Basics of Pharmacotherapy (5 cr)
Code: TH00CK48-3019
General information
- Enrollment
-
02.07.2024 - 21.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
21.08.2024 - 13.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Sirpa Nikunen
- Jaana Forsbacka
- Jenni Hannula
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- Course
- TH00CK48
Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 38 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 10.09.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen |
Wed 25.09.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Tue 08.10.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Fri 18.10.2024 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
LÄPE/lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
|
Tue 22.10.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Fri 01.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
|
Wed 06.11.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskujen koe - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Wed 06.11.2024 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Wed 06.11.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Fri 15.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
|
Wed 20.11.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskujen uusintakoe- Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Wed 20.11.2024 time 10:00 - 15:45 (5 h 45 min) |
LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Fri 22.11.2024 time 08:15 - 09:00 (0 h 45 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
|
Thu 05.12.2024 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
|
Tue 10.12.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
LÄHOP/Lääkelaskujen uusintakoe- Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Tue 10.12.2024 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Tue 10.12.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista
Objective
BASICS OF PHARMACOTHERAPY 5 ETCS LÄPE
Objectives:
Student
• is familiar with the ethical, legal and societal basics of pharmacotherapy
• knows the basics of pharmacology and pharmacy needed in nursing work
• knows how to implement an effective, sustainable and safe pharmacotherapy process in different operating environments and knows the responsibilities and roles of different professional groups and the medicine user
• knows how use reliable sources of information in the implementation of pharmacotherapy
• is able to how to make medicine-related calculations needed in the implementation of pharmacotherapy
• can guide patients and their families in pharmacotherapy and understands the significance of commitment to treatment
• is able to assess their competence in pharmacotherapy using the Medication Passport
• learns about digital health technology applications of pharmacotherapy in nursing
Content
Contents
• Regulations, supervision and ethical starting points of pharmaceutical service and pharmacotherapy
• Pharmacotherapy and sustainable development
• Stages and effects of pharmaceuticals in the body
• Different forms of pharmacotherapy and forms of administration
• Pharmaceutical and medication safety
• Medical treatment plan and safe implementation of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy as part of overall patient care
• Pharmacotherapy information management and key sources of information
• Drug Dosage Calculation
• Correct use of medicines, guidance and commitment to treatment
• Pharmaceutical technology
• Medication Passport as part of the identification of competence
Materials
Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja
Osat:
- Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
- Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
- Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
- Lääkkeenanto luonnollista reittiä
- Lääkkeen antaminen injektiona
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.
Teaching methods
Oppimismenetelmät (esim. projektioppiminen, tehtäväperustaisuus, tutkimus, lähi- ja verkko-opetus, kirjatentti, työharjoittelu jne.):
• Verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Prekliiniset harjoitukset
- Lääkelaskennan harjoitukset
Exam schedules
Ilmoitettu ITSissä.
Pedagogic approaches and sustainable development
- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitukset
- yhteisopettajuus
Student workload
Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja prekliinisestä luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op, (5x27=135h) opiskelijan työtä.
Verkkotapaamiset 13t
Kampustapaamiset 32 t
Itsenäinen työskentely 90 t
Evaluation methods and criteria
Arviointi koostuu seuraavista osista:
Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
ITSin tehtävät hyv/hyl
Prekliiniset harjoittelutunnit ja simulaatio hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl. Tulee olla suoritettuna ennen ensimmäistä harjoittelujaksoa.
Failed (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.