Siirry suoraan sisältöön

Dialogin käsikirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CJ39-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Mika Niinimaa

Vastuuopettaja

Mika Niinimaa

Ryhmät

  • PMEDIS23elok
    PMEDIS23 elokuva

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erotella dialogin ja kohtauksen käsikirjoittamisen erityispiirteitä ja lainalaisuuksia
- selittää versioinnin merkityksen käsikirjoitukselle
- jäsentää käsikirjoituksen kirjoittamisen prosessin vaiheet ja käsikirjoituksen rakenteen
- syventää omaa kirjoittajan identiteettiään

Sisältö

Opintojakson aikana perehdytään vuorovaikutuksen dynamiikkaan sekä sen näkymiseen kielessä ja dialogin muodostumisessa sekä osana kohtauksia. Erilaisten harjoitteiden tavoitteena on syventää opiskelijan kykyä tunnistaa omaa luontaista kirjoittajatyyliään, tekstin ja teosten analysointitaitoja sekä syventää dramaturgista osaamista ja tutustua erilaisiin kirjoittajan työkaluihin. Lisäksi opiskelija kehittää omaa käsikirjoitusta.

Oppimateriaalit

Alan syventävä ammattikirjallisuus, teokset ja oppimateriaalit.

Opetusmenetelmät

Kurssin työskentelymuotoja ovat esim. keskusteleva luennointi, pari- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt, kirjoitusharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, itsenäinen työskentely sekä oheiskirjallisuus ja/tai teokset. Opetus sisältää myös ammatillisten ryhmätyötaitojen ja esiintymisen harjoitteita sekä palautetaitojen harjoittelua ohjatusti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h, 5op

Sisällön jaksotus

Opiskelija - hahmottaa dialogin ja kohtauksen käsikirjoittamisen erityispiirteitä ja lainalaisuuksia - hahmottaa versioinnin merkityksen käsikirjoitukselle - osaa käsikirjoituksen kirjoittamisen prosessin vaiheet ja käsikirjoituksen rakenteen - syventää omaa kirjoittajan identiteettiään.

Kurssin aikana perehdytään vuorovaikutuksen dynamiikkaan sekä sen näkymiseen kielessä ja dialogin muodostumisessa sekä osana kohtauksia. Erilaisten harjoitteiden tavoitteena on syventää opiskelijan kykyä tunnistaa omaa luontaista kirjoittajatyyliään, tekstin ja teosten analysointitaitoja sekä syventää dramaturgista osaamista ja tutustua erilaisiin kirjoittajan työkaluihin. Lisäksi opiskelija kehittää omaa käsikirjoitusta.
Kontaktiopetuksen ajankohdat:


ti 29.10.24 klo 10-16 Edu 1089
ke 30.10.24 klo 10-16 Edu 2027
to 31.10.24 klo 10-16 Edu 3029
ti 5.11.24 klo 10-16 Edu 1089
ke 6.11.24 klo 10-12 ICTC 2025
klo 13-16 Edu 1089
to 7.11.24 klo 10-16 Edu 1089

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Opetukseen osallistuminen ja harjoitustehtävien suorittaminen sekä oheiskirjallisuuden haltuunoton osoittaminen.