Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK69-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Pelander
- Jenni Hannula
- Teija Franck
Ryhmät
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
- 29.08.2024 12:15 - 14:45, LT-yhteistyö info - Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3001
- 31.10.2024 08:15 - 09:45, LT-yhteistyö - Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3001
- 11.11.2024 08:15 - 09:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 12.11.2024 12:15 - 15:15, LT-yhteistyö - Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 