Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK53-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 04.11.2024
Ajoitus
11.11.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Milka Laaja
- Markus Kanta-oksa
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS23VSairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 18.11.2024 16:45 - 18:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
- 27.11.2024 08:15 - 15:45, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007 (Sonja)
- 28.11.2024 08:15 - 15:45, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
- 02.12.2024 15:00 - 18:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
- 09.12.2024 15:00 - 18:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
- 12.12.2024 08:15 - 15:45, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
Tavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP MIPÄ
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• ymmärtää hanketyön merkityksen osana mielenterveystyön edistämistä.
• osaa tunnistaa ja hoitaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon prosessin.
• tunnistaa keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia biologisia hoitoja, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
Sisältö
Sisältö
• Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet, positiivinen mielenterveys käsitteenä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· syventää simulaatiossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
· harjaantuu simulaatiossa toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Oppimateriaalit
Varsinaista oppikirjaa ei ole. Tukena voi käyttää:
- Mielenterveyshoitotyö , 2017. Carita Kuhanen, Carla Schubert, Tarja Seuri, Kaisu Hämäläinen, Anne Kanerva
- Ajantasainen tutkittu tieto, Käypä hoito-suositukset
- Materiaali Lähdeluettelossa
- Opettajan materiaali
Opetusmenetelmät
Teemapäivät
Tiimioppiminen
Oppimiskeskustelut
Oman osaamisen reflektointi
Simulaatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti kurssin viimeisenä päivä
Uusinta sovittavissa erikseen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen
Oman osaamisen reflektointi
Vertaisarviointi
Case-harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 5 op eli 135h.
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät viikoittain
Oman osaamisen kansio
Tentti
Sisällön jaksotus
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusosaaminen: Viikoittain vaihtuvat teemat
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä: Ennakkotehtävä ja Tiimioppiminen
Psyykkiset sairaudet: Tiimioppiminen
Päihdelääketiede: Tiimioppiminen
TKI ja englanninkielinen osuus: Itsenäinen opiskelu.
Oman osaamisen kansio: Yksilötehtävä
Tentti
Harjoitukset: Motivoiva haastattelu, mini-interventio, Haastavasti käyttäytyvä asiakas
Kokoava simulaatio KANSI
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti Hyv-Hyl
Ennakotehtävät ja niiden kautta esitykset Hyv-Hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.