Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7073056-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

13.05.2024 - 09.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Pasi Alander
  • Sari Silmäri

Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät

  • PHAMMS22
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
  • 09.09.2024 09:00 - 11:00, Opinnytetyön aloitus / Opinnäytetyön suunnittelu
  • 09.09.2024 11:45 - 15:00, Oman opinnytetyön ideointia / Opinnäytetyön suunnittelu
  • 07.10.2024 09:00 - 15:30, IDEAPAPEREIDEN esittäminen / Opinnäytetyön suunnittelu
  • 04.11.2024 09:00 - 15:30, SUUNNITELMIEN esittäminen / Opinnäytetyön suunnittelu
  • 18.11.2024 09:00 - 13:00, Opinnäytetyön suunnittelu
  • 09.12.2024 08:30 - 14:00, Opinnäytetyön suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa:                                                           
- jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
- laatia hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
- ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajaohjaukseen 2-3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemman opinnäytetyösuunnitelman hyväksilukeminen
asiantuntijuusartikkelin alustava suunnitelma / suunnitteleminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus xx h
• Seminaaripäivä 4h
• Opinnäytetyöpaja 24h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

1. Osallistuminen koulutuksen kontaktiopetukseen ja "työpajoihin", joilla on läsnäolovelvollisuus.
2. Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen ja esittäminen.
3. Suunnitelman kirjallinen laatiminen annetussa aikataulussa ja sen esittäminen "seminaaripäivinä".
5. Suunnitelmaseminaarissa vertaisarviointi / opponointi ja osallistuminen yhteiseen keskusteluun.

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2024
Opiskelija
* jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
* laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
* esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
* ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta

Koulutuksen omat "pajapäivät" syyslukukaudet löytyvät lukkarista.

Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan HYV / HYL. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa arvosana voi olla eri.

Hylätty (0)

Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on vähäistä tai sitä ei ole lainkaan.
Opiskelija ei esitä opinnäytetyön ideapaperia ja suunnitelmaa niille annetussa aikataulussa.

Esitietovaatimukset

Kehittämistyön menetelmäopinnot