Toimitustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BY99-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 21.10.2024
Ajoitus
09.10.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
- Anna Kuusela
Vastuuopettaja
Anna Kuusela
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
- 09.10.2024 13:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 21.10.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 23.10.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 24.10.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 28.10.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 30.10.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 31.10.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 04.11.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 06.11.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 07.11.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 11.11.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 13.11.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 14.11.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 18.11.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 20.11.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 21.11.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 25.11.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 27.11.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 28.11.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 02.12.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 04.12.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 05.12.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 09.12.2024 09:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 11.12.2024 10:00 - 11:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
- 12.12.2024 09:00 - 16:00, Toimitustyö KU00BY99-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- monimediallisen toimitustyöskentelyn ja tuotantoprosessin
- tehdä laajaa journalistista tiedonhankintaa
- tuottaa uutisia monimediajulkaisuun
- työskennellä monimediajournalistisessa toimituksessa
- tuottaa ammattimaista journalistista sisältöä eri juttutyyppeinä ja erilaisin monimediallisin keinoin
- johtaa journalistista toimitustyötä ja tuotantoa
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- syventää ymmärtämystään kestävästä kehityksestä osana journalistista jutuntekoprosessia
Sisältö
Opiskelijat työskentelevät monimediallisessa toimitusympäristössä ja julkaisevat juttuja oikealle yleisölle. Opintojakso sisältää toimituspalaverit ja julkaisuprosessin. Opiskelijat harjoittelevat tiedonhankintaa ja sen prosessoimista käyttäjää palvelevaan muotoon. He myös markkinoivat juttuja sosiaalisen median kanavilla. Opiskelijat johtavat vuorotellen toimitustyöskentelyä yhdessä opettajan kanssa. Kukin opiskelija toteuttaa vähintään yhden jutun kestävän kehityksen uutiskategoriaan.
Oppimateriaalit
Turkuamk.fi: Itslearning.com Toimitustyö eli Tutka S24
Opetusmenetelmät
TUTKAN KOHDERYHMÄ:
Tutkan sisältö syyslukukaudella 2024 suunnataan turkulaisille opiskelijoille. Juttuaiheiden tulee olla yhteiskunnallisesti kiinnostavia ja nuorille aikuisille suunnattuja. Valtakunnallisista uutisaiheista pyritään löytämään paikallinen, nuoria aikuisia kiinnostava näkökulma. Yksi juttuaiheista käsittelee kestävää kehitystä. Tutkan uutiset voivat olla myös valtakunnallista mediaa marginaalisemmista aiheista, mutta niiden ote on aina asiallinen.
Tutkan seuraajakuntaan kuuluu myös mediassa työskenteleviä ja johtavia journalisteja. Tutkassa julkaistut jutut antavat myös heille käsityksen tulevien toimittajien osaamisesta. Tutkan avulla opiskelijan on mahdollista koota näyteportfolio työnhakuunsa.
Uutisaiheiden vertailukohtana ovat Yle Turku, Turun Sanomat, ylioppilaslehtien tai YleX-kanavan yhteiskunnalliset osiot sekä sosiaalisen median journalistiset julkaisut esim. Ylellä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssilla opiskellaan työelämää eli oikeaa toimitusta simuloivassa oppimisympäristössä, Tutkassa. Tutkassa opiskelijat harjoittelevat ja noudattavat toimitustyön eettisiä käytäntöjä ja työelämän hyviä vuorovaikutuskäytäntöjä sekä Journalistin ohjeita. Opettaja antaa ohjausta, mutta opiskelijat työskentelevät itseohjautuvasti ja ottavat itse vastuuta omista jutuistaan jo ideoinnista lähtien. Opiskelijat antavat myös toisilleen palautetta, ottavat sitä vastaan sekä osallistuvat toimituspäällikkövuorollaan muiden opiskelijoiden ohjaukseen. Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan kurssin lopuksi tehtävässä portfoliossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija osoittaa portfoliolla ja työraportilla saavuttaneensa oppimistavoitteet. Portfoliossa on kaksi lyhyehköä tekstijuttua kuvineen ja kaksi videouutista. Lisäksi opiskelija kirjoittaa selostuksen toimituspäällikkyyttä vastaavasta työskentelystä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen opiskelija tekee yhteensä neljä julkaisukelpoista journalistista juttua Tutkaan: kaksi kirjoitettua juttua ja kaksi videota, joista toisen sosiaaliseen mediaan. Jokaisella opiskelijalla on lisäksi yksi toimituspäällikkövuoro. Opiskelija osallistuu siten yhteensä viidelle toimitustyön viikolle.
Jutut eli haastattelut, tiedonhankinta ja valokuvaus sekä kirjoittaminen tehdään omalla ajalla, toimitustyöskentelyn tapaamisissa työstetään juttuja ja sparrataan ideoita, saadaan ja annetaan palautetta sekä harjoitellaan työskentelyä toimituksessa eri rooleissa.
JUTTUTYYPIT:
- Kaksi tekstijuttua: Jokaisessa tekstivetoisessa jutussa on oltava etusivun otsikko, ingressi sekä mielekäs julkaisukuva, tekstijutussa vähintään 2 kuvaa. Jokaisesta haastatellusta henkilöstä pyritään ottamaan julkaisukelpoinen kuva. Tekstijutun maksimimerkkimäärä on 3000. Tekstijuttu luetaan myös ääneen audioksi ja näin harjoitellaan hyvää spiikkaamista.
- Kaksi videota: Maksimissaan 90 sekunnin uutisvideo Tutkan julkaisuun vaakasuuntaisena. Videolla on tarkka uutiskärki ja mielekkäät haastateltavat. Se tekstitetään suomeksi kahden viikon kuluessa julkaisusta. Toinen video on maksimissaan 90 sekunnin uutisvideo pystysuuntaisena Tutkan sosiaalisen median kanaville eli Instagramiin ja/tai Tiktokiin. Sama video voidaan julkaista molemmissa. Tämän videon toteutus on some-tomituksen kautta ja se aloitetaan tiistaiaamun palaverissa.
Juttu on hyväksytty julkaisukelpoiseksi vasta, kun opettaja on sen hyväksynyt, ja kun opiskelija on itse päivittänyt sen oikeassa muodossa kaikkine elementteineen Tutkan Word Press -pohjaiseen julkaisujärjestelmään. Opiskelija tuottaa itse kaikki juttunsa elementit (teksti, kuvat, video, audio). Jotta juttu voidaan julkaista pääuutisena, sen etusivun valokuvan on oltava hyvä. Opiskelija noudattaa kaikessa työssään Journalistin ohjeita ja ammattieettisiä käytäntöjä.
TOIMITUSPÄÄLLIKKÖVUORO:
Toimituspäälliköt ottavat jo ennakkoon vastuuta tulevan viikon jutuista. He pitävät ennakkotapaamisen joko kampuksella tai chatin kautta itsenäisesti ja auttavat oman ryhmänsä seuraavalla viikolla vuorossa olevia toimittajia kehittelemään maanantaille hyviä, toteuttamiskelpoisia juttuideoita. Toimituspäälliköt johtavat myös maanantain toimituspalaveria, jossa ohjaava opettaja on paikalla. Siellä he jakavat keskenään opiskelijatoimittajat vastuulleen niin, että kukin auttaa vastuullaan olevia saamaan jutun valmiiksi perjantain julkaisuun mennessä. Toimituspäällikön on koko ajan tiedettävä, mikä on juttujen tilanne ja pidettävä yhteyttä ohjattaviinsa. Hän on vastuussa oman ryhmänsä juttujen valmistumisesta aikataulussa.
Julkaisupäivänä toimituspäälliköt päättävät yhdessä ohjaavan opettajan kanssa juttujen julkaisupaikan Tutkassa. Julkaisun jälkeen pidetään purku, jossa keskustellaan jokaisen jutun kohdalla lyhyesti seuraavista asioista:
- Jutun uutisarvo ja mielenkiintoisuus
- Otsikoinnit, ingressit, oikeakielisyys ja kielen lennokkuus, valokuvien laatu ja mielekkyys
- Videon tekninen ja ilmaisullinen toteutus
- Haastateltavien rooli osana juttua
- Jäikö jotakin oleellista puuttumaan? Olisiko jotakin turhaa voinut jättää pois?
Nopean purun lisäksi jokainen opiskelija saa julkaisupäivän aikana palautetta ohjaavalta opettajalta.
PORTFOLIO:
Kun kaikki neljä juttua ja toimituspäällikkövuoro on tehty, opiskelija kokoaa jutuistaan portfolion, johon hän linkittää Tutkasta julkaistut jutut ja analysoi itse jokaisen niistä. Tämän lisäksi opiskelija kirjoittaa selostuksen ja arvion työstään toimituspäällikkönä. Lisäksi opiskelija kirjoittaa arvion omasta työskentelystään ja antaa palautetta Tutkasta kokonaisuutena. Portfolion pituus on 2000–4000 merkkiä. Portfolio palautetaan Itslearningiin sille varattuun paikkaan arviointia varten.
Sisällön jaksotus
Kurssilla opiskellaan Tutkan toimituksessa, jossa tehdään kirjoitettuja juttuja sekä videoita journalistiseen verkkojulkaisuun tutka.pro:hon ja Tutkan sosiaalisen median tileille (Instagram, Tiktok).
Julkaisuprosessi koostuu neljästä tilanteesta: ideointipalaveri, toimituspalaveri, välipurku ja julkaisupäivä, joka sisältää purkutilanteen. Opiskelijan on toimitusvuorollaan osallistuttava aktiivisena toimijana jokaiseen näistä. Toimitusvuoron vaihtamisesta on sovittava hyvissä ajoin etukäteen opettajan sekä toimituspäälliköiden kanssa. Tutkassa toimitaan kuten työpaikalla ja noudatetaan Journalistin ohjeita. Palavereihin osallistutaan tulemalla paikalle, ellei olla erikseen sovittu etätapaamisesta.
Viikkorytmi: pe opiskelijoiden oma valmisteleva palaveri, ma kl 9-11 yhteinen toimituspalaveri, ke kl 10-11 välitsekkauspalaveri, to kl 9-16 juttujen julkaisupäivä.
Aikataulu (näiden tapaamisten lisäksi tulevat siis perjantaipalaverit opiskelijoiden sopimassa aikataulussa). Opiskelija osallistuu yhteensä viiteen julkaisuviikkoon, joista yhdellä toimii toimituspäällikkönä, neljällä tekee oman julkaistavan jutun:
ke 9.10. kl 13-16 Orientaatio koko ryhmälle
pe 18.10. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 21.10. kl 9-11
ke 23.10. kl 10-11
to 24.10. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 25.10. 19. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 28.10. kl 9-11
ke 30.10. kl 10-11
to 31.10. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 1.11. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 4.11. kl 9-11
ke 6.11. kl 10-11
to 7.11. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 8.11. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 11.11. kl 9-11
ke 13.11. kl 10-11
to 14.11. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 15.11. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 18.11. kl 9-11
ke 20.11. kl 10-11
to 21.11. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 22.11. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 25.11. kl 9-11
ke 27.11. kl 10-11
to 28.11. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 29.11. toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 2.12. kl 9-11
ke 4.12. kl 10-11
to 5.12. kl 9-16 Julkaisupäivä
pe 6.12.(tai sovitusti muuna ajankohtana) toimituspäälliköiden vetämä ideapalaveri
ma 9.12. kl 9-11
ke 11.12. kl 10-11
to 12.12. kl 9-16 Julkaisupäivä
Viestintäkanava ja lisätietoja
TOIMITUSPALAVERI
Toimituspalaveri on jokaisen journalistisen toimituksen keskeisimpiä ideointi- ja suunnittelukokouksia. Hyvässä toimituspalaverissa jokainen toimittaja tuo omia ideoita ja osallistuu muidenkin ideoiden sparraamiseen. Pyritään luovaan journalistiseen yhteisajatteluun.
Toimituspalaveriin opiskelija tuo valmistellun juttuideansa, jonka suunnittelussa hän on jo tehnyt alustavaa journalistista tiedonhankintaa. Tiedonhankinnassaan opiskelijan tulee noudattaa Itslearningissa olevia tiedonhankinnan ohjeita ja vaatimuksia sekä Journalistin ohjeita. Opiskelija valmistautuu toimituspalaveriin perjantain yhteisessä tapaamisessa ja saa siellä apua ja kritiikkiä oman toimitusryhmänsä opiskelijoilta.
Toimituspalaverissa jokaisen jutuntekijän tulee esittää juttuideansa pääkysymys/pääkysymykset. Hänen tulee myös osata kertoa juttuaiheensa pääfaktat ja lähteet. Toimituspalaverissa jokainen jutuntekijä esittelee aiheensa, minkä jälkeen keskustellaan ja ideoidaan yhteisesti. Päämäärä on, että toimituspalaverikäsittelyn jälkeen jutuntekijällä olisi terävämpi ja kirkkaampi ajatus juttunsa sisällöstä, kärjestä ja esitystavoista.
Opiskelijan juttuideaa, jonka eteen ei ole tehty yllä mainittua journalistista ennakkotiedonhankintaa, ei toimituspalaverissa käsitellä.
__________________________________________________________________________________________
VÄLIPURKU
Välipurun tarkoitus on saada väliaikatietoja työn etenemisestä sekä edelleen terävöittää juttujen journalistista sisältöä. Välipurussa pyritään niin ikään hyödyntämään koko toimituksen journalistista luovuutta ja tietämystä. Välipurkua johtavat toimituspäälliköt yhdessä opettajan kanssa.
Välipurku on pakollinen. Tutka-jutun tiedonhankinta voi, opettajan luvalla, vapauttaa opiskelijan välipurusta.
__________________________________________________________________________________________
TUOTANTO JA JULKAISU
Kukin opiskelija päivittää itse oman juttunsa Tutkan julkaisujärjestelmään. Juttua ei julkaista ennen kuin siihen on opettajalta julkaisulupa.
Jutun julkaisun jälkeen jokainen jutuntekijä markkinoi omaa juttuaan sosiaalisessa mediassa.
___________________________________________________________________________________________
JULKAISUN PURKU
Kun päivän Tutka on julkaistu, julkaisu puretaan toimituksessa. Purun tarkoitus on oppia viikonmittaisesta journalistisessa toimitusprosessista ja mahdollisesti vielä tehdä pienehköjä laadullisia korjauksia. Purkutilannetta johtavat toimituspäälliköt. Purku on pakollinen.
TUTKAN TOIMINTAPERIAATE
Tutka.pro on Turun ammattikorkeakoulun journalismin opiskelijoiden verkkojulkaisu. Tutka on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita. Tutkan toimituksen työtä ohjaa myös toimittajan työhön liittyvä lainsäädäntö kuten sananvapauslaki sekä alan ammattieettiset hyvät käytännöt.
Tutkan juttujen julkaisulle on aina journalistiset perusteet. Kohderyhmänä ovat opiskeluikäiset nuoret Turun seudulla ja muualla Suomessa, mutta jutuilla pyritään herättelemään laajempaa yhteiskunnallista keskustelua.
Tutka pyrkii kehittämään ja kokeilemaan uudenlaisia journalistisia ilmaisumuotoja ja työtapoja eettisesti ja vastuullisesti. Julkaisemme journalismia sosiaalisessa mediassa, teemme videoita ja podcasteja sekä kokeilemme tekoälyn käyttöä.
Julkaisemme myös yhteistyösisältöä, joka on eritelty journalistisista jutuista omalle Yhteistyöt-välilehdelleen. Yhteistyösisältöjä voidaan tehdä esimerkiksi ulkopuolelta rahoitetuissa hankkeissa. Yhteistyötaho on myös erikseen mainittu jokaisen tällaisen sisällön yhteydessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen juttu arvioidaan erikseen. Hyväksytty juttu on julkaistu Tutkassa.
Hylätty (0)
Tehtävistä puuttuu osa tai ne on toteutettu julkaisukelvottomasti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuo valmistellun juttuidean toimituspalaveriin ja huolehtii sen saattamisesta julkaistavaksi aikataulun mukaan. Jutussa on selvä kärki, järkevä otsikko ja nosto. Se täyttää julkaistavalle jutulle asetetut muoto- ja sisältövaatimukset: Juttutyyppi on tilatun mukainen, sisältö noudattaa journalistin ohjeita ja on uutismainen. Jutussa esiintyy journalistinen tasapaino, ja jutulla on näkökulma. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluihin purkutilanteissa. Hän hoitaa toimituspäällikkötyöskentelyn tehtävät vaaditulla tavalla. Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija esittelee huolellisesti valmistellun juttuidean ja huolehtii omatoimisesti sen julkaisemisesta aikataulun mukaan. Juttutyyppi noudattaa hyvin tilattua, jutulla on selkeä näkökulma, sen kärki on kiinnostava ja otsikko houkutteleva. Jutun tekninen toteutus on hyvä. Opiskelijan osallistuminen palavereihin on aktiivista ja hänen panoksensa ryhmälle on merkittävä. Toimituspäällikkötyöskentely osoittaa vastuullisuutta ja aktiivisuutta sekä muiden jutuista annetut arvioinnit ovat rakentavia ja huolellisia. Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija esittelee omaperäisen ja houkuttelevan juttuidean toimituspalaverissa. Hän julkaisee juttunsa taitavasti ja mahdollisesti auttaa myös muita julkaisussa. Jutun kärki, otsikko ja nosto ovat erinomaiset ja herättävät käyttäjässä uusia ajatuksia ja erityisen kiinnostuksen perehtyä juttuun. Jutun sisältö osoittaa perusteellista tiedonhankintaa, tai sen haastateltavat ovat aiheen kannalta erityisen merkittäviä henkilöitä. Jutun näkökulma on omaperäinen tai erityisen kiinnostava. Jutun tekninen toteutus on luova ja erinomainen. Opiskelijan aktiivisuus palavereissa on merkittävää, hän on ryhmän kantava voima. Toimituspäällikkötoiminta on hyvin vastuullista ja omatoimista. Muiden jutuista annetut arvioinnit osoittavat paneutumista juttuideoihin ja antavat opetuksellisesti merkittäviä havaintoja tai parannusehdotuksia.Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.