Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV58-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 01.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 15
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Matikainen
- Annika Luomala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä ryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTK22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
-
PSHTK22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
MSHTK21ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K21A
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
-
PSHSK22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä ryhmää.
- 30.09.2024 15:30 - 16:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 30.09.2024 16:00 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 02.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 07.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 09.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 14.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 16.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 21.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 21.10.2024 17:00 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 23.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 28.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
- 30.10.2024 15:30 - 18:00, Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV58-3009
Tavoitteet
LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP LAPSY
Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
• syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
• syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
• osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
• osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
• syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
• syventää osaamistaan lasten ja nuorten mielenterveyden hoitotyössä ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
• syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
• osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa
Sisältö
Sisältö
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
• Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
• lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
• sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
• sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
• lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
• lasten ja nuorten tehohoitotyö
• lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
• kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
• lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
• Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
• Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
• Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa
Oppimateriaalit
Suomeksi
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit ja muu materiaali
Opetusmenetelmät
- Vuorovaikutukselliset luennot
- Ennakkotehtävät
- Ohjaus ja käytännön tilanteet sairaalaympäristössä
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Esitykset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 1.11.2024
Uusintatentti 1 joulukuussa viikolla 49
Uusintatentti 2 järjestetään tarvittaessa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-Jakso toteutuu lähiopetuksena viikoilla 40-44 (30.9.-1.11.) ma ja ke klo 15.30-18.00
-Toteutus tehdään yhdessä Varhan Majakkasairaalan henkilökunnan kanssa. Osa jakson opetuksesta toteutetaan Majakkasairaalan tiloissa ja silloin on mahdollisuus tutustua lastenosastojen tiloihin ja käytännön hoitoihin sairaanhoitajien opastuksella.
-Tämän toteutuksen tarkoituksena on rekrytoida ko. jaksoon osallistuvia opiskelijoita seuraaviin harjoittelujaksoihin ja työhön sairaanhoitajana Lasten ja nuorten klinikan osastoille.
- Tämä LAPSY-jakso on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita ja motivoituneita lasten ja nuorten hoitotyöhön.
- Kurssin ennakkotehtävänä motivaatiokirjeen kirjoittaminen, joka tulisi sisältää motivaatiosi ja kiinnostuksesi lasten ja nuorten hoitotyöhön. Kerro ja kuvaile myös kokemustasi lasten parissa. Lähetä vapaamuotoinen motivaatiokirje jakson opettajille sähköpostitse 9.9.2024 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-lähiopetus ja sairalassa tapahtuva opetus 30h
-yksilölliset tehtävät 50h
-ryhmätehtävät 10h
-muu kurssin materiaalin itsenäinen opiskelu 45h
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
- syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
- syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
- osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
- syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
- tunnistaa tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
- syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
- osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa
Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
- Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
- lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
- sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
- sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
- lasten ja nuorten tehohoitotyö
- lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja hoitopolku
- kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
- lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
- Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
- Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
- Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot:
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
Lasten ja nuorten hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Kurssilla 75% läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä)
-Ennakkotehtävät kurssilla arviointi (hyväksytty -täydennettävä) kriteerit Its oppimisalustalla
-Lääkelaskut (hyväksytty -hylätty)
-Yksilötehtävät (Hyväksytty- täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Ryhmätehtävät (hyväksytty -täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Kokoava koe, johon osallistuminen edellyttää kaikkien tehtävien palautusta ajallaan ennen koetta. Arviointi asteikolla 1-5, 50% vastauksista oltava oikein
- Uusintakokeet (lääkelaskut ja kokoava koe) mahdollisuus kolme viikkoa ensimmäisen kokeen jälkeen. Toinen uusintakoe tarvittaessa.
Hylätty (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Esitietovaatimukset
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa