Poikkeusolojen hoitotyö (1 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV40-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tuuli Paija
Ryhmät
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
- 12.09.2024 10:00 - 11:00, Info - Poikkeusolojen hoitotyö TH00BV40-3021
- 19.09.2024 12:00 - 16:00, Simulaatio 1 - Poikkeusolojen hoitotyö TH00BV40-3021
- 27.09.2024 08:00 - 12:00, Simulaatio 2 - Poikkeusolojen hoitotyö TH00BV40-3021
- 02.10.2024 12:00 - 13:00, TENTTI - Poikkeusolojen hoitotyö TH00BV40-3021
Tavoitteet
Poikkeusolojen hoitotyö 1 op
Tavoitteet
• Opiskelija osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet sekä toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.
Sisältö
Sisältö
• poikkeusolojen ja kriisitilanteiden määrittely ja lainsäädäntö
• keskeisimmät kriisitilanteet ja poikkeusolojen aiheuttajat: onnettomuudet, myrkkypäästöt, tarttuvat taudit, sotatila
• varautuminen poikkeusoloihin ja kriisitilanteisiin
• toiminta poikkeusoloissa ja kriisitilanteissa
• henkinen tuki ja potilaan kohtaaminen
• moniammatillinen tiimityö ja vuorovaikutus
• suojapukeutuminen ja hygienia osaamisen syventäminen
• peruselintoimintojen arviointi NEWS -pisteytyksen avulla
Oppimateriaalit
E-oppimateriaalit:
Ensihoitopalvelun varautumis- ja valmiussuunnittelu
Anestesiologia, teho-, ensi- ja kivunhoito
Tom Silfvast ja Jouni Kurola
Traumaattinen kriisi
Sairaanhoitajan käsikirja
Laura Hentunen
Kriisihoito
Sairaanhoitajan käsikirja
Satu Pulkkinen ja Päivi Vesanen
Tuen järjestäminen kriisissä olevalle ja lääkehoito
Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
Tuula Pesonen ja Sami Räsänen
Toiminta hoitolaitoksessa suuronnettomuuden jälkeen
Anestesiologia, teho-, ensi- ja kivunhoito
Matti Martikainen
Kirjasta: Ensihoito (toim. Kuisma, Holmström, Nurmi, Porthan & Puolakka 2021) luku 8.3. Kemialliset, biologiset, säteily- ja räjähdysonnettomuudet s. 834-857, mutta ei seuraavia:
- Hermokaasut
- Pernarutto, Rutto, Jänisrutto, Isorokko, Botuliini, Risiini, Verenvuotokuumeet
Kirjasta: Ensihoito kappale 6.2 Häkämyrkytys ja palokaasualtistus (löytyy Itsistä)
Oppiportin video
Suojainten käyttö koronaepidemiassa
SPR
https://www.punainenristi.fi/hae-apua-ja-tukea/varautumisohjeet/
https://www.punainenristi.fi/tyomme/humanitaarinen-oikeus/
Lisämateriaalia: https://sproppimateriaalit.fi/web/site-30204/state-jurdimbseiwe6mi/front-page
Muu Itsistä kurssialustalta löytyvä materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva infotunti, videoluento, simulaatiot, Oppiportin verkkokurssit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti viikolla 40 lukujärjestyksen mukaisesti etänä valvotusti.
Uusinnat seuraavan kurssin mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen, simulaatio-oppiminen, verkko-oppiminen
Kurssia ei toteuteta hybridinä: kontaktikerrat ovat koululla ja etäkerrat vain etänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
- Infotunti + videoluento 2h
- Valmistautuminen simulaatioihin ja tehtävien tekeminen 4h
- Aktiivinen osallistuminen simulaatioihin 8h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 13h
Simulaatioissa läsnäolopakko. Pakollisilta kerroilta poissaolo suoritetaan takaisin toisen ryhmän mukana.
Sisällön jaksotus
HUOM! Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen opintojakson alkua.
Kurssi toteutuu viikoilla 37-40.
HUOM! INFO-tunnille osallistuminen on pakollista.
- Mikäli olet sairaana, etkä pääse osallistumaan INFO-tunnille, ilmoita opettajalle sekä sovi opiskelija-kollegasi kanssa etukäteen, että hän edustaa sinua tunnilla (kertoo mitä infossa puhuttiin). Edustaja vastaa poissaolijan kohdalla nimenhuudossa edustavansa häntä.
- Infoluento ja valmisteleva videoluento: poikkeusolojen ja kriisitilanteiden määrittely ja lainsäädäntö, keskeisimmät kriisitilanteet ja poikkeusolojen aiheuttajat (onnettomuudet, myrkkypäästöt, tarttuvat taudit, sotatila), varautuminen poikkeusoloihin ja kriisitilanteisiin.
- Simulaatiot, joissa käsitellään:
a) suojapukeutuminen ja hygieniaosaamisen syventäminen, peruselintoimintojen arviointi NEWS -pisteytyksen avulla
b) toiminta poikkeusoloissa ja kriisitilanteissa, triageluokittelu, henkinen tuki ja potilaan kohtaaminen
c) moniammatillinen tiimityö ja vuorovaikutus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajan kontaktointi sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Simulaatioharjoitus 1 (paikallaolo alusta loppuun ja aktiivinen osallistuminen) ja ennakkomateriaalin tutustuminen ennen simulaatiota: HYV/HYL
- Simulaatioharjoitus 2 (paikallaolo alusta loppuun ja aktiivinen osallistuminen) ja ennakkomateriaalin tutustuminen ennen simulaatiota: HYV/HYL
- Tentti: 0-5 (hyväksytty edellyttää väh 50% pisteistä)
Opintojakson suoritukseen edellytetään jokaisen osasuorituksen hyväksyttyä arviointia. Lopullinen arvosana muodostuu tentin arvosanasta sekä alla olevien kriteerien mukaisesti.
Hylätty (0)
Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.