Implementation of Fluid Therapy (5 cr)
Code: TH00CK51-3013
General information
- Enrollment
-
01.06.2024 - 15.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Minna Kummunsalo
- Iines Mäkinen
- Henriikka Penttilä
- Riikka Teuri
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- Course
- TH00CK51
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 42 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 05.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Nestehoidon teemapäivä |
etänä
|
Mon 16.09.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
etänä
|
Mon 23.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Mon 30.09.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
RAV - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Mon 07.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Harjoittelu - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_B1041_Omega OMEGA |
Mon 21.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Harjoittelu - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 |
Mon 21.10.2024 time 16:00 - 17:30 (1 h 30 min) |
Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 Laskukoe |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Mon 28.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
etänä
|
Mon 28.10.2024 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
RAV - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
etänä
|
Mon 11.11.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2 ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Fri 22.11.2024 time 08:00 - 21:45 (13 h 45 min) |
Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 |
Etätentti ITS-alustalla
|
Mon 02.12.2024 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Nestehoidon toteutus TH00CK51-3013 Lääkelaskukoe uusinta |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus ajoittuu syyslukukaudelle 2024.
Sisällöt:
- nestehoidon fysiologia
- infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
- potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
- lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
- nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
- erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
- perifeerisen laskimon kanylointi
- laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
- verituotteet ja verensiirto
- lääkehoitoteknologia
- keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
- lääkelaskenta
RAV: Sisätautipotilaan ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot
Objective
IMPLEMENTATION OF FLUID THERAPY 5 ETCS NEHO
NEHO
Objectives:
Student:
• knows the physiological basics of intravenous medication, infusion and nutrition treatment
• is familiar with the nurse's responsibility and role as a provider of intravenous medication, infusions, nutrition and blood transfusion treatment for medical and perioperative surgery at different stages of the pharmacotherapy process
• recognises the need for infusion treatment and parenteral nutrition of a medical surgery patient
• knows how to plan, implement and assess pharmacotherapy, infusion treatment, nutritional treatment and blood transfusion as part of the patient's overall treatment
• masters the calculations needed in pharmaceutical, infusion and nutritional treatment
• is able to monitor the patient and assess the effects and effectiveness of intravenous medication
• understands the basic functions of digital medical devices used in infusion treatment
Content
Contents
• Physiology of fluid therapy
• Pharmacology and intravenous products
• Patient and occupational safety practices and prevention of infections in infusion treatment
• Drug Dosage Calculation
• Medical treatment plan and pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and recording
• Indications, operating principles and maintenance of various intravenous catheters
• Aseptic and safe preparation, dosage and administration of intravenous medication
• Pharmacotherapy technology
• Equipment and devices used in medical, infusion, nutritional and transfusion treatment
Materials
* Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
* Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
* Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
* Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito/ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
* VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
* SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit
Ravitsemushoito:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Oppimateriaalista kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä tunnilla.
Teaching methods
* Lähi- ja verkko-oppiminen
* Tiimi-oppiminen
* Tehtäväperustainen oppiminen
* Luokkaharjoittelu
Exam schedules
Lukujärjestyksessä ilmoitettuna ajankohtana.
Pedagogic approaches and sustainable development
• Työelämälähtöisyys
• Tiimioppiminen
• Yhteisopettajuus
Student workload
Opiskelijan työmäärä 5 op = 135 tuntia työtä
Opintojaksoon sisältyy:
* lähi- ja verkko-opetusta
* tehtäviä, tehdään pienryhmissä tai yksin
* Oppiportin verkkokursseja
* nestehoidon toteutukseen liittyviä lääkelaskuja
* luokkaharjoittelutunteja, joihin kuuluu ennakkotehtäviä
* itsenäistä työskentelyä
* tentti (Itsissä)
* nestehoitoon liittyvien laskujen koe (paperikoe, 100% oltava oikein)
* ravitsemushoito-osio (1 op)
Evaluation methods and criteria
Tentti, HYL- K5
Tehtävät, HYV/HYL
Lääkelaskut, HYV/HYL
Luokkaharjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL
Ravitsemushoito-osio, HYV/HYL. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.
Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu tentistä.
Failed (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai
hyvinvoinnin edistämiseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa
oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää asioita ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin
edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Qualifications
Recommended previous studies
Basics of pharmacotherapy
Further information
Viestintä tapahtuu opintojakson Its-alustalla.