Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 07.10.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

13 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Arokki

Ryhmät

  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23
  • 29.08.2024 12:30 - 15:45, info-terapiaprosessi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 05.09.2024 09:00 - 15:45, normaalikehitys_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 06.09.2024 08:15 - 11:30, leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 10.09.2024 08:15 - 15:45, Sensomot._harjoittelu_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 12.09.2024 08:15 - 15:00, arvointimenetelmät_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 18.09.2024 08:00 - 16:00, Itsenäisen_opiskelun_päivä_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 26.09.2024 09:00 - 15:45, terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 30.09.2024 09:00 - 15:45, terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 03.10.2024 09:00 - 11:45, purku_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 04.10.2024 09:00 - 15:45, Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 04.10.2024 09:15 - 13:00, Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus

Oppimateriaalit

Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)

Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )

Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputyön palautus 7.10
Tiiminäyttö 4.10

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 54h. Itsenäistä työskentelyä 135h

Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely vk 38 video, teoria ja palautettava työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkityslapsen kehitykselle

Sisällön jaksotus

4h Info ja terapiaprosessi teams
7h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
7h Arviointi ja arviointimenetelmät
7h Terapian toteutus
7h Terapian toteutus
3h purkupäivä
7h Näyttöpäivä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Info pidetään 29.8 teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus lähipäivässä, näytössä sekä tiimityöskentelyssä (myös töiden palautuminen aikataulussa vaikuttaa aktiivisuuteen) +1/-1
Kirjallisten töiden tekeminen hyväksytysti (alla olevan arviointikehikon mukainen arviointi)
Tiiminäyttö 1-5
Henkilökohtainen lopputyö 1-5
Itse- ja vertaisarviointi

Hylätty (0)

Opiskelija:
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö