Hoitotyön perusteet ja simulaatio (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK46-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Johanna Kurtti
- Henriikka Penttilä
- Marika Leppänen
- Jenni Hannula
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS24BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S24B
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- 27.08.2024 08:00 - 10:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 28.08.2024 08:00 - 12:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 29.08.2024 08:15 - 09:45, Teemapäivä: Hoitotyön historia ja ammatillisuus hoitotyössä
- 30.08.2024 08:00 - 12:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 02.09.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 03.09.2024 12:00 - 14:00, Kunnonkoti / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 03.09.2024 14:00 - 16:00, Kunnonkoti / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 04.09.2024 12:00 - 14:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 09.09.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 12.09.2024 08:15 - 09:45, Teemapäivä: Hoitotyön päätöksenteko
- 17.09.2024 12:00 - 14:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 18.09.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 20.09.2024 08:15 - 09:45, RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 25.09.2024 10:00 - 12:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 25.09.2024 12:30 - 15:00, RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 26.09.2024 08:15 - 11:30, Teemapäivä: Potilasturvallisuus
- 30.09.2024 10:00 - 11:30, RAV/Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 02.10.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 03.10.2024 08:15 - 11:00, Teemapäivä: Ihon ja haavanhoito
- 09.10.2024 08:15 - 11:00, Teemapäivä: Suunhoito
- 23.10.2024 08:15 - 12:00, Teemapäivä: Hoitotyön kirjaaminen
- 23.10.2024 12:00 - 14:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 28.10.2024 12:00 - 16:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 30.10.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 05.11.2024 08:00 - 12:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 07.11.2024 08:00 - 16:00, Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 12.11.2024 12:00 - 15:00, TENTTI - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 13.11.2024 12:30 - 13:00, HOSI info / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 13.11.2024 12:30 - 13:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 18.11.2024 08:00 - 11:30, Rästilabrat- Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 03.12.2024 08:00 - 12:00, HOSI simulaatio - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
- 03.12.2024 12:00 - 16:00, HOSI simulaatio - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017
Tavoitteet
HOITOTYÖN PERUSTEET JA SIMULAATIO 10 OP
Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä
Sisältö
Sisältö:
• Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
• Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
• Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
• Ravintoaineiden tarve ja merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
• Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisilta asiantuntijoilta hoitoon liittyvistä perus- ja erityistilanteista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohdan näet lukujärjestyksestä.
Uusintatentit ilmoitetaan oppimisalustalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiikan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehityksen mukainen jatkuva oppiminen, monialaisuus ja digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen.
Opiskelija nähdään aktiivisena, itseohjautuvana ja vastuullisena oppijana. Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan, huolehtii tehtävien palautukset ajallaan ja selvittää miten saa suoritettua kurssiin kuuluvat osiot.
Simulaatio-oppiminen, mahdollinen opintokäynti hoivapalvuluiden yksikössä sekä luokkaharjoittelu. Tenttisparraus ryhmissä.
Kestävä kehitys
Käytetyt materiaalit joko käytetään uudelleen tai kierrätetään oikein. Toimitaan tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti ja myötätuntoisesti toisia kohtaan. Toiminta suunnitellaan pitkälle ajalle toimivaksi. Kestävän tulevaisuuden osaaminen vahvistuu, kuten hoitoprosessin hallinta, työyhteisössä toimiminen, toimintaympäristön tuntemus ja globaaliin terveyteen liittyvä osaaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajat voivat ahotoida osan luokkaharjoitteluista, työkokemuksella tai osaamisen näytöllä. Tarkemmat ohjeet löydät ItsLearning oppimisympäristöstä Harjoittelutuntien hyväksilukulomakkeesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit 2 op = 54 h
Osaamistestit 1 op = 27 h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Tentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h
Aktivoivat ohjaustunnit 2 x 2 h
5 teemapäivää yhteensä 15 h
Ryhmätöiden aloitus 2 x 2 h
Kunnonkodin opintokäynti 2 h
Sisällön jaksotus
Ajoitus: viikot 35-45
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Hätäensiapu ja kuoleman kohtaaminen
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Viestintäkanava ja lisätietoja
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 2 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Osaamistestit 1 op: 1-5
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Tentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (tentti)
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.
Uusintatentit sovitaan opettajan kanssa.
Hylätty (0)
Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana. Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimityö:
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön. Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida hoitotyön tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Luovuus:
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista. Jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä opintojakson sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu), mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia hoitotyön ratkaisuja selkeästi ja perustellen.?Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Osaa hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaisia eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti. Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.? Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa. Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä. Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön. Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista hoitotyön perusteet opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida hoitotyön perusteiden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.