Siirry suoraan sisältöön

Kilpa-autotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BQ48-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 19.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus

Opettaja

  • Jyri Jänne

Ryhmät

  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT
  • 04.09.2024 08:00 - 11:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 11.09.2024 08:00 - 11:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 17.09.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 24.09.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 01.10.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 09.10.2024 08:00 - 11:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 23.10.2024 08:00 - 11:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 29.10.2024 08:00 - 11:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 05.11.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 12.11.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka, Tuomo Turtiainen, TE00BQ48-3005
  • 19.11.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TE00BQ48-3005
  • 26.11.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka, Martelius Exhaust Oy Laitila, TE00BQ48-3005
  • 03.12.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka, Timo Turtiainen, voimansiirto TE00BQ48-3005
  • 11.12.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka, SET Promotion Oy Turku, TE00BQ48-3005
  • 13.12.2024 08:30 - 16:00, Kilpa-autotekniikka, Sarlin Race Team - excu, TE00BQ48-3005
  • 17.12.2024 10:00 - 13:00, Kilpa-autotekniikka TENTTI TE00BQ48-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa kuvailla kilpa-auton suunnitteluperusteita.
- saa valmiuksia toimia kilpa-autojen teknisenä katsastajana.

Sisältö

- kilpa-autoilun historiaa Suomessa ja muualla
- tekniset määräykset, AKK ja FIA
- kilpa-auton suunnittelu, rakenne ja toteutus
- kilpa-auton testaaminen, säätäminen, ylläpito

Oppimateriaalit

Opettaja esittelee kurssin aiheet luennoilla PowerPoint-esitysten avulla. Luentomateriaalit jaetaan oppijoille Itslearning:n kautta. Asiantuntijaluennoissa ja ekskursioissa ei vastaavaa materiaalia ole, joten luennoilla on tehtävä aktiivisesti omia muistiinpanoja esitetyistä ja keskustelluista asioista.

Itslearning-materiaalit sekä omat luento- ja ekskursiomuistiinpanot ovat harjoitustyön teossa ja tenttivalmistautumisessa keskeiset lähdemateriaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on osoitettu Ajoneuvotekniikan suuntautumisvaihtoehdon valinneille oppijoille. Se on sisällöltään autotekniikan jatkokurssi, jossa esitietovaatimuksina ovat ajoneuvotekniikan kolmen (3) ensimmäisen vuoden opinnot.

Toteutuksen asiasisältöjä esittelee oppijoille opettajan lisäksi joukko alan asiantuntijoita. Asiantuntijat joko vierailevat kampuksella tai asiantuntijoita mennään yhdessä kuuntelemaan ekskursioiden muodossa. Luentojen lisäksi oppija tekee harjoitustyön. Harjoitustyön onnistuminen vaikuttaa koko opintojaksosta annettavaan suoritusarviointiin.

Toteutukseen sisältyy 15 luentoa (á 3 h), ekskursioita 2 - 4 kpl, itsenäisesti omalla ajalla suoritettava harjoitustyö sekä tentti (á 2 h). Asiantuntijavierailut ja ekskursiot tulevat muuttamaan suunniteltua ajoitusta, lopulliset ja toteutuvat luentoajankohdat selvinnevät viikolla 38/2024.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa on harjoitustyön lisäksi kirjallinen yksilösuorituksena tehtävä lähitentti. Tenttitilaisuuksia on kolme:

Tentti, ti 17.12.2024, klo 10 - 12, sali EDU_2002 (Ivar)
1. uusintatentti, xx.1.25, klo xx - xx, sali xxxx
2. uusintatentti, xx.x.25, klo xx - xx, sali xxxx
(Uusintatenttien ajankohdat ja paikat eivät ole vielä tilavausjärjestelmän rajoitteiden vuoksi varattavissa. Tieto päivitetään heti kun tilavaraukset on tehtävissä.)

Hylättyä suoritusta voi uusia kaksi kertaa ja hyväksyttyä suoritusta saa yrittää korottaa yhden kerran. Joulukuun tenttiin ei ilmoittauduta, mutta uusintoihin on ilmoittauduttava. Ilmoittautuminen uusintoihin avautuu myöhemmin Itslearning:n Suunnitelmiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso tutustuttaa oppijat kilpa-autoissa käytettyyn tekniikkaan. Käsittely on laaja-alaista ja erittäin monipuolista. Teoreettisen tarkastelun tueksi opettaja esittelee lukuisia käytännön toteutuksia, joissa esiteltyä teoriaa hyödynnetään. Luennoilla oppija voi kysyä epäselviltä tuntuvia asioita, joita käydään yhdessä läpi keskustellen.

