Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7073056-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
13.05.2024 - 09.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Pasi Alander
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
- 09.09.2024 09:00 - 11:00, Opinnytetyön aloitus / Opinnäytetyön suunnittelu
- 09.09.2024 11:45 - 15:00, Oman opinnytetyön ideointia / Opinnäytetyön suunnittelu
- 07.10.2024 09:00 - 15:30, IDEAPAPEREIDEN esittäminen / Opinnäytetyön suunnittelu
- 04.11.2024 09:00 - 15:30, SUUNNITELMIEN esittäminen / Opinnäytetyön suunnittelu
- 18.11.2024 09:00 - 13:00, Opinnäytetyön suunnittelu
- 09.12.2024 08:30 - 14:00, Opinnäytetyön suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
- laatia hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
- ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajaohjaukseen 2-3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemman opinnäytetyösuunnitelman hyväksilukeminen
asiantuntijuusartikkelin alustava suunnitelma / suunnitteleminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus xx h
• Seminaaripäivä 4h
• Opinnäytetyöpaja 24h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
1. Osallistuminen koulutuksen kontaktiopetukseen ja "työpajoihin", joilla on läsnäolovelvollisuus.
2. Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen ja esittäminen.
3. Suunnitelman kirjallinen laatiminen annetussa aikataulussa ja sen esittäminen "seminaaripäivinä".
5. Suunnitelmaseminaarissa vertaisarviointi / opponointi ja osallistuminen yhteiseen keskusteluun.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2024
Opiskelija
* jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
* laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
* esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
* ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
Koulutuksen omat "pajapäivät" syyslukukaudet löytyvät lukkarista.
Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan HYV / HYL. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa arvosana voi olla eri.
Hylätty (0)
Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on vähäistä tai sitä ei ole lainkaan.
Opiskelija ei esitä opinnäytetyön ideapaperia ja suunnitelmaa niille annetussa aikataulussa.
Esitietovaatimukset
Kehittämistyön menetelmäopinnot