Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön erityisosaaminen 1 (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV48-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 29.07.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 01.09.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anne-Mari Seppälä

Ryhmät

  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22

Tavoitteet

HOITOTYÖN ERITYISOSAAMINEN 1 7 OP ERI1

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö

Tavoitteet:
Opiskelija
• Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan eri ympäristöissä tukien vanhemmuutta raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen
• Osaa huomioida äitiyshoitotyön erityispiirteitä
• Osaa edistää eri ikäisten seksuaaliterveyttä
• Osaa soveltaa lasten, nuorten ja perheen hoitotyön tietoperustaa hoitaessaan eri-ikäisiä lapsia perhekeskeisesti ja terveyttä edistäen.
• Osaa huomioida lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet
• Syventää tietojaan ja taitojaan lapsen ja nuoren hoitotyön tarpeen määrittelyssä, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa työskennellessään osana moniammatillista tiimiä
• Osaa toteuttaa ohjattuna lasten ja nuorten lääke- ja nestehoitoa
• Hallitsee lapsen, nuoren ja perheiden tukemisen ja ohjauksen erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• Harjaantuu tekemään hoitotyön asiantuntijuutta edellyttäviä päätöksiä yhdessä lapsen, nuorten ja perheen ja eri ammattiryhmien kanssa sekä kykenee tukemaan lapsen, nuoren ja perheen voimavaroja lapsen ja nuoren terveyden edistämiseksi.
• On sisäistänyt hoitotyön etiikan sekä arvoperustan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen näyttöön perustuvaan tietoon lapsen ja nuoren hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Vanhemmuuden kehittyminen ja tukemisen eri menetelmät sosiaali- ja terveysalan eri toimintaympäristöissä
• Erilaiset raskaus- ja lapsivuodeajan ohjaustilanteet ja -menetelmät
• Seksuaalisuuden puheeksiottaminen
• Seksuaalikasvatus ja sen menetelmät
• Lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustan soveltaminen hoitotyössä huomioiden eri-ikäiset lapset, nuoret ja heidän perheensä.
• Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevien hoitotyön toimintojen harjoittelu huomioiden eri potilasryhmien erityispiirteet ja potilasturvallisuus
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulosten hyödyntäminen hoidollisen päätöksenteon tukena
• Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä ja hoitotyön kehittämisessä
• Tavallisimpien lasten ja nuorten sairauksien ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja arviointi
• Suullinen ja kirjallinen tiedottaminen.
• Lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon toteuttaminen ohjattuna
• Terveysteknologian hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä
• Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Opetusmenetelmät

Kliininen harjoittelu autenttisessa työympäristössä
Opiskelijan aktiivinen toiminta
Vastuuopettajan ohjaus pääosin SunHarkassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ERI1-harjoitteluun kuuluu oppimistehtävä, joka löytyy Kotipesästä.

Oppimistehtävä palautetaan Kotipesään viimeistään 1 viikko harjoittelun päättymisestä.

Opiskelijan työn mitoitus vaihtelee aikaisemmin hankitun kokemuksen perusteella ja on joko 166h tai 203h (sis. 6 vakiotunteja).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää:

Ennen jakson alkua:
- CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti
- Perehdytystunnille osallistuminen
- Yhteyden ottaminen omaan harjoitteluyksikköön viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkua tai yksikön ohjeistuksen mukaan

Jakson aikana:
- Aktiivinen opiskelu harjoitteluyksikössä
- Henkilökohtaisten tavoitteiden laatiminen SunHarkassa
- Työvuorojen laatiminen yhdessä ohjaajan kanssa
- Väliarviointiin osallistuminen ja itsearviointi, kirjaaminen arviointikeskusteluun SunHarkassa
- Loppuarviointiin osallistuminen ja itsearviointi SunHarkassa
- Ohjaajan vahvistus hyväksytystä harjoittelujaksosta SunHarkassa
- Arvioinnissa noudatetaan erillisiä harjoittelun arviointikriteereitä, jotka löytyvät Meesistä sekä SunHarkasta.

Jakson jälkeen:
- Palautetunnille osallistuminen
- SunHarkka kirjaukset valmiina ja tunnit suoritettuna
- Kliininen oppimistehtävä palautetaan Itsiin

Sisällön jaksotus

Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelun suunniteltu ajankohta 5.8.-1.9.24.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: HYV/HYL.
Arviointikriteerit löytyvät Messistä ja SunHarkasta.
Sairaanhoitajaopiskelijan arvioitavat osaamisalueet:
- asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen
- näyttöön perustuva kliininen osaaminen ja tietoon perustuva päätöksenteko
- terveyden edistäminen, opetus ja ohjausosaaminen ja digitaaliset palvelut
- yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja monikulttuurisuus
- sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu, turvallisuus, kestävä kehitys ja yrittäjyys

Arvioinnin mahdollistamiseksi opiskelija kirjaa SunHarkkaan seuraavasti:
- 1. viikon loppupuolella: harjoittelun henkilökohtaiset tavoitteet (huomioi harjoittelun yleiset tavoitteet)
- 2.-3. viikon aikana: väliarviointi, jossa pohdit oman osaamisen kehittymistä tähän mennessä. Mitä olet oppinut, miten olet oppinut, onko ollut haasteita, jos on ollut haasteita, miten olet niistä selvinnyt ja millaiset tavoitteet asetat loppuharjoittelulle.
- 4.-5. viikon aikana: loppuarviointi, jossa pohdit osaamisen kehittymistä kokonaisuudessaan (mitä opit, mitä tarvitsee vielä kehittää/harjoitella)