Siirry suoraan sisältöön

Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT13-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 19.09.2024

Ajoitus

19.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Taru Lehtinen
  • Timo Närä

Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät

  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • 19.09.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
  • 26.09.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
  • 03.10.2024 09:00 - 12:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
  • 23.10.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
  • 06.11.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004
  • 26.11.2024 12:00 - 15:00, Viestintäammattilaisen työnkuva ja tehtävät KU00BT13-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä viestintäammattilaisen roolin muuttuvassa työelämässä
- määritellä viestintäalan keskeiset käsitteet sekä ymmärtää viestinnän taustalla vaikuttavat teoriat ja mallit
- viestiä omasta persoonasta, työstä, projektista, hankkeesta, yhteisöstä tai muusta toiminnasta tehokkaasti

Sisältö

Kurssilla käydään läpi viestinnän keskeiset käsitteet. Oleellista on ymmärtää erilaisten yhteisöjen (yritykset, julkisyhteisöt, yhdistykset, seurat, jne.) viestinnälliset tarpeet ja löytää toimivia keinoja tehokkaan viestinnän toteuttamiseen. Opintojaksolla harjoitellaan mediatiedotteen tekemistä, tutustutaan tiedotustilaisuuteen viestinnän työkaluna ja perehdytään laajasti erilaisiin viestintäammattilaisen käytössä oleviin keinoihin.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit, jotka saatavilla opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu kuudesta luennosta ja niiden pohjalta toteutettavasta tehtävästä.

Tehtävät koostuvat tunneilla keskustelluista asioista, mutta tutustumalla materiaaleihin ja itse opiskelemalla pääset jyvälle ja opintojakso on mahdollista suorittaa, vaikket jokaiselle lähikerralle pääsisikään osallistumaan.

Opintojakson loppuarvosana koostuu tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Kaikki tehtävät on palautettava opintojakson läpäistäkseen.

Deadlinen jälkeen palautetut tehtävät arvioidaan alennetuin arvosanoin.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä viestintäammattilaisen roolin muuttuvassa työelämässä
- määritellä viestintäalan keskeiset käsitteet sekä ymmärtää viestinnän taustalla vaikuttavat teoriat ja mallit
- viestiä omasta persoonasta, työstä, projektista, hankkeesta, yhteisöstä tai muusta toiminnasta tehokkaasti

Opintojakson sisältö: Kurssilla käydään läpi viestinnän keskeiset käsitteet. Oleellista on ymmärtää erilaisten yhteisöjen (yritykset, julkisyhteisöt, yhdistykset, seurat, jne.) viestinnälliset tarpeet ja löytää toimivia keinoja tehokkaan viestinnän toteuttamiseen. Opintojaksolla harjoitellaan mediatiedotteen tekemistä, tutustutaan tiedotustilaisuuteen viestinnän työkaluna ja perehdytään laajasti erilaisiin viestintäammattilaisen käytössä oleviin keinoihin.

Opintojakso toteutetaan Kupittaan kampuksella:

19.9. 9-12
26.9. 9-12
3.10. 9-12
23.10. 12-15
6.11. 12-15
26.11. 12-15

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle voi osallistua median muidenkin erikoistumisalojen opiskelijat, kiintiö 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.

Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.

Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee annetut tehtävät ja osoittaa niissä ymmärtävänsä, mistä viestinnän perusteissa on kyse.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut tehtävät hyvin, ja osoittaa niissä ymmärtävänsä, miten viestiä tehokkaasti ja toimivasti. Opiskelija ymmärtää kohderyhmää ja muokkaa viestintäänsä sen mukaiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut tehtävät huolella, osoittaa oma-aloitteisuutta aihevalinnoissaan sekä ymmärtää, mitä viestintä on. Opiskelija ymmärtää kohderyhmää ja muokkaa viestintäänsä sen mukaiseksi. Opiskelija ottaa huomioon eri viestintäkanavat ja niiden lainalaisuudet, sekä mukauttaa viestintäänsä sujuvasti eri kanaviin.