39
2h + 2h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi + lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

VKO 40
2h Asennon havainnointi jatkuu: toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi


IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:

VKO 43
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria): Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi eri ikäkausina. Somatosensoriikka ilmiönä

2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria, osittain käytäntö): Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi jatkuu.

VKO 44
4h Case-harjoittelu

VKO 45
Ryhmätyöesitykset 4h: Ryhmätyöesitykset ja keskustelua perusliikkumisen havainnoinnin osalta

VKO 46
Varsinainen tentti

VKO 49
Yhteenveto- ja palautetunti 2h

VKO 51
1. Uusintatentti 2h

KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:

VKO 44
2h Kävelyn analysoinnin perusteet

VKO 45
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely

VKO 46
4h Kävelyn analysointi

VKO 47
2h Kävelyanalyysien purkua

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki opintojakson tehtävät ovat on hyväksytysti suoritettuna Itslearningissa annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arvosana muodostuu seuraavista suoritteista:
1. Ryhmätyö -liikeanalyysi (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä). Painotus 25 % opintojakson arvosanasta.
2. Ryhmätyö: Tasapaino ja koordinaatio -Raportti: hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä). Painotus 25 % opintojakson arvosanasta.
3. Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä.) Painotus 50 % opintojakson arvosanasta.
4. Kävelyn analyysi -osio (hyväksytty - hylätty)
5. Ryhmätehtäviin liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa opintojakson arvosanaan +/-
6. Itslearningiin palautetut yksilösuorituksena ja ryhmässä tehtävät tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty. (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
7. Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
8. Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
9. Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-

Hylätty (0)

Hylätty = Tentin pisteet: <50 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei osaa hyödyntää tai pysty tuomaan esiin anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa
- Osaa ei kykene tutkimaan ja/tau analysoimaan ihmisen liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä, ei tunnista niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei kykene tekemään johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Ei tunnista tai pysty osoittamaan, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- Ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn kuvaaminen on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa. Ei tunnista siihen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tentin pisteet: =50 % maksimipistemäärästä
2 = Tentin pisteet: >60 %maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan ohjattuna
- Opiskelija osaa ohjattuna hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa
- Osaa ohjattuna tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Kykenee ohjattuna tekemään johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella
- Opiskelija tunnistaa ja tietää eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Tunnistaa miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Tentin pisteet: 3>70 % maksimipistemäärästä
4 = Tentin pisteet: 4>80 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
- Osaa tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Kykenee osittain itsenäisesti tekemään johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella
- Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata ja selittää ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Tentin pisteet: >90 % maksimipistemäärästä

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Kuten edellä
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Kuten edellä
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä ymmärtää osa-alueiden merkityksen tutkimisessa ja analysoinnissa,
- Osaa tutkia ja analysoida itsenäisesti liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- Kykenee pääosin itsenäisesti tekemään johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella
- Opiskelija osaa kuvata ja selittää eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja ja osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa selittää ja kuvata, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa kuvata laaja-alaisesti ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä ja nimetä/ymmärtää siihen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Kuten edellä
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa ja on itseohjautuva

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.