Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK53-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Ville Vainio
- Sari Mäkinen
- Sonja Sahla
- Sini Nevantaus
Ryhmät
-
PSHSS23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
- 02.09.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 09.09.2024 09:00 - 15:00, Harjoitukset - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 10.09.2024 10:00 - 14:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 16.09.2024 12:30 - 13:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 18.09.2024 09:00 - 16:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 23.09.2024 09:00 - 16:00, Etänä Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 30.09.2024 09:00 - 15:00, Harjoitukset - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 01.10.2024 10:00 - 13:00, TENTTI - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 04.10.2024 09:00 - 13:00, KANSI simulaatio / R1 - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
- 04.10.2024 13:00 - 17:00, KANSI simulaatio / R2 - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3009
Tavoitteet
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP MIPÄ
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• ymmärtää hanketyön merkityksen osana mielenterveystyön edistämistä.
• osaa tunnistaa ja hoitaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon prosessin.
• tunnistaa keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia biologisia hoitoja, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
Sisältö
Sisältö
• Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet, positiivinen mielenterveys käsitteenä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· syventää simulaatiossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
· harjaantuu simulaatiossa toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Oppimateriaalit
Varsinaista oppikirjaa ei ole. Tukena voi käyttää:
- Mielenterveyshoitotyö , 2017. Carita Kuhanen, Carla Schubert, Tarja Seuri, Kaisu Hämäläinen, Anne Kanerva
- Ajantasainen tutkittu tieto, Käypä hoito-suositukset
- Materiaali Lähdeluettelossa
- Opettajan materiaali
Opetusmenetelmät
Teemapäivät
Tiimioppiminen
Oppimiskeskustelut
Oman osaamisen reflektointi
Simulaatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti kurssin viimeisenä päivä
Uusinta sovittavissa erikseen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen
Oman osaamisen reflektointi
Vertaisarviointi
Case-harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 5 op eli 135h.
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät viikoittain
Oman osaamisen kansio
Tentti
Sisällön jaksotus
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusosaaminen: Viikoittain vaihtuvat teemat
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä: Ennakkotehtävä ja Tiimioppiminen
Psyykkiset sairaudet: Tiimioppiminen
Päihdelääketiede: Tiimioppiminen
TKI ja englanninkielinen osuus: Itsenäinen opiskelu.
Oman osaamisen kansio: Yksilötehtävä
Tentti
Harjoitukset: Motivoiva haastattelu, mini-interventio, Haastavasti käyttäytyvä asiakas
Kokoava simulaatio KANSI
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti Hyv-Hyl
Ennakotehtävät ja niiden kautta esitykset Hyv-Hyl
Oman osaamisen kansio Hyl-K5
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.