Siirry suoraan sisältöön

Lääkehoidon perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK48-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 21.08.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirpa Nikunen
  • Jaana Forsbacka
  • Jenni Hannula

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHTS24V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S24V

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • 10.09.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 25.09.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 08.10.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 18.10.2024 08:15 - 11:30, LÄPE/lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 22.10.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskut - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 01.11.2024 10:00 - 11:30, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 06.11.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskujen koe - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 06.11.2024 10:00 - 15:45, LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 15.11.2024 10:00 - 11:30, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 20.11.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskujen uusintakoe- Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 20.11.2024 10:00 - 15:45, LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 22.11.2024 08:15 - 09:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 05.12.2024 08:15 - 11:30, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 10.12.2024 08:15 - 09:45, LÄHOP/Lääkelaskujen uusintakoe- Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019
  • 10.12.2024 10:00 - 15:45, LÄHOP - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3019

Tavoitteet

LÄÄKEHOIDON PERUSTEET 5 OP LÄPE

Tavoitteet:

Opiskelija
• tietää lääkehoidon eettiset, juridiset ja yhteiskunnalliset perusteet
• tietää sairaanhoitajan työssä tarvittavan farmakologian ja farmasian perusteet
• osaa toteuttaa vaikuttavaa, kestävän kehityksen mukaista ja turvallista lääkehoitoprosessia erilaisissa toimintaympäristöissä ja tietää eri ammattiryhmien sekä lääkkeen käyttäjän vastuut ja roolit
• tietää ja osaa hyödyntää luotettavia tietolähteitä lääkehoidon toteuttamisessa
• osaa lääkehoidon toteuttamisessa tarvittavan lääkelaskennan
• osaa ohjata potilaita ja hänen omaisiaan lääkehoidossa ja ymmärtää hoitoon sitoutumisen merkityksen
• osaa arvioida omaa lääkehoito-osaamistaan hyödyntäen lääkehoitopassia
• tutustuu digitaalisiin lääkehoidon terveysteknologisiin sovelluksiin hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Lääkehuollon ja lääkehoidon säädökset, valvonta ja eettiset lähtökohdat
• Lääkehoito ja kestävä kehitys
• Lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• Lääkemuodot ja lääkkeen antotavat eri antoreittejä
• Lääke- ja lääkitysturvallisuus
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• Lääkehoito osana potilaan kokonaishoitoa
• Lääkehoidon tiedonhallinta ja keskeiset tietolähteet
• Lääkelaskenta
• Lääkkeiden oikea käyttö, ohjaus ja hoitoon sitoutuminen
• Lääketeknologia
• Lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Oppimateriaalit

Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja
Osat:
- Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
- Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
- Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
- Lääkkeenanto luonnollista reittiä
- Lääkkeen antaminen injektiona

Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät (esim. projektioppiminen, tehtäväperustaisuus, tutkimus, lähi- ja verkko-opetus, kirjatentti, työharjoittelu jne.):
• Verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Prekliiniset harjoitukset
- Lääkelaskennan harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitettu ITSissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitukset
- yhteisopettajuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja prekliinisestä luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op, (5x27=135h) opiskelijan työtä.
Verkkotapaamiset 13t
Kampustapaamiset 32 t
Itsenäinen työskentely 90 t

Sisällön jaksotus

Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
ITSin tehtävät hyv/hyl
Prekliiniset harjoittelutunnit ja simulaatio hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl. Tulee olla suoritettuna ennen ensimmäistä harjoittelujaksoa.

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.