Nursing in Clinical and Home Services (3 cr)
Code: TH00BV38-3021
General information
- Enrollment
-
02.07.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Tiina Pelander
- Jenni Hannula
- Teija Franck
- Course
- TH00BV38
Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 51 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 29.08.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
LT-yhteistyö - Info, Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3020 |
Zoom
|
Thu 31.10.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LT-yhteistyö - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Medisiina D, Alhopuro-sali
|
Mon 11.11.2024 time 12:15 - 15:15 (3 h 0 min) |
LT-yhteistyö - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Medisiina D
|
Tue 12.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Info - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
etänä
|
Wed 13.11.2024 time 12:15 - 15:15 (3 h 0 min) |
LT-yhteistyö - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Medisiina D
|
Tue 19.11.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
R1 / HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Tue 19.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R2 / HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Mon 25.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R3/ HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Wed 27.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R1 / HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Thu 28.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R2 / HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Fri 29.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R3 / HOVAP - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Thu 05.12.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Esitykset - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
etänä
|
Mon 09.12.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
R1 / simulaatio - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
Mon 09.12.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
R2 / simulaatio - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
Wed 11.12.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
R3 / simulaatio - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
Fri 13.12.2024 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
TENTTI - Hoitotyö vastaanotto- ja kotiin vietävissä palveluissa TH00BV38-3021 |
etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
HUOM! Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä vielä ennen opintojakson alkua, lukkarista uupuu tunteja!
Opintojakso toteutetaan viikoilla 35-46.
Teorialuennot:
- Terveysteknologia kotiin vietävissä palveluissa: aktivoiva teorialuento
- Sähköiset palvelut ja viestintäteknologia osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa: opiskelijoiden pienryhmäesitykset
- Vuorovaikutus ja erilaiset vastaanottotilanteet yhteistyössä Lääketieteellisen tiedekunnan (LT) kanssa toteutuva luento
- Tapahtui eräällä vastaanotolla -seminaari (LT yhteistyö)
Itsenäinen opiskelu ja prekliiniset harjoitustunnit: ennakkovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen
- Potilaan kliininen tutkiminen ja päätöksenteko
- Hoidon tarpeen arviointi etänä ja vastaanottotoiminnassa:
- Hoidon tarpeen arviointi ja hoito potilaan kotona
- LT yhteistyönä toteutettava simulaatio
Verkkotentti
Objective
Nursing in Clinical and Home Services, 3 ECTS HOVA
Objectives:
Students will
• Know how to assess the need for care and help customers in the reception duties of social and health services
• Learn to work in a customer-driven manner and support customers’ systematic self-care and commitment to care in reception duties
• Know how to use electronic services and communication technologies to guide and treat customers in reception duties
• Know how to select the most appropriate customer-driven training and guidance methods
• Know how to ensure occupational and patient safety in reception duties
• Enhance their skills in the clinical examination of patients’ vital functions, using the related equipment, monitor the patients’ condition and know how to apply these skills in the treatment of patients
• Know how to plan, provide and assess nursing in a home environment in terms of ethics
Content
Contents
• Interviewing patients and surveying their overall condition
• Customer-driven approach in interacting with patients and their family members
• Telephone conversations, chats, video meetings and digital services as modes of support
• Empowering patient counselling and training and self-care support
• Home care and key support methods applied in hospital at home activities
• Following ethical principles in services provided in a home environment
Preclinical training
Assessment of the need for care and clinical examination of a patient 1 ECTS
Assessment of the need for care when seeing a patient:
o Assessment of the urgency of the need for care TRIAGE
o Urgency assessment approach ABCDE
o NEWS
• Clinical examination of a patient:
o Identification and examination of vital functions: blood circulation, respiration, consciousness, metabolism/excretion, abdomen, musculoskeletal system, ear, nose and throat, eyes, neurology
o Clinical examination equipment
Materials
Tenttimateriaali:
- Hoidon tarpeen arviointia koskevat luennot ja materiaalit
- Kotihoitoa ja kotisairaalaa koskevat luennot ja materiaalit
- Kirjasta Alanen, Jormakka, Kettunen. 2023. Oireista työdiagnoosiin – Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro tai E-kirja seuraavat luvut:
* 1. Potilaan tutkimisen perusteet (s. 7-11)
* 2. Potilaan tutkiminen (s. 12-67) (Huom! Tenttialueeseen eivät kuulu seuraavat:
Uloshengityksen hiilidioksidin mittaaminen ja Verikaasuanalyysi s. 26-34; eivätkä
2.2.6 Tarvittavat lisätutkimukset s.58-62)
*3. Potilasturvallisuuden varmistaminen hoidon tarpeen arvioinnissa (s. 68-79)
- Käypä hoito -suositukset (soveltuvin osin):
* Alahengitystieinfektiot (aikuiset)
* Ihoinfektiot
* Virtsatieinfektiot
- LT yhteistyön materiaalit Itslearningissa
Huom! Tenttiin tulee myös kysymyksiä prekliinisten harjoitustuntien materiaaleista ja harjoituksista
Muu oppimateriaali Itsissä
Teaching methods
Aktivoivat teorialuennot, pienryhmätyöskentely, taitopajatyöskentely, simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, uusinnoista sovitaan erikseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen, simulaatiopedagogiikka, case-pohjainen oppiminen, innovaatiopedagogiikka.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
HOVA/HOVAP 3 op tarkoittaa 81h opiskelijan työtä.
Teorialuennot:
- Terveysteknologia kotiin vietävissä palveluissa: aktivoiva teorialuento 3h
- Sähköiset palvelut ja viestintäteknologia osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa: opiskelijoiden pienryhmätyöskentely ja esitykset 5h
- LT yhteistyönä toteutettava luento 3h
Tapahtui eräällä vastaanotolla -seminaari (LT yhteistyö) 2h
Itsenäinen opiskelu ja prekliiniset harjoitustunnit: ennakkovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen
- Potilaan kliininen tutkiminen ja päätöksenteko: ennakkotehtävä ja materiaaliin perehtyminen 12h
- Hoidon tarpeen arviointi etänä ja vastaanottotoiminnassa: ennakkotehtävät ja materiaaliin perehtyminen 12h
- Hoidon tarpeen arviointi ja hoito potilaan kotona: ennakkotehtävä ja materiaaliin perehtyminen 12h
- LT yhteistyönä toteutettava simulaatio: materiaaliin perehtyminen 8h
Verkkotentti ja siihen valmistautuminen: 24h
Evaluation methods and criteria
- Pienryhmäesitys Sähköiset palvelut ja viestintäteknologia osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa: hyv/hyl
- Prekliininen harjoitustunti 1. Potilaan kliininen tutkiminen ja päätöksenteko: ennakovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen harjoitustuntiin: hyv/hyl
- Prekliininen harjoitustunti 2. Hoidon tarpeen arviointi etänä ja vastaanottotoiminnassa: ennakkovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen harjoitustuntiin: hyv/hyl
- Prekliininen harjoitustunti 3. Hoidon tarpeen arviointi ja hoito potilaan kotona (simulaatiot): ennakkovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen harjoitustuntiin: hyv/hyl
- Prekliininen harjoitustunti 4. LT yhteistyönä toteutettava simulaatio: ennakkovalmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen harjoitustuntiin: hyv/hyl
- Tapahtui eräällä vastaanotolla -seminaari: aktiivinen osallistuminen: hyv/hyl
- Verkkotentti: hyl / 1-5
Failed (0)
- Osallistumisia tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.