Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR
  • 10.09.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 18.09.2024 11:00 - 14:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 24.09.2024 14:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 01.10.2024 12:00 - 15:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 08.10.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 22.10.2024 14:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 29.10.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 05.11.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 19.11.2024 12:00 - 13:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
  • 20.11.2024 11:00 - 14:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.

Sisältö

Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi

Oppimateriaalit

Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 2 h
Luennot: 28 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h

Sisällön jaksotus

Mikä on kehittämistyö ja tutkimuksellinen kehittäminen?
Tietopohjan merkitys kehittämistyössä, lähdekritiikki
Eettiset periaatteet, teksti- ja lähdeviitteiden merkitseminen (ml. kuvat & taulukot)
Kehittämistyön menetelmät: Kysely, havainnointi (myös netnografia), haastattelut (fokus- ja CIT), ennakoinnin menetelmistä (SWOT, trendit..), yhteistoiminnalliset menetelmät (työpajaperustaiset).
Opinnäytetyön muodot ja opinnäytetyön arviointi
Opinnäytetyöhön liittyvät dokumentit

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla tehtävät tentit ja testit, joiden osuus on 40% arvosanasta.
Opintojaksolla tehtävät tehtävät ja harjoitukset (10% arvosanasta)
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan pienimuotoinen kehittämistyö, jonka osuus on 50% arvosanasta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testit suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.