Information Retrieval and Ethics of Journalists (5 cr)
Code: KU00CU46-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2024 - 27.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.09.2024 - 10.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 26
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 35 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 27.09.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Fri 04.10.2024 time 07:30 - 16:45 (9 h 15 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
Kurssiin sisältyvä opintovierailu Pasila/Yle, lähtö Kupittaalta junalla kl 7.40, paluu Kupittaalle junalla kl 16.40. Mahdollisuus korvata itsenäisellä tehtävällä, jos ei pääse osallistumaan matkalle.
|
Tue 08.10.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 22.10.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 29.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 05.11.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Mon 11.11.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Tue 19.11.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 03.12.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Tue 10.12.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3001 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Perehdytään vuorovaikutteisissa opetustilanteissa tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin työssä. Tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastattelun eettisiin käytäntöihin ja pulmatilanteisiin. Perehdytään JSN:n toimintaan esimerkkien avulla.
Kurssiin sisältyy vierailu Ylen uudistetulla uutisstudiolla Pasilassa. Kurssille on lupautunut vierailevaksi puhujaksi: Sarita Blomqvist, Yle sekä Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto.
1. lähiopetus 27.09. kl 9- 12 Mielipiteet, arkitieto, tieteellinen tieto, lähdekritiikki, tiedon luotettavuus. Journalistin asema yhteiskunnassa. Sitovat ilmoittautumiset Yle-vierailulle.
2. lähiopetus 4.10. Koko päivän VIERAILU Ylen studiolla Pasilassa, ohjelma tarkentuu. Korvaava tehtävä, jos vierailulle ei pääse.
3. lähiopetus 8.10. kl 13-16 Vieraileva puhuja: Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto. Journalistin ohjeet, Julkisen sanan neuvosto, eettiset pulmatilanteet, haastattelun pelisäännöt. Julkisuuslaki, muut toimittajan työn kannalta olennaiset lait.
4. lähiopetus 22.10. kl 13-16 Paritöiden työstämistä.
5. lähiopetus 29.10. kl 9-12 Journalistin tiedonhankintakanavat: haastattelut, tiedotustilaisuudet, tietopyynnöt, nettilähteet, viranomaislähteet.
6. lähiopetus 5.11. kl 13-16 Vieraileva puhuja: Ylen toimittaja Sarita Blomqvist. Harjoitus.
7. lähiopetus 11.11. kl 13-16 Opettajan henkilökohtaiset palautteet ja vertaispalautteet paritöistä, kaksi ryhmää kerrallaan /20 min.
8. lähiopetus 19.11. kl 14-16 Disinformaatio, valeuutiset. Faktantarkistuksen työkaluja.Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet.
9. lähiopetus 3.12. kl 12-14 Paritöiden esittelyt.
10. lähiopetus 10.12. kl 12-16 Paritöiden esittelyt. Keskustelemme oppimastamme ja annamme palautetta.
Objective
After completing the course, the student is able to
- distinguish between opinions and everyday knowledge, as well as scientific knowledge
- assess the reliability of information and sources
- obtain information from different channels
- explain the basics of legislation on the openness of government activities
- explain the importance of the Guidelines for Journalists and the principles of professional ethics in information gathering
- describe the rules of the game for journalistic interviews
- illustrate the responsibilities and duties of journalists as social actors
Content
The students familiarise themselves with information gathering and source criticism as key tools for journalists. They practice critical information gathering from different sources. The students familiarise themselves with the Guidelines for Journalists and ethical practices in the field with examples. Students get acquainted with the legislation on openness from the point of view of journalistic work and get involved in the ethical practices of journalistic interviewing.
Materials
Opettajan antama materiaali tunneilla ja Itslearningissa, lainsäädäntö ja Journalistin ohjeet, JSN:n päätökset.
Teaching methods
Luennot ja vuorovaikutteiset tehtävät, itsenäinen opiskelu, mahdolliset vierailut ja vierailevat puhujat.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot, keskustelut ja itsenäinen opiskelu ja tehtävät, ryhmätehtävät.
Student workload
Opetustunnit, tunneilla tehtävät tehtävät, kotona tehtävät tehtävät sekä itsenäinen opiskelu.
Arvioitavat tehtävät (tarkat ohjeistukset Itslearningissa, muutokset mahdollisia):
* LÄHDEKRITIIKKIHARJOITUS (arviointi 1-5), palautuksen määräaika 7.10.
* JOURNALISTIN OHJEIDEN SOVELTAMISHARJOITUS: (arviointi 1-5), palautuksen määräaika 21.10.:
* PARITEHTÄVÄ: julkaisukelpoinen journalistinen faktantarkistus-juttu. (arviointi 1-5), ensimmäisen palautuksen määräaika 10.11., lopullinen määräaika 24.11.
* OPPIMISPÄIVÄKIRJA (arviointi 1-5), palautuksen määräaika 8.12:
Pidät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa, johon kirjaat tekemiäsi asioita ja reflektoit oppimistasi: mikä yllätti sinut, mitä uutta opit? Mikä tuntui vaikealta? Mitä oivalsit?
Evaluation methods and criteria
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen, tehtävien teko ja itsenäinen työskentely, vuorovaikutus sekä oman oppimisensa reflektointi.
Failed (0)
Opiskelija ei ole korvannut poissaolojaan sovitusti. Tehtäviä puuttuu tai ne on tehty puutteellisesti. Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet mutta pintapuolisesti. Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti tehtävänannon mukaan, mutta niissä voi olla puutteita tai opiskelija on palauttanut ne myöhässä. Opiskelija erittelee oppimistaan pintapuolisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on tehnyt tehtävät tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan hyvin ja monipuolisesti. Opiskelija osallistuu rakentavasti keskusteluun ja vuorovaikutukseen opetustilanteissa sekä tuo omia näkemyksiään esille. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävissään ja osallistumisessaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja lähdekriittisyyttä. Opiskelija toimii rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ja tuo omia ideoitaan esiin keskustelussa. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan syvällisesti ja tuo omia oivalluksiaan esiin. Opiskelijan tehtävissä käyttämä kieli on sujuvaa.
Further information
Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi