Visuaalinen kommunikointi 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CX54-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
04.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- 04.10.2024 08:30 - 10:00, Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3001
- 29.11.2024 08:00 - 10:00, Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3001
- 13.12.2024 08:00 - 10:00, Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3001
Tavoitteet
Opiskelija syventää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation osaamistaan.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija osaa hyödyntää käsin piirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä.
Sisältö
Visuaalisen kommunikoinnin ja piirtämisen harjoitustehtäviä
- croquis-piirtäminen
- prototypointi visuaalisessa kommunikoinnissa
- värien vuorovaikutus
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Englanniksi
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Interaction of colors
Harald Arnkil: Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen ja kokeilut. Tekemällä oppiminen (Hands-on)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, jonka mukaan oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opinnot vähentävät myös sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä. 3 op = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Opintojakso täydentää Visuaalinen kommunikointi 1:n sisältöjä seuraavasti:
- Croquis-piirtäminen
- Prototypointi
- Värien havainnointi Albersin väriteorian mukaisesti
Kurssi suoritetaan 4.10.-13.12.2024 aikana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääasiallisesti itsLearning kautta, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.