Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3101223-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus

Opettaja

  • Veli-Matti Suominen

Ryhmät

  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT
  • 10.09.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 17.09.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 24.09.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 01.10.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 08.10.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 05.11.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 12.11.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 19.11.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009
  • 27.11.2024 13:00 - 17:00, Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät 3101223-3009

Tavoitteet

opiskelija:
- hallitsee tuotekehityksen toiminnan osana liiketoimintakokonaisuutta ja ymmärtää tuotekehityksen merkityksen kannattavan yritystoiminnan olemassaolon elinehtona
- osaa laatia projektisuunnitelman tuloksellisen tuotekehitysprosessin läpiviemiseen.

Sisältö

- tuotekehitystoiminta liiketoiminnan osana
-tuotekehitysprosessi
-tuotekehitysprojektin esitutkimus
-tuotteen määrittely
-tuotekehitysprojektin hallinta
-teollisen muotoilun merkitys
-luovuus ja tuotekehitysmenetelmät
-tiimityöskentely
-teollisoikeudet
-tuotteen kannattavuuslaskenta, investointi- ja rahoitussuunnittelu
-tuotekehityksen riskienhallinta
-standardoinnin ja moduloinnin merkitys
-tuotekehitystyön laatu.
-ympäristövaatimukset.

Oppimateriaalit

Ensisijainen kurssikirja: Opetushallitus, Veikko Välimaa, Martti Kankkunen, Olle Lagerroos, ja Markku Lehtinen. Tuotekehitys: Asiakastarpeesta Tuotteeksi. Helsinki: Painatuskeskus, 1994.

Lisäksi muu materiaali, joka jaetaan ItsLearning-alustalla, sekä opiskelijoiden itsenäisesti hakema materiaali.

Opetusmenetelmät

projektioppiminen, tehtäväperustaisuus, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys, tiimioppiminen, Learning-by-doing

Tuotekehityksellä on merkittävä kestävän kehityksen näkökulma. Kurssilla käydään läpi kestävän kehityksen näkökulmasta erilaisia tuotekehityksen vaiheita mm. materiaalivalintoihin, valmistusmenetelmiin ja tuotteen elinkaareen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiluennot
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävät
Projektityö

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu luennoista ja harjoitusprojektista, sekä tehtävistä. Projekti koostuu neljästä päävaiheesta: ideointi, spesifiointi, suunnittelu ja viimeistely. Projekti suoritetaan systemaattisesti ja jokaisen vaiheen tuotos esitetään. Luennoilla läpikäytävät asiat pohjustavat ja tukevat projektin aiheita ja antavat lisätietoa. Projektia tehdään workshop-pohjaisesti jokaisen luentokerran jälkeen tai erikseen määritetyn aikataulun mukaisesti, ja osallistuminen on pakollista.

Syksy 2024

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensisijainen viestintäkanava on ItsLearning. Tarvittaessa sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Opintojaksolla hyödynnetään vertaisarviointia osana arviointia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa valita tai käyttää tuotekehitysmenetelmiä.
Opiskelija ei osallistu luennoille tai jättää tehtäviä tekemättä.
Opiskelija ei kykene toimimaan osana tuotekehitystiimiä.
Ei noudata määräaikoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Valitsee ja käyttää perustasolla tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä.
Ymmärtää tuotekehityksen perusmerkityksen yritystoiminnassa.
Opiskelija toimii osana tuotekehitystiimiä, mutta aktiivisuus ja itsenäinen panostus ovat vähäisiä.
Osallistuu luentoihin ja tuntitehtäviin, mutta passiivisesti.
Osaa noudattaa määräaikoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Valitsee ja käyttää tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä monipuolisesti.
Ymmärtää tuotekehityksen laajemman merkityksen ja sen vaikutukset yritystoimintaan.
Toimii aktiivisesti ja konstruktiivisesti osana tuotekehitystiimiä.
Suorittaa ongelmanratkaisua ja analysointia hyvällä tasolla, tuottaa käyttökelpoisia tuloksia.
Esittää selkeästi projektin tilan, haasteet ja saavutukset, luo laadukasta oheismateriaalia.
Osallistuu aktiivisesti luentoihin ja tuntitehtäviin, edistää oppimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valitsee ja käyttää tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä innovatiivisesti ja huolellisesti.
Ymmärtää syvällisesti tuotekehityksen roolin yritystoiminnassa ja voi soveltaa tätä tietoa käytäntöön.
Toimii esimerkillisesti tuotekehitystiimin jäsenenä, edistää tiimin toimintaa.
Suorittaa ongelmanratkaisua ja analysointia erinomaisella tasolla, tuottaa innovatiivisia ratkaisuja.
Esittää kattavasti ja ammattimaisesti projektin tilan, haasteet ja saavutukset, luo erinomaista oheismateriaalia.
Osallistuu erittäin aktiivisesti luentoihin ja tuntitehtäviin, inspiroi muita ja jakaa tietoa.