Lääkehoidon perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK48-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Mari Tavasti
- Henriikka Penttilä
- Anu Nousiainen
Ryhmät
-
MSHSS24ASairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S24
- 29.08.2024 10:00 - 12:00, Info - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 26.09.2024 08:00 - 11:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 03.10.2024 12:00 - 14:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 10.10.2024 14:00 - 16:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 24.10.2024 08:00 - 11:00, Harjoittelu - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 14.11.2024 08:00 - 11:00, Harjoittelu - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 14.11.2024 11:30 - 13:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 21.11.2024 08:00 - 12:00, Harjoittelu - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 28.11.2024 09:15 - 11:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
- 12.12.2024 13:15 - 15:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3014
Tavoitteet
LÄÄKEHOIDON PERUSTEET 5 OP LÄPE
Tavoitteet:
Opiskelija
• tietää lääkehoidon eettiset, juridiset ja yhteiskunnalliset perusteet
• tietää sairaanhoitajan työssä tarvittavan farmakologian ja farmasian perusteet
• osaa toteuttaa vaikuttavaa, kestävän kehityksen mukaista ja turvallista lääkehoitoprosessia erilaisissa toimintaympäristöissä ja tietää eri ammattiryhmien sekä lääkkeen käyttäjän vastuut ja roolit
• tietää ja osaa hyödyntää luotettavia tietolähteitä lääkehoidon toteuttamisessa
• osaa lääkehoidon toteuttamisessa tarvittavan lääkelaskennan
• osaa ohjata potilaita ja hänen omaisiaan lääkehoidossa ja ymmärtää hoitoon sitoutumisen merkityksen
• osaa arvioida omaa lääkehoito-osaamistaan hyödyntäen lääkehoitopassia
• tutustuu digitaalisiin lääkehoidon terveysteknologisiin sovelluksiin hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Lääkehuollon ja lääkehoidon säädökset, valvonta ja eettiset lähtökohdat
• Lääkehoito ja kestävä kehitys
• Lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• Lääkemuodot ja lääkkeen antotavat eri antoreittejä
• Lääke- ja lääkitysturvallisuus
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• Lääkehoito osana potilaan kokonaishoitoa
• Lääkehoidon tiedonhallinta ja keskeiset tietolähteet
• Lääkelaskenta
• Lääkkeiden oikea käyttö, ohjaus ja hoitoon sitoutuminen
• Lääketeknologia
• Lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista
Oppimateriaalit
Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja
Osat:
- Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
- Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
- Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
- Lääkkeenanto luonnollista reittiä
- Lääkkeen antaminen injektiona
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät:
• Tiimi-oppiminen
• Prekliiniset harjoitukset
- Lääkelaskennan harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan ITSissä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitukset
- yhteisopettajuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-Toteutusta ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
-Luokkaharjoitteluihin tulee osallistua lähtökohtaisesti oman ryhmän mukana sunnitellussa järjestyksessä. Luokkaharjoitteluita ei voi suorittaa pääsääntöisesti tai kokonaan korvauskertojen avulla
-Luokkaharkkapoissaolo korvataan rinnakkaisryhmän mukana ja vastuu korvaavan kerran sopimisesta toisen opettajan kanssa on opiskelijalla itsellään. Opiskelija vastaa itse siitä, että huolehtii puuttuvat suorituksensa kuntoon hyvissä ajoin
-Kurssin tehtävät tulee suorittaa suunnitellussa ajassa ja järjestyksessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja prekliinisestä luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op (5x27=135h) opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu viikoille: 35-50 (kurssi-info vkolla 35! Pakollinen osallistuminen!)
-Jos olet estynyt osallistumasta INFOon, sovi luokkatoverisi kanssa kuka edustaa sinua. Edustaja vastaa nimnenhuudossa edustettavansa kohdalla edustavansa häntä. Edustaja huolehtii edustettavan informoinnissa kurssiin liittyvissä asioissa ja huolehtii esim. ryhmätöihin mukaanpääsystä.
- HUOM! Jos sinulla on peruslaskutaitoihin liittyviä haasteita, tulisi sinun osallistua Lääkelaskuklinikkaan opintojen alusta lähtien. Tämä vaatii opiskelijalta omaa aktiivisuutta osallistua/ilmoittautua, kun Lääkehoitoklinikasta tiedotetaan. Lääkelaskuklinikan kerrat näkyvät kaikkien ryhmien lukujärjestyksissä
Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu seuraavista osista:
Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Tiimitehtävät hyv/hyl (ajallaan palautettu ja tehty ohjeen mukaisesti)
Its:n yksilötehtävät hyv/hyl (ajallaan palautettu ja tehty ohjeen mukaisesti)
Prekliiniset harjoittelutunnit pääsääntöisesti kurssin mukana suunnitelussa järjestyksessä ja simulaatio (prekliinisissä läsnäolo 100% alusta loppuun. Tunnilla tulee käyttää harjoitteluasua, sisäkenkiä, pitkät hiukset kiinni, korut pois käsistä sekä huomioida muut terveydenhuollon henkilöhygieniaan liittyvät vaatimukset) hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl
Hylätty (0)
-Osallistumisia luokkaharjoitteluun puuttuu joko osittain tai kokonaan. Luokkaharjoitteluja ei voi suorittaa korvaavien suoritusten turvin vaan luokkaharjoittelut tulee suorittaa suunnitellussa järjestyksessä oman toteutusryhmän mukana
-Tehtäviä ei ole palautettu/korjattu määräajassa
- Opiskelija ei ole tutustunut kurssin aikana oppimisalustan materiaaleihin tai kurssin sisältöön ollenkaan tai hyvin vähän
- Opiskelija ei pukeudu harjoittelutunneille yllä olevien vaatimusten mukaisesti joko kokonaan tai osittain ja/tai henkilöhygienia ei täytä terveydenhuollolle asetettuja vaatimuksia (noudatamme VARHAn ohjetta)
- Opiskelija ei muuta toimintaansa annetun palautteen perusteella
- Opiskelija vaarantaa oman tai muiden turvallisuuden tunnilla ja/tai toimii muita loukkaavalla tavalla
Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Numeeriset arvioinnit selviävät kunkin tehtävän kohdalla ITSlearningissä, mutta yleisesti hyväksyttyyn suoritukseen tulee saada väh 50% pisteistä.
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.