Luennoilla vierailee asiantuntijoita, jotka esittelevät oman osaamisalueensa teemoja. Oppijoiden odotetaan osallistuvan luennoille aktiivisesti, kuunnellen ja kysymyksiä esittäen. Harjoitustyössä laaditaan kirjallinen raportti annetusta aiheesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista toteutustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppiminen tapahtuu kampuksella luentosalissa ja itsenäisesti luennoilla esitettyjä asioita kertaillen sekä harjoitustyötä tehden. Luennolla esiteltävät materiaalit jaetaan oppijoille Itslearning:n kautta vain osittain, joten oppijoiden tehtävä omia muistiinpanoja luentojen aikana. Toteutuksen aikana tehdään harjoitustyö, jossa menestyminen vaikuttaa kurssin läpäisyyn ja arvosanaan.

Opintojakson suorittaminen vaatii työtä yhteensä 135 h (5 op x 27 h). Tästä luento-opetusta on alustavasti 45 h (asiantuntijaluentojen pituudet ja ekskursiot ja niiden rytmitys tuovat tähän todennäköisesti vielä muutoksia). Luentojen ja ekskursioiden lisäksi oppijan on suoritettava itsenäistä opiskelua (ie. luennolla ja ekskursioilla esiteltyjen asioiden kertaamista) luentojen ohella luokkaa 50 h. Harjoitustyön suorittamiseen käytetään 15 h. Luentojen päättyessä pidetään tentti (pituus 2 h). Jos oppija on ollut läsnä aktiivisesti luennoilla ja ekskursioilla mukana ja tehnyt lukukauden aikana itsenäistä työskentelyä, tenttivalmistautumiseen tarvitaan arviolta 15 h työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksototeutuksella käsitellään seuraavat kokonaisuudet:

1 Kilpa-autoilun historia
- autoilun alusta vuoteen 1930-luvulle tiivistetysti
- F!-auton tekniikkaa 1960-80-luvuilla

2 Tekniset määräykset
- autoluokat, -ryhmät
- turvamääräykset
- kansainväliset säännöt ja määräykset (FIA)
- kansallisen määräykset (AKK)
- harrastemoottoriurheilu

3 Aerodynamiikka
- virtauksen fysiikkaa
- siiven (airfoil) toiminta
- maaefekti

4 Harrastekilpa-auton rakentaminen
- suunnittelu, rakentaminen

5 Polttomoottorin pakoputkisto
- moottorin hengityksen parantaminen suorituskyvyn nostossa
- valmistustekniikkaa (prototyyppien valmistus, yksittäiskappaleet, sarjatuotanto)

6 Kilpa-auton testaaminen ja ylläpito
- testaamisen ja säätämisen kulku, suunnittelu

7 Kilpa-auton voimansiirto
- suorakytkentä
- sekventiaalinen vaihteensiirto
- tasauspyörästön lukot

9 Kilpa-auton jarrut
- pyöräjarrujen mitoitus
- teknisiä erikoisratkaisuja ja komponentteja

10 Alustatekniikkaa
- geometriaa
- jouset ja vaimentimet

Sisällöt käsitellään pääosin edellä mainitussa järjestyksessä ylhäältä alaspäin. Useista sisällöistä puhuvat vierailevat asiantuntijat, vierailevien luennoitsijoiden ajoittaminen selviää viikkojen 37-38/2024 aikana. Yksittäisen aiheen käsittelylle ei ole määritettävissä etukäteen tarkkaa ajankohtaa. Harjoitustyö käsittelee anturitekniikkaa, sen aloittamiseen oppijalla on valmiudet viimeistään, kun kilpa-autotekniikan kokonaisuus on luennoilla käsitelty.

Luennot ja harjoitustyön suoritus ajoittuvat aikaväliin vko 36/2024 - vko 50/2024.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajan ja oppijoiden välillä viestintä tapahtuu valtaosin luentojen aikana. Opettaja tukee tätä viestintää Itslearning:n kurssikansion ilmoituksilla ja Itslearning-viesteillä oppijoiden suuntaan. Oppijat voivat viestiä opettajan kanssa luentojen aikana tai Itslearning:n viesteillä tai sähköpostilla (jyri.janne@turkuamk.fi). Itslearning-kurssikansiossa on oppijoiden käytettävissä yhteinen ja avoin keskustelualue, jossa kurssin sisällöistä ja toteutuksesta voi vaihtaa ajatuksia muiden toteutuksella mukana olevien kanssa. Keskustelualueella on mahdollista antaa myös palautetta opettajalle, myös kokonaan anonyymisti. Lukujärjestyksessä kerrotaan luentojen ja ekskursioiden ajankohdat ja salit.

Yhteydenottoon voi käyttää myös puhelinta (Jyri Jänne, 040 355 0922) huomioiden virka-aika, soitot on ajoitettava arkipäiviin klo 8 - 16 välille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu harjoitustyössä ja tentissä osoitettuun osaamiseen seuraavasti:

Harjoitustyö:
Harjoitustyössä kirjoitetaan annetusta aiheesta kirjallinen ja palautettava raportti. Raportin voi laatia oppija voi laatia yksin tai pienryhmässä. Raportti palautetaan määräaikaan mennessä Itslearning:n palautuskansioon. Harjoitustyöstä oppija saa palautteen pisteiden muodossa, pisteet kerryttävät kurssista saatavaa kokonaispistesaldoa. Harjoitustyöstä saa yhteensä 0 - 15 pistettä. Määräajasta myöhästyneestä harjoitustyöstä saa 0 pistettä.

Luentojen päätteeksi pidettävä kirjallinen ja itsenäisesti suoritettava tentti mittaa luennoilla opetettujen asioiden osaamisen tasoa. Tentti käsittelee käsiteltyä aihealuetta laaja-alaisesti. Tentti sisältää kokonaan sanallisia tehtäviä, joihin vastataan vapaasti kirjoittaen. Tentistä saa pisteitä vastausten onnistumisten perusteella 0 - 35 pistettä.

Harjoitustyön pisteet ja tenttipisteet ovat yhteensä 0 - 50 pistettä, pistemäärä ratkaisee kurssin läpäisyn ja arvosanan asteikolla H - 5.

Kokonaispisteet ja niistä saatava opintojakson arvosana:
45 - 50 5
40 - 44 4
35 - 39 3
29 - 34 2
24 - 28 1
0 - 23 Hylätty

Hylätty (0)

Harjoitustyöraportissa ja/tai tenttisuorituksessa merkittäviä puutteita niin, että osaamistason minimivaatimukset eivät täyty. Oppija ei tunne ollenkaan tai ei osaa kuvata insinööriltä edellytettävällä syvyydellä opintojaksolla esiteltyä kilpa-autojen tekniikkaa ja sen erityispiirteitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppija osoittaa ymmärtävänsä kilpa-autotekniikan perusteet vaaditulla tavalla. Oppija tunnistaa suurimman osan luennolla käsitetyistä kilpa-autotekniikan teemoista ja osaa kuvata niitä pääpiirteittäin. Tenttisuorituksessa on puutteita, mutta tämän autotekniikan erikoisalueen ymmärtäminen on minimitasolla saavutettu. Harjoitustyö palautettu, mutta sen suorituksessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppija osoittaa ymmärtävänsä kilpa-autotekniikan perusteet hyvin. Oppijalla on osaamisen taso, jolla kykenee tukemaan ja auttamaan toisia oppijoita. Tenttisuorituksessa on joitain puutteita, mutta kilpa-autotekniikan perusteet ja ilmiöiden ymmärtäminen on hyvällä osaamisen tasolla saavutettu. Harjoitustyö on palautettu, mutta siinä voi olla joitain puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppija osoittaa ymmärtävänsä kilpa-autotekniikan erityispiirteet erinomaisesti. Tenttisuoritus osoittaa oppijan hallitsevan joko moitteettomasti tai lähes moitteetta toteutuksella luennoilla ja ekskursioilla esitetyt asiat. Harjoitustyö palautettu, siinä voi olla vähäisiä puutteita.

Esitietovaatimukset

Turun AMK:n Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutusohjelman 1. ja 2. vuoden opinnot, tai vastaavat tiedot