Service Design (10 cr)
Code: TE00BX16-3006
General information
- Enrollment
-
01.06.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 13.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Mervi Vuolas
- Groups
-
KMMMODDesignThinkingMOD Design Thinking
- Course
- TE00BX16
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 36 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 05.09.2024 time 09:45 - 12:00 (2 h 15 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_3075
Marjukka (16 hlö)
|
Thu 12.09.2024 time 12:15 - 15:45 (3 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Thu 19.09.2024 time 12:15 - 15:45 (3 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Thu 26.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Thu 03.10.2024 time 12:15 - 15:45 (3 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_3073
Teoriatila avo muunto byod
|
Thu 24.10.2024 time 12:15 - 15:45 (3 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_3073
Teoriatila avo muunto byod
|
Mon 28.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_2024
Ryhmätyö (18 hlö)
|
Thu 14.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
EDU_4025
Bonsdorff (14 hlö)
|
Thu 21.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
|
Thu 28.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Mon 02.12.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Tilanvaraus Tuudosta / Reservation from Tuudo |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
Mon 09.12.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Palvelumuotoilu TE00BX16-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus: 5.9-9.12.2024
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin eri vaiheet (ymmärrys-, konseptointi- ja prototypointivaihe). Olennaista on tunnistaa asiakkaan ongelma ja tarpeet, joihin löydetään vastauksia yhteiskehittämisen avulla. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilua käytännössä työelämälähtöisessä projektissa yhteistyössä toimeksiantajan
kanssa.
Sisältö:
Palvelumuotoiluprosessi:
Ymmärrysvaihe
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
Konseptointivaihe
- yhteiskehittäminen
- käyttäjäpersoonat, palvelupolut, ideointi
Prototypointivaihe
- konseptin prototypointi ja testaus
Palvelumuotoilumenetelmät: esim. käyttäjätutkimus, palvelupolkujen kartoittaminen, ideoinnin fasilitointi, prototypointi ja testaus
Palvelun muotoilutyökalut: esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, Service Blueprint, liiketoimintamalli (Business Model Canvas)
Työpajan fasilitointi ja fasilitointimenetelmiä
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Objective
Student understands the service design concept and is able to apply service design methods as part of the user oriented design skill set.
Student is able to implement co-design processes in the organization and understands the possibilities of the design approach in society .
Student knows the elements of corporate image and is able to take part of designing it by the corporate strategy.
Content
Study module includes the following parts:
- Service design and strategic design
Materials
Kirjallisuutta:
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.
Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Opinnäytetöitä:
Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186
Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590
Artikkeleita
Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P
Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423
Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks
Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design
Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users
Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
www.innovationtool.fi
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Teaching methods
Oppimisalustana itsLearning
Yhteiskehittämisalustana Miro
Lähitunnit ovat pakollisia.
Luennot, yksilötehtävät ja ryhmätyöt
Työelämälähtöinen kehittämistehtävä
Työpajafasilitointi (harjoitukset ryhmälle ja työpaja toimeksiantajalle)
Esittelyt
Vertaispalautteet
Loppuraportti ja esitys toimeksiantajalle
Artikkeli tehdystä projektista
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä, vertaisoppiminen
Exam schedules
ei tenttejä
International connections
Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa korostuu kokeilut, tiedon ja osaamisen jakaminen sekä erilaisten näkökulmien yhdistäminen.
Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus voivat olla osana tehtävän projektin sisältöjä.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Opiskelijan työmäärä 270 h ml. lähiopetus
- Esseet 14h
Palvelumuotoiluprojekti toimeksiantajalle oppimistehtävineen yht.138h ja lisäksi siihen liittyen:
- Brief toimeksiantajalta + projektisuunnitelma 16h
- Työpajaharjoitusten suunnittelu ja esitykset 12h
- Loppuraportti ja artikkeli 24h
- Vertaispalautteet 8h
- Esitykset 6h
Further information
Pääasiallisesti viestimme itsLearning-alustan kautta, mutta tarvittaessa myös sähköpostilla ja puhelimitse.
Opiskelijat hankkivat itse palvelumuotoiluprojektin aiheen ja toimeksiantajan. Myös koulu voi tarjota aiheen, jos sellaisia on olemassa. Projektit tehdään 3-4- hengen tiimeissä.