Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan kasvattaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG81-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 - 10

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marita Nummi-Wikström
  • Jenni Tuominen

Vastuuopettaja

Marita Nummi-Wikström

Ryhmät

  • PLIITS22BA
    PLIITS22BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.

Sisältö

Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.

Oppimateriaalit

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2022/04/Kirja-kirjoista-2022-23-Johannes-Partanen.pdf?vgo_ee=C0vXWDI4RLC09mrE7yJJdckfwmyS0jaZlaq%2B5Zmrre4%3D

Opetusmenetelmät

Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Kansainvälisen kaupan vaatimukset, kansainvälinen kilpailu, kieli- ja kulttuuritaidot).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa kasvattaa liikevaihtoa ja tulosta.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.

Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan liikevaihdon kasvua.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Opiskelija kirjoittaa teeman mukaisen esseen (noin 2 sivua) hyödyntäen eri lähteitä. Lähdeviittaukset ja lähdeluettelo laaditaan AMK:n viittausohjeiden mukaisesti. Essee liitetään omaan portfolioon.

Opiskelija osallistuu treeneihin / lukupiirehin ja niiden vetämiseen vuorollaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan liiketoimintaa kasvattavaa tekemistä esim. projektin hankintaa, projektin työstämistä tai vastaavaa toimintaa, jolla osuuskunta on kasvattanut omaa bisnestä.

Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Mahdolliset treeniaiheet:
• Aihe 1; Kasvuyritys
• Aihe 2; Muutosjohtaminen
• Aihe 3; Rahoitus

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Oppimistavoitteet eivät täyty. Opiskelijalla ei ole näyttöä osuuskunnan liikevaihdon kasvattamisesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2);

Opiskelija toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Liiketoimintaa on saatu aikaan, mutta kasvun ja tuloksen panos on vähäinen.

Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
-tiedostaa eri rahoitusmallit
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmenttien kulttuurisidoinnaisuuden
-pärjää kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja ymmärtää kulttuurien vaikutukset

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3-4);

Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on hyvä.

Opiskelija

- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
- toimi sujuvasti kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja omaa hyvät kulttuuriviestinnälliset taidot

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5);

Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on erinomaista.

Opiskelija

- osaa suunnitella ja toteuttaa kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoimintasuunnitelmassa
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
-osaa käydä kauppaa kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ymmärtämällä kulttuurisidonnaiset vaikutukset