Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX15-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.09.2024 - 30.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Opettajat
Tarmo Karhu
Vastuuopettaja
Tarmo Karhu
Ryhmät
KMMMODDesignThinking
MOD Design Thinking
Opintojakso
TE00BX15

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 16.09.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
EDU_3033 Teoriatila avo byod
Ma 30.09.2024 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
ICT_C2025 Kieliluokka
Ma 07.10.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
EDU_3033 Teoriatila avo byod
Ma 21.10.2024 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
LEM_B155 Karuselli muunto
Ma 28.10.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
EDU_3033 Teoriatila avo byod
Ma 18.11.2024 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
EDU_2024 Ryhmätyö (18 hlö)
To 21.11.2024 klo 12:15 - 13:15
(1 t 0 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006

Ma 25.11.2024 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ma 02.12.2024 klo 08:30 - 10:30
(2 t 0 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ma 09.12.2024 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Muotoiluajattelu TE00BX15-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2024, tiistaisin ja perjantaisin 3-4h jaksoissa. Mahdollisesti opetusta myös keskiviikkoiltapäivisin.

Kurssin aikana opitaan muotoiluajattelua sekä yleisesti että liittyen oman elämän muotoiluun ja sovelletaan Palvelumuotoilu-kurssin projekteihin.

Opiskelu koostuu harjoituksista, tehtävistä, projektista (PAMU) sekä aktiivisesta ryhmätyöskentelystä..

Muotoiluajatteluun tutustutaan kirjallisuuden, nettilinkkien sekä ohjaus- ja lukupiirikeskustelujen kautta ja sitä sovelletaan palvelumuotoiluprojektissa.

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee muotoiluajattelun erilaisia määritelmiä, osaa myös omin sanoin määritellä muotoiluajattelun lähtökohdat, soveltaa näkökulmaa ja eri menetelmiä haasteisiin eri aloilla osana monialaista tiimiä.

Sisältö

Muotoiluajattelu on tapa tarkastella, nähdä aistia maailmaa.
Muotoiluajattelu ymmärrettäväksi tekemisenä ja merkityksellisyyden luojana.

Muotoiluajattelu 5 op opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat oppia kokonaisvaltaisen, inhimillisen ja kokeilevan lähestymistavan hyödyntämistä erilaisissa ammatillisissa haasteissa.

Opintojakso rakentuu Johdannosta ja neljästä pääteemasta (4K)
1. Kokonaisuus
2. Kokemus
3. Kokeilu
4. Konseptointi
Jokainen teema sisältää tehtäviä, jotka rakentavat ymmärrystä edellisen päälle.

Oppimateriaalit

Kirjoja ja artikkeleita:

Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.

Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.

VanPatter, GK, Pastor; E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived.

Burnett, B. & Evans, D. 2016. Designing Your Life, How to build a well-lived, joyful life.

Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.

Hyppönen, H. 2020. Luomiskertomus: Matkalla luovuuden tulevaisuuteen.

Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.

Opetusmenetelmät

Harjoitukset, projektityö, raportoinnit ja reflektoinnit, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Alustusluennot, harjoitustehtävät, yhdessä tekeminen, projektiin soveltaminen - innovaatiopedagogiikka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 185h työpanosta (1 op = 27h)
Oppimistehtävät:
-yksilöharjoitustyöt ja raportit
-ryhmäharjoitustyöt
-ryhmäprojekti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.

Arvosanaan vaikuttaa aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja projektin suorittaminen ammattimaisuuteen pyrkien sekä sovitun aikataulun noudattaminen.

Arvioinnin perusteina (yksilöharjoitustyöt ja raportit, ryhmäharjoitustyöt):
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa

Vertaisarviointi vaikuttaa arvosanan muodostumiseen opettajan arvioinnin lisäksi.

Hylätty (0)

Määrä: Tehtävät eivät ole valmiita / useita puuttuu ja / tai
Laatu: Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien toteutus ovat heikkotasoisia.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.

Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä, mutta työ voisi olla vahvempi.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.

Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivisuus sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Teorian ja menetelmien hallitseminen ja niiden soveltaminen tehtävissä kiitettävällä tasolla. .
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivisuus ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti

Siirry alkuun