Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK53-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 04.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.11.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Markus Kanta-oksa
Milka Laaja
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
TH00CK53

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 18.11.2024 klo 16:45 - 18:00
(1 t 15 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
Ke 27.11.2024 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007 (Sonja)
ICT_B3040 Hoitotyö 2
To 28.11.2024 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
ICT_B3040 Hoitotyö 2
Ma 02.12.2024 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
Ma 09.12.2024 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
To 12.12.2024 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Ti 17.12.2024 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
KANSI - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Ke 18.12.2024 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
KANSI - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3007
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusosaaminen: Viikoittain vaihtuvat teemat
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä: Ennakkotehtävä ja Tiimioppiminen
Psyykkiset sairaudet: Tiimioppiminen
Päihdelääketiede: Tiimioppiminen
TKI ja englanninkielinen osuus: Itsenäinen opiskelu.
Oman osaamisen kansio: Yksilötehtävä
Tentti
Harjoitukset: Motivoiva haastattelu, mini-interventio, Haastavasti käyttäytyvä asiakas
Kokoava simulaatio KANSI

Tavoitteet

MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP MIPÄ

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• ymmärtää hanketyön merkityksen osana mielenterveystyön edistämistä.
• osaa tunnistaa ja hoitaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon prosessin.
• tunnistaa keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia biologisia hoitoja, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.

Sisältö

Sisältö
• Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet, positiivinen mielenterveys käsitteenä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· syventää simulaatiossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
· harjaantuu simulaatiossa toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Oppimateriaalit

Varsinaista oppikirjaa ei ole. Tukena voi käyttää:
- Mielenterveyshoitotyö , 2017. Carita Kuhanen, Carla Schubert, Tarja Seuri, Kaisu Hämäläinen, Anne Kanerva
- Ajantasainen tutkittu tieto, Käypä hoito-suositukset
- Materiaali Lähdeluettelossa
- Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Teemapäivät
Tiimioppiminen
Oppimiskeskustelut
Oman osaamisen reflektointi
Simulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kurssin viimeisenä päivä
Uusinta sovittavissa erikseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen
Oman osaamisen reflektointi
Vertaisarviointi
Case-harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 5 op eli 135h.
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät viikoittain
Oman osaamisen kansio
Tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti Hyv-Hyl
Ennakotehtävät ja niiden kautta esitykset Hyv-Hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.

Siirry alkuun