Basics of Nursing in Internal Diseases and Simulation (10 cr)
Code: TH00CK46-3017
General information
- Enrollment
-
02.07.2024 - 26.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Henriikka Penttilä
- Marika Leppänen
- Jenni Hannula
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- Course
- TH00CK46
Realization has 32 reservations. Total duration of reservations is 114 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 27.08.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Wed 28.08.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
|
Thu 29.08.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Teemapäivä: Hoitotyön historia ja ammatillisuus hoitotyössä |
Zoom
|
Fri 30.08.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
|
Mon 02.09.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
|
Tue 03.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kunnonkoti / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
Kunnonkoti - ICT_A2042
|
Tue 03.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Kunnonkoti / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
Kunnonkoti - ICT_A2042
|
Wed 04.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Mon 09.09.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Thu 12.09.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Teemapäivä: Hoitotyön päätöksenteko |
Zoom
|
Tue 17.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Wed 18.09.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Fri 20.09.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
etänä
|
Wed 25.09.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
etänä
|
Wed 25.09.2024 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
etänä
|
Thu 26.09.2024 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Teemapäivä: Potilasturvallisuus |
Zoom
|
Mon 30.09.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
RAV/Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Wed 02.10.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Thu 03.10.2024 time 08:15 - 11:00 (2 h 45 min) |
Teemapäivä: Ihon ja haavanhoito |
Zoom
|
Wed 09.10.2024 time 08:15 - 11:00 (2 h 45 min) |
Teemapäivä: Suunhoito |
Zoom
|
Wed 23.10.2024 time 08:15 - 12:00 (3 h 45 min) |
Teemapäivä: Hoitotyön kirjaaminen |
Zoom
|
Wed 23.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
etänä
|
Mon 28.10.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3040
Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Wed 30.10.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
|
Tue 05.11.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3040
Hoitotyö 2
ICT_A3058 Ensihoito |
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Prekliininen - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Tue 12.11.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
TENTTI - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Wed 13.11.2024 time 12:30 - 13:00 (0 h 30 min) |
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
|
Wed 13.11.2024 time 12:30 - 13:00 (0 h 30 min) |
HOSI info / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
etänä
|
Mon 18.11.2024 time 08:00 - 11:30 (3 h 30 min) |
Rästilabrat- Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
ICT_B3040
Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Tue 03.12.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
HOSI simulaatio - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
|
Tue 03.12.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
HOSI simulaatio - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3017 |
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus: viikot 35-45
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Hätäensiapu ja kuoleman kohtaaminen
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Objective
BASICS OF NURSING AND SIMULATION 10 ETCS
Objectives:
Student
• is able to work professionally in a care relationship and recognise their own role as a nurse and strive to improve in it, and learn about multidisciplinary cooperation in health care.
• values the patient and is able to support them and their family members in all stages of life while taking their culture into account.
• is able to identify care needs and plan, implement and evaluate nursing in health care units.
• gains experience in recording care in accordance with the national recording model.
• can consider factors affecting patient safety and respond to an immediate need for help.
• can identify and strengthen the patient's resources.
• knows how to work aseptically and ergonomically while taking sustainable development into account.
• can identify nutritional needs and implement health-promoting nutrition for different age groups.
In simulation:
• learns to use digital and health technology devices in nursing older people
• advances their competence in nursing and pharmacotherapy and encountering clients.
Content
Contents:
• Professional interaction and care relationship
• Care process, decision-making and recording
• Patient safety, data security and ergonomics
• Methods of helping in nursing and supporting daily activities
• Monitoring the patient's condition and basic vital signs
• The need and significance of nutrients
• Diet according to nutrition recommendations at different ages
• Digital and health technology applications
During the simulations,
· you practise the clinical competence of the basics of nursing and pharmacotherapy as well as professional interaction and encountering patients.
Materials
Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Teaching methods
Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisilta asiantuntijoilta hoitoon liittyvistä perus- ja erityistilanteista.
Exam schedules
Tentin ajankohdan näet lukujärjestyksestä.
Uusintatentit ilmoitetaan oppimisalustalla.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogiikan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehityksen mukainen jatkuva oppiminen, monialaisuus ja digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen.
Opiskelija nähdään aktiivisena, itseohjautuvana ja vastuullisena oppijana. Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan, huolehtii tehtävien palautukset ajallaan ja selvittää miten saa suoritettua kurssiin kuuluvat osiot.
Simulaatio-oppiminen, mahdollinen opintokäynti hoivapalvuluiden yksikössä sekä luokkaharjoittelu. Tenttisparraus ryhmissä.
Kestävä kehitys
Käytetyt materiaalit joko käytetään uudelleen tai kierrätetään oikein. Toimitaan tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti ja myötätuntoisesti toisia kohtaan. Toiminta suunnitellaan pitkälle ajalle toimivaksi. Kestävän tulevaisuuden osaaminen vahvistuu, kuten hoitoprosessin hallinta, työyhteisössä toimiminen, toimintaympäristön tuntemus ja globaaliin terveyteen liittyvä osaaminen.
Completion alternatives
Lähihoitajat voivat ahotoida osan luokkaharjoitteluista, työkokemuksella tai osaamisen näytöllä. Tarkemmat ohjeet löydät ItsLearning oppimisympäristöstä Harjoittelutuntien hyväksilukulomakkeesta.
Student workload
10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit 2 op = 54 h
Osaamistestit 1 op = 27 h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Tentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h
Aktivoivat ohjaustunnit 2 x 2 h
5 teemapäivää yhteensä 15 h
Ryhmätöiden aloitus 2 x 2 h
Kunnonkodin opintokäynti 2 h
Evaluation methods and criteria
Tehtävät 2 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Osaamistestit 1 op: 1-5
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Tentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (tentti)
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.
Uusintatentit sovitaan opettajan kanssa.
Failed (0)
Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana. Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimityö:
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön. Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida hoitotyön tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Luovuus:
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista. Jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä opintojakson sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu), mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti
Assessment criteria, good (3-4)
Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia hoitotyön ratkaisuja selkeästi ja perustellen.?Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Osaa hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaisia eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti. Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.? Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa. Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä. Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön. Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista hoitotyön perusteet opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida hoitotyön perusteiden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.
Further information
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.