Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL68-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
14 - 26
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Kurtti
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
- 28.08.2024 09:00 - 10:30, RAV/Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 04.10.2024 08:15 - 11:30, RAV/Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 05.11.2024 14:15 - 15:45, Info_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 04.12.2024 08:00 - 15:45, Simulaatio_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 05.12.2024 08:00 - 12:00, Simulaatio_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 05.12.2024 12:00 - 15:45, Simulaatio_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 09.12.2024 08:00 - 16:00, Tiimit_työelämäohjaus_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 10.12.2024 08:15 - 13:00, Oman ryhmän ohjaaminen_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
- 10.12.2024 13:15 - 15:45, Palaute_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00CL68-3003
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella näyttöön perustuen ryhmätoimintaa asiakasryhmälle,
• toteuttaa ryhmätoimintaa asiakasryhmälle kirjallisen suunnitelman pohjalta,
• kuvata dokumentoinnin avulla ryhmän toteutusta ja laatia siitä yhteenvedon,
• reflektoida terapeuttista vuorovaikutustaan ja toimintaansa ryhmän ohjauksessa.
• Tunnistaa keskeisempien kansansairauksien ravitsemushoitoa ja yleisimmät erityisruokavaliot sekä osaa soveltaa tietoa toimintaterapeutin työssä
Sisältö
Ryhmän suunnittelu ja toteutus
Ryhmän toimintaterapeuttinen ohjaaminen
Ryhmäprosessin dokumentointi ja oman oppimisen arviointi
Keskeisimmät kansansairaudet ja yleisimmät erityisruokavaliot
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen itsenäistä opiskelua ja tiimityöskentelyä (ryhmätoteutusten suunnittelu, toteutus ja raportointi)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei tenttiä.
Opintojaksolla erilaisia oppimistehtäviä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen työelämän rajapinnassa. Ohjeistus löytyy Itsistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista toteutustapaa. Opintojakso osana harjoittelua, jolloin poissaolo korvataan seuraavan ryhmän toteutuksessa (toimintaterapia harjoittelu, ei ravitsemus)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktipäivät, opiskelijatyötä sis suunnittelua, käytännön totetukset ja palautteet.
Ryhmänohjaus sisältää siihen liittyvän valmistelutyön ja käytännön suunnittelutyön, palautteen
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itsistä. 27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti
Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa
HYVÄKSYTTY
suorittaa hyväksytysti teoriaopinnot
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan
Sisällön jaksotus
info
luento ja 2h tiimityöskentely
Toimintaterapian käytännön osuus:
SimuCenter ohjaus (pakollinen lähiosallistuminen, poissaolo korvataan ja osaaminen osoitetaan seuraavan toteutuksen mukana)
Etäohjaus työelämäkumppani
Ryhmänohjaus (pakollinen lähiosallistuminen, sovitaan tiimin kanssa mahdollisuus erillisjärjestelyihin)
Ryhmän toteutuksen raportointi ja arviointi sekä palautekeskustelu
Tarkammat ohjeet löytyvät Itsistä.
RAV (Johanna): Keskeisimpien kansansairauksien ravitsemushoito ja yleisimmät erityisruokavaliot sekä näiden huomioiminen toimintaterapeutin työssä. Ravitsemuksen tunnit sijoittuvat viikoille 35-40.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensisijaisesti Itsin kysymys- ja vastauspalstalla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Esimotorola ja ryhmänohjaussuunnitelma
Ryhmänohjauksen toteutus
Ryhmäpalaute
Motorola ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hyväksytty:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Esitietovaatimukset
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli
Opintojaksot:
Terapian toteutuksen perusteet
Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus
Merkityksellinen toiminta
Ohjaaminen terapiatyössä