Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinnan käytännöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CT83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.10.2024

Ajoitus

22.10.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Henni Syrjänen

Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät

  • PMEDIS24tupr
    PMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
  • 22.10.2024 09:00 - 14:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 05.11.2024 09:00 - 13:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 12.11.2024 09:00 - 14:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 19.11.2024 09:00 - 12:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 19.11.2024 12:00 - 14:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 26.11.2024 09:00 - 14:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001
  • 10.12.2024 09:00 - 14:00, Projektinhallinnan käytännöt KU00CT83-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- toimia media-alan projekteissa projektipäällikkönä
- nimetä projektinjohtamisen keskeiset osaamisalueet ja projektipäällikön osaamisvaatimukset
- laatia projektisuunnitelman ja hyödyntää erilaisia menetelmiä projektin osittamiseksi
- hyödyntää erilaisia projektinhallinnan työvälineitä
- arvioida immateriaalioikeuksien myymiseen ja ostamiseen liittyviä tekijöitä ja sopimuksia
- suunnitella ja johtaa kokous- ja neuvottelutilaisuuksia sekä laatia keskeisiä kokous- ja neuvotteluasiakirjoja
- hyödyntää teknologiaa ja keräämäänsä dataa vastuullisesti ja eettisesti
- soveltaa oman alansa ammattieettisiä periaatteita projektitoiminnassa

Sisältö

Projektitoiminnan määrittely, projektipäällikön tehtävät, projektin tavoitteet, projektin vaiheet, projektin osittaminen ja aikataulutus, riskianalyysi ja -hallinta, seuranta- ja arviointisuunnitelma, kokous- ja neuvottelutaidot ja projektinhallinnan työvälineet.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät 1-3, DL 3.12.2024

Lisäksi vertais- ja itsearviointitehtävät, DL 10.12.2024.

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 22.10.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 22.10.2024 ja päättyy 10.12.2024. Opintojaksolla on kuusi kontaktitapaamista, osa kampuksella osa Zoomissa. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

22.10. klo 9-14 Yleistä projektitoiminnasta: projektipäällikön tehtävät, johtamisen osa-alueet ja osaamisvaatimukset (Emma Uotinen) LÄHIOPETUS
5.11. klo 9-13 Projektin suunnittelu: tavoitteet, vaiheet, osittaminen ja aikataulutus, riskianalyysi ja -hallinta, seuranta- ja arviointisuunnitelma (Anna Jussilainen) ZOOM
12.11. klo 9-14 Projektinhallinnan työvälineet (Anna Jussilainen) ZOOM
19.11. klo 9-14 Immateriaalioikeudet (Markus Hatakka) ZOOM
26.11. klo 9-14 Kokous ja -neuvottelutaidot (Jussilainen & Syrjänen) LÄHIOPETUS
10.12. klo 9-14 Presentaatiokerta ja ryhmätehtävän purku (Anna Jussilainen) LÄHIOPETUS

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1-3.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.