Siirry suoraan sisältöön

Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV63-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 05.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Hanna Koivikko
  • Satu Halonen

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • MSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
  • PSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
  • PSHTK22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHSS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
  • PSHSK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 01.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 03.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 08.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 10.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 22.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 24.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 29.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 31.10.2024 15:30 - 18:00, Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007
  • 05.11.2024 15:30 - 18:00, Tentti ja palaute - Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa TH00BV63-3007

Tavoitteet

SEKSUAALISUUS IHMISEN ELÄMÄNKAARESSA 5 op SEKSY

Tavoitteet
• Osaa kohdata seksuaalisuuden hoitotyön eri tilanteissa ja toimintaympäristöissä
• Osaa antaa luvan myös seksuaalisuudesta puhumiselle kaikissa hoitosuhteissa
• Osaa antaa erilaisille potilasryhmille ohjausta seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa
• Tietää eri kulttuurien ja moninaisuuden merkityksen seksuaalisuuteen
• Tietää seksuaalisuuteen liittyviä eettisiä näkökulmia
• Omaa tiedolliset ja taidolliset valmiudet suunnitella ja toteuttaa imetysohjausta sekä arvioida imetystilanteita yhdessä perheen kanssa
• Osaa edistää vauvamyönteisyyttä

Sisältö

Sisältö
• Seksuaalisuus elämänkaaren eri vaiheissa
• Seksuaalisuuden kohtaaminen hoitajana ja hoitotyössä
• Seksuaalisuus eri terveysongelmien yhteydessä
• Seksuaalisuus eri kulttuureissa
• Seksuaalioikeudet ja niiden toteutuminen
• imetysohjausosaaminen

Oppimateriaalit

Ahtola, Anni, Forsström, Tiia ja Paalanen, Tommi 2019. Nautinnon aika. Sexpon seksuaalipoliittinen ohjelma.Into. Riika.
Bildjuschkin, K. (toim.) 2023. Seksuaaliväkivaltatyön perusteet. THL.
Brusila, Pirkko, Kero, Katja, Piha, Juhana ja Räsänen, Marita (toim.) 2020. Seksuaalilääketiede. Duodecim. Printon. Tallinna.
Brusila, Pirkko (toim.) 2008. Seksuaalisuus eri kulttuureissa. Duodecim. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu.
Deufel, Maila ja Montonen, Elisabet (toim.) 2010. Onnistunut imetys. Duodecim. Tammerprint Oy. Tampere.
Klemetti, Raija ja Raussi-Lehto, Eija (toim.) 2014. Edistä, ehkäise ja vaikuta - seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. THL opas 33/2014.
Koskinen, Katja 2008. Imetysohjaus. Edita. Edita Prima. Helsinki.
Ritamo, Maija, Ryttyläinen-Korhonen, Katri ja Saarinen, Saana (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL:n raportti 27/2011.
Ryttyläinen, Katri ja Valkama, Sirpa 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita. Helsinki.
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset, englanninkieliset materiaalit.
Väestoliiton ja Sexpon vrkkosivut ja -materiaalit.
Optimassa lisämateriaalia.

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöt, posteriesitykset, ohjaustilanteet, opponoinnit ja vertaisarviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Imetysohjaustentti 05.11.2024 klo 15.30-16.30.
Seksuaalisuus hoitotyössä ryhmätentti 05.11.2024 klo 16.30-17.30.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppimiskeskustelut ja käänteinen oppiminen (opiskelijat perehtyvät aiheisiin ensin pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään etätunneilla ja muodostetaan asiasta yhteinen käsitys opettajan kanssa).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole vaihtoehtoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Seksuaalisuus hoitotyössä 2op = 54h opiskelijan työtä;
Ryhmätöiden tuotokset ja ohjaustilanteet, opponointi
Culturally sensitive and ethical perspectives on sexuality 2cr, (Kulttuurisensitiivisyys ja eettinen näkökulma seksuaalisuuteen 2op) = 54h opiskelijan työtä, englanninkielinen osuus opintojaksosta; Ryhmätyön tuotos ja posteri sekä sen esitys, opponointi, vertaisarviointi
Imetysohjaus 1op = 27h opiskelijan työtä; Imetysohjaustilanteet (ohjaussisältö ja ohjaustilanne), opponointi, reflektiotehtävät ja tentti

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kokonaan verkko-opetuksena Zoomin kautta. Etäopetus toteutuu ti ja to klo 15.30-18.00.

Opintojakson info-tunti on 1.10 2024 klo 15.30-18.00. Info tunnilla jaetaan ryhmät, joten on tärkeää, että jokainen opintojaksolle osallistuva on paikalla.
Opintojakso päättyy 5.11.2024.

Seksuaalisuus hoitotyössä 2op
Culturally sensitive and ethical perspectives on sexuality 2cr (Kulttuurisensitiivinen ja eettinen näkökulma seksuaalisuuteen 2op), englanninkielinen osuus opintojaksosta
Imetysohjaus 1op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien ja tenttien arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Seksuaalisuus hoitotyössä, Potilasohjaussisältö ja potilasohjaustilanne, Opponointi hyv./hyl. ja tentti 0-5.
Culturally sensitive and ethical perspectives on sexuality 2cr (Kulttuurisensitiivisyys ja eettinen näkökulma seksuaalisuuteen), Ennakkotehtävä hyv/hyl., Ryhmätyö, Posteri ja esitys, vertaisarviointi, arviointi 0-5.
Imetysohjaussisältö ja ohjaustilanne, opponointi, reflektiotehtävät ja tentti hyv. /hyl.

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa opintojakson peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaalisuus ihmisen elämänkaaressa opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.