Kehittämistyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
- 10.09.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 18.09.2024 11:00 - 14:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 24.09.2024 14:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 01.10.2024 12:00 - 15:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 08.10.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 22.10.2024 14:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 29.10.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 05.11.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 19.11.2024 12:00 - 13:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
- 20.11.2024 11:00 - 14:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3021
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.
Sisältö
Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 2 h
Luennot: 28 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Sisällön jaksotus
Mikä on kehittämistyö ja tutkimuksellinen kehittäminen?
Tietopohjan merkitys kehittämistyössä, lähdekritiikki
Eettiset periaatteet, teksti- ja lähdeviitteiden merkitseminen (ml. kuvat & taulukot)
Kehittämistyön menetelmät: Kysely, havainnointi (myös netnografia), haastattelut (fokus- ja CIT), ennakoinnin menetelmistä (SWOT, trendit..), yhteistoiminnalliset menetelmät (työpajaperustaiset).
Opinnäytetyön muodot ja opinnäytetyön arviointi
Opinnäytetyöhön liittyvät dokumentit
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla tehtävät tentit ja testit, joiden osuus on 40% arvosanasta.
Opintojaksolla tehtävät tehtävät ja harjoitukset (10% arvosanasta)
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan pienimuotoinen kehittämistyö, jonka osuus on 50% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testit suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.