Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV58-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 04.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.11.2024 - 06.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Päivi Matikainen
Annika Luomala
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
PSHTK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
PSHSK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A
PSHTS22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
PSHSS22A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
PSHTS22V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
MSHTK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
MSAISS22
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
PSHTK22B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
PSHTS22B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00BV58

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 04.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ke 06.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ma 11.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ke 13.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ma 18.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ke 20.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ma 25.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ke 27.11.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ma 02.12.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Ke 04.12.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3008
etänä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
- syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
- syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
- osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
- syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
- tunnistaa tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
- syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
- osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
- Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
- lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
- sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
- sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
- lasten ja nuorten tehohoitotyö
- lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja hoitopolku
- kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
- lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
- Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
- Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
- Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Tavoitteet

LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP LAPSY

Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
• syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
• syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
• osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
• osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
• syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
• syventää osaamistaan lasten ja nuorten mielenterveyden hoitotyössä ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
• syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
• osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö

Sisältö
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
• Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
• lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
• sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
• sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
• lasten ja nuorten tehohoitotyö
• lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
• kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
• lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
• Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
• Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
• Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Oppimateriaalit

Suomeksi
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Opetusmenetelmät

- Vuorovaikutukselliset luennot
- Ennakkotehtävät
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Esitykset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkokoe 4.12. klo 8-20 sisältäen teoriaosuuden sekä lääkelaskut
1.Uusintakoe tammikuussa 2025
2.Uusintakoe tarvittaessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Flipped learning
-Case pohjainen oppiminen
-Yhteistoiminnalllinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-etäluennot 30h
-yksilölliset tehtävät 50h
-ryhmätehtävät 10h
-muu kurssin materiaalin itsenäinen opiskelu 45h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Kurssilla 75% läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä)
-Ennakkotehtävät kurssilla arviointi (hyväksytty -täydennettävä) kriteerit Its oppimisalustalla
-Lääkelaskut (hyväksytty -hylätty)
-Yksilötehtävät (Hyväksytty- täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Ryhmätehtävät (hyväksytty -täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Kokoava koe, johon osallistuminen edellyttää kaikkien tehtävien palautusta ajallaan ennen koetta. Arviointi asteikolla 1-5, 50% vastauksista oltava oikein
- Uusintakokeet (lääkelaskut ja kokoava koe) mahdollisuus kolme viikkoa ensimmäisen kokeen jälkeen. Toinen uusintakoe tarvittaessa.

Hylätty (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.

Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Jättää annetut tehtävät tekemättä.

Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.

Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Ei vastaanota eikä anna palautetta.

Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.

Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.

Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.

Käyttäytyy epäammatillisesti.

Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Hyödyntää ammatillista tietoa.

Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.

Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä

Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.

Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa

Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.

Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.

Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.

Käyttäytyy ammatillisesti.

Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.

Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.

Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.

Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.

Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.

Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.

Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.

Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.

Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Esitietovaatimukset

Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa

Lisätiedot

Edeltävyysehdot:
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa

Siirry alkuun