Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT13-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 19.09.2024
Ajoitus
19.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Taru Lehtinen
- Timo Närä
Vastuuopettaja
Taru Lehtinen
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
- 19.09.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
- 26.09.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
- 03.10.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
- 23.10.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
- 06.11.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
- 26.11.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä viestintäammattilaisen roolin muuttuvassa työelämässä
- määritellä viestintäalan keskeiset käsitteet sekä ymmärtää viestinnän taustalla vaikuttavat teoriat ja mallit
- viestiä omasta persoonasta, työstä, projektista, hankkeesta, yhteisöstä tai muusta toiminnasta tehokkaasti
Sisältö
Kurssilla käydään läpi viestinnän keskeiset käsitteet. Oleellista on ymmärtää erilaisten yhteisöjen (yritykset, julkisyhteisöt, yhdistykset, seurat, jne.) viestinnälliset tarpeet ja löytää toimivia keinoja tehokkaan viestinnän toteuttamiseen. Opintojaksolla harjoitellaan mediatiedotteen tekemistä, tutustutaan tiedotustilaisuuteen viestinnän työkaluna ja perehdytään laajasti erilaisiin viestintäammattilaisen käytössä oleviin keinoihin.
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit, jotka saatavilla opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kuudesta luennosta ja niiden pohjalta toteutettavasta tehtävästä.
Tehtävät koostuvat tunneilla keskustelluista asioista, mutta tutustumalla materiaaleihin ja itse opiskelemalla pääset jyvälle ja opintojakso on mahdollista suorittaa, vaikket jokaiselle lähikerralle pääsisikään osallistumaan.
Opintojakson loppuarvosana koostuu tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Kaikki tehtävät on palautettava opintojakson läpäistäkseen.
Deadlinen jälkeen palautetut tehtävät arvioidaan alennetuin arvosanoin.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä viestintäammattilaisen roolin muuttuvassa työelämässä
- määritellä viestintäalan keskeiset käsitteet sekä ymmärtää viestinnän taustalla vaikuttavat teoriat ja mallit
- viestiä omasta persoonasta, työstä, projektista, hankkeesta, yhteisöstä tai muusta toiminnasta tehokkaasti
Opintojakson sisältö: Kurssilla käydään läpi viestinnän keskeiset käsitteet. Oleellista on ymmärtää erilaisten yhteisöjen (yritykset, julkisyhteisöt, yhdistykset, seurat, jne.) viestinnälliset tarpeet ja löytää toimivia keinoja tehokkaan viestinnän toteuttamiseen. Opintojaksolla harjoitellaan mediatiedotteen tekemistä, tutustutaan tiedotustilaisuuteen viestinnän työkaluna ja perehdytään laajasti erilaisiin viestintäammattilaisen käytössä oleviin keinoihin.
Opintojakso toteutetaan Kupittaan kampuksella:
19.9. 9-12
26.9. 9-12
3.10. 9-12
23.10. 12-15
6.11. 12-15
26.11. 12-15
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle voi osallistua median muidenkin erikoistumisalojen opiskelijat, kiintiö 5 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee annetut tehtävät ja osoittaa niissä ymmärtävänsä, mistä viestinnän perusteissa on kyse.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee annetut tehtävät hyvin, ja osoittaa niissä ymmärtävänsä, miten viestiä tehokkaasti ja toimivasti. Opiskelija ymmärtää kohderyhmää ja muokkaa viestintäänsä sen mukaiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee annetut tehtävät huolella, osoittaa oma-aloitteisuutta aihevalinnoissaan sekä ymmärtää, mitä viestintä on. Opiskelija ymmärtää kohderyhmää ja muokkaa viestintäänsä sen mukaiseksi. Opiskelija ottaa huomioon eri viestintäkanavat ja niiden lainalaisuudet, sekä mukauttaa viestintäänsä sujuvasti eri kanaviin.