Skip to main content

User-Centered Approach Project (10 cr)

Code: TE00CX45-3001

General information


Enrollment
03.08.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 15.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 25
Degree programmes
Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Teachers
Hannu Parkkamäki
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Mervi Vuolas
Course
TE00CX45

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 35 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 13.09.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3001
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Fri 27.09.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3001
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Fri 11.10.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3001
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Fri 01.11.2024 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3001
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Fri 15.11.2024 time 12:15 - 15:45
(3 h 30 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3001
EDU_3002 Henrik muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tämä moduuli pohjautuu Johdanto käyttäjälähtöisyyteen, käytettävyyteen ja ergonomiaan 5 op. Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.

Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.

Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchaus-menetelmällä.

Moduuli toteutetaan syksyllä 2024. Lähiopiskelupäiviä ovat perjantait työjärjestyksen mukaisesti.

Objective

The student understands the basic principles of user-orientation and is able to apply different methods of user information acquisition according to the products, services, user groups and operating environments to be designed. In addition, the student is able to analyze the collected data in order to define possible new needs.

Content

User-orientation and information acquisition project.

Materials

Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)

Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.

Teaching methods

Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Exam schedules

Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.

International connections

Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, mikä perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen vähenee ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1 op tarkoittaa 27 h opiskelijan työtä. 10 op on 270 h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 4 x 8h ja lopetuskerta 4h (Hannu, Mervi)

1 h opetusta on 45 min.

Further information

Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.

Go back to top of page