Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

13 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Arokki

Ryhmät

  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23
  • 29.08.2024 12:30 - 15:45, info-terapiaprosessi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 05.09.2024 09:00 - 15:45, normaalikehitys_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 06.09.2024 08:15 - 11:30, leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 10.09.2024 08:15 - 15:45, Sensomot._harjoittelu_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 12.09.2024 08:15 - 15:00, arvointimenetelmät_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 26.09.2024 09:00 - 15:45, terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 30.09.2024 09:00 - 15:45, terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 03.10.2024 09:00 - 11:45, purku_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 04.10.2024 09:00 - 15:45, Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002
  • 04.10.2024 09:15 - 13:00, Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Poissaolot lähiopetuksesta (etenkin käytännön tunneilta: sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ja arviointimenetelmät) osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Asiakkaan opiskelija etsii itse. Voit etsiä sopivaa asiakasta lähipiiristäsi tai soittaa päiväkoteihin ja tehdä arvioinnit siellä.
Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi sensomot. perusvalmiuksien havainnointiin on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Leikin arvioinnissa 2-5v lapsi on optimaalisin. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Sisällön jaksotus

4h Info ja terapiaprosessi teams
7h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
7h Arviointi ja arviointimenetelmät
7h Terapian toteutus
7h Terapian toteutus
3h purkupäivä
7h Näyttöpäivä

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö