Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL65-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
30.05.2024 - 30.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
14 - 26
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
- 29.08.2024 10:00 - 15:45, Mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat_Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3003
- 30.08.2024 10:00 - 15:45, Itsen käyttö toimintaterapiassa_Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3003
- 02.09.2024 08:15 - 15:45, Eettisyys_VR peli_Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3003
- 03.09.2024 10:00 - 15:45, Näyttökoe_Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3003
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Terapeuttinen vuorovaikutus
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä (lähipäivät kampuksella).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään videoreflektio opettajan nimeämissä pienryhmissä, vain hylätyn videoreflektion voi uusia, hyväksyttyä videoreflektiota ei voi korottaa.
Hylätyn näyttöpäivä suorituksen uusinta kaksi kertaa opettajan kanssa sovitussa ajassa, ensimmäinen uusinta kerta 30 päivän sisällä varsinaisesta näyttöpäivästä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Jokainen opiskelija valmistautuu ennakkomateriaalien avulla kampuksella toteuttaviin lähipäiviin.
Ohjeistus tiimioppimiseen ja käänteisen oppimisen menetemiin löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja, lähipäivät kampuksella.
Lähtökohtaisesti opiskelija osallistuu opintojakson lähipäiviin. Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja / opettajat keskustelevat henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t , mikä sisältää:
lähipäivät kampuksella
Itsenäistä työskentelyä ennakkotehtävien ja videoreflektion tekemiseen.
Näyttöpäivä
Tarkempi ohjeistus löytyy ITSLearningistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson info ryhmän Teams kanavalla,
materiaalit käytettävissä 30.5.2024 alkaen Itslearning oppimisalustalla.
Teema: Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Teema: Itsen käyttö toimintaterapiassa
Teema: Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit, Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti ja Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (VR sovelluksen avulla)
Näyttökoe
Videoreflektio
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, kysymykset Itslearning Opintojaksoon perehtyminen suunnitelma sivulle (Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja vastaukset)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja aktiivista osallistumista lähipäiviin. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Videoreflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Aktiivisuus lähipäivissä +/- 1 numero,
Tiimin arvioinnin sekä itse- ja vertaisarvioinnin vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näyttö +/- 1 numero.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Terapian toteutuksen perusteet