Siirry suoraan sisältöön

Microsoft ERP (4 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BZ43-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Paula Kullanmäki

Ryhmät

  • PLILOS23KU
    PLILOS23Kuljetukset
  • LIPATMODToiminnanohjausJaInformaatiologistiikka
    LIPAT Toiminnanohjaus ja informaatiologistiikka

Tavoitteet

Opiskelija syventää toiminnanohjausjärjestelmien osaamista ja keskittyy PK -yrityksissä käytössä olevaan järjestelmään – tämän logiikkaan sekä prosesseihin, joihin tutustutaan yksityiskohtaisesti käytännön harjoittelun myötä. Tavoitteena on saada hyvä yleiskuva PK -yrityksille suunnattujen toiminnanohjausjärjestelmien perusprosesseista sekä toiminnoista niin että opiskelijalla on kurssin jälkeen hyvät valmiudet hyödyntää osaamista työelämässä.
Opiskelija osaa:
- Hyödyntää Microsoft ERP -ohjelmistoa monipuolisesti
- Tunnistaa tiedonhallinnan merkityksen liiketoiminnassa
- Opiskelija pystyy kertomaan mistä liiketoimintaprosessin data tulee, mitä dataa prosessi tuottaa ja miksi
- Opiskelija pystyy myös kuvaamaan kuka kyseisen prosessin dataa tulee käyttämään ja mihin
- Käytännön harjoitusten myötä syventää datalähtöistä ajattelua ja tunnistaa datan hyödyntämispotentiaalia liiketoiminnan tukena

Sisältö

- Microsoft NAV / Business Central
- Harjoitukset
- Vierailija(t)

Oppimateriaalit

materiaalin saa kurssin alussa ja löytyy itsistä. Kurssilla ei tarvita lainattavia/ ostettavia kirjoja.

Opetusmenetelmät

Luennot ja paritehtävät. Kurssilla käytetään Microsoft Dynamics Nav- ohjelmaa, joka ladataan opiskelijan omalle windows- käyttöjärjestelmän koneelle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.
Kurssilla palautetaan Oppimispäiväkirja, joka sisältää Paritehtävän 1-3.
Kurssin tehtävät tulee palauttaa annetun ohjeiden mukaisesti ajallaan.
Oppimispäiväkirjan palautus It´s Learningiin.
Myöhässä palautettua oppimispäiväkirjaa ei arvioida tähän kurssiin.
Kurssia ei voi suorittaa muilla kuin annetuilla tehtävillä.
Kurssin arvosanaa ei voi korottaa tenttimällä tai lisätehtävillä.
Kurssia ei voi uusia tenttimällä tai lisätehtävillä.
Hylätty kurssiarvosana korotetaan suorittamalla koko kurssi uudestaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

luennot ja paritehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 opintopistettä, n. 100 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Syksy 2024:

Luennot
Lähiluennot:
Paritehtävät:
Paritehtävä 1 (25% kurssin kok. arvosanasta)
Paritehtävä 2 (25% kurssin kok. arvosanasta)
Paritehtävä 3 (50% kurssin kok. arvosanasta)

Viestintäkanava ja lisätietoja

luennot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Paritehtävät 1-3 palautetaan Oppimispäiväkirjassa. Oppimispäiväkirja palautetaan Itsiin,

Hylätty (0)

Paritehtävä 2:
Arvosana 0
Paritehtävä ei ole palautettu Itsiin ohjeiden mukaan oikeaan aikaan.
Jos esitystä ei ole palautettu ajallaan, esitystä ei voi myöskään esittää.
Opiskelija on palauttanut esityksen, mutta se hyvin lyhyt ja vajaa.

Paritehtävä 1 ja 3:
Arvosana 0
Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu ajallaan.
Oppimispäiväkirja on palautettu, mutta HYVIN vajaana. Esim. Oppimispäiväkirjassa on vain kuvia, mutta ei tekstiä. Tai vaan tekstiä, mutta ei kuvia.
Kuvista ei saa selvää esim. kuvakaappaukset ovat ”huonoja” ja opiskelijan yritystä (yritystunnusta) ei löydy kuvasta.
Tai teksti on ”epämääräistä” eikä lukija ymmärrä tekstiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Paritehtävä 2:
Arvosana 1-3

Palautettu Itsiin ajallaan. Esitysaika alle 15 min, esitysmateriaali powerpointissa.
Esitys tehty kohtalaisesti ohjeiden mukaan. Opetuksellinen näkökulma ei tule esiin hyvin tai ei ollenkaan.
Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Vähäisesti omia mielipiteitä, vähäisesti omaa pohdintaa. Lähteistä kerrottiin niukasti.
Esitys oli suoraan paperista lukua.
Ei opetuksellista arvoa, eikä oppineisuutta huomattavissa.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Lähteet merkitty esitykseen ja materiaalin loppuun. Plagiointitarkastus on OK.
Jos esitys puuttuu, arvosana 1, kunhan esitysmateriaali on palautettu ajoissa ja teksti on asiallista eli esitys tehty ohjeiden mukaan.

Paritehtävä 1 ja 3:
Arvosana 1-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähteiden käyttö ja merkintä on vähäistä. Lähdeluettelo löytyy aineistosta.
Plagiointitarkastus on OK.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Paritehtävä 2:
Arvosana 4-5

Palautettu It´siin ajallaan. Esitysaika 15-19 min, esitysmateriaali powerpointissa.
Esitys ja esitysmateriaali on tehty erinomaisesti ohjeiden mukaan. Kaikkiin kohtiin on vastattu asiantuntevasti, laajasti ja ammattimaisesti opetuksellisen näkökulman mukaan.
Esitys pidetty sovitusti ja kaikilta ryhmän jäsenillä on luonteva esiintyminen sekä heidän osaaminen tulee esityksessä ilmi. Ei suoraa paperista lukua.
Omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia.
Esitys tehty selkeästi, käyttäen omia kaavioita, prosessikaavioita ym.
Lähteet merkitty esitykseen ja esityksen loppuun.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/ kommentteja, ja vastataan niihin asiallisesti.
Plagiointitarkastus on OK.
Paritehtävä 1 ja 3:
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla esimerkeillä.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki paritehtävän 1 ja 3 kysymysten vastaukset löytyvät päiväkirjasta.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät paikoillaan niissä kohdissa kun käytetty toisen tekstiä oman työn apuna.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistosta on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti. Aineistossa on käytetty ammattimaisesti annettua lähdettä/lähteitä.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Lähdeluettelo on lähteiden mukainen.
Plagiointitarkastus on OK

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pariteht 2:
Arvosana 5
Erinomainen esitys
Kaikkiin kohtiin on vastattu erinomaisen asiantuntevasti, laajasti ja ammattimaisesti opetuksellisen näkökulman mukaan.
Esitys pidetty sovitusti ja kaikilta ryhmän jäsenillä on erittäin luonteva esiintyminen sekä heidän osaaminen tulee esityksessä ilmi. Materiaali tukee esitystä, mutta käytännössä ryhmä osaa esittää asian ilman materiaalia.
Paritehtävä 3:
Arvosana 4-5
Opiskelijan dokumentaation kokonaisuus looginen, tieteellinen ja oppineisuus on havaittavissa.
Omat kommentit ja parannusehdotukset on selitetty perusteellisesti.
Oma oppiminen on avattu tekstissä laajasti ja perustellusti.
Tehtävien prosessikuvaukset on kirjoitettu ja kuvattu vastauksessa. Harjoituksen välivaiheet on kirjattu yksityiskohtaisesti vastauksessa.
Vastauksessa tulee selville harjoituksen ja kokonaisuuden ymmärtäminen.
Kuvakaappauksista saa ”selvää”, ja niistä selviää tekijän yrityksen nimi ja päiväys ja kuvat on selitetty tekstissä auki yksityiskohtaisesti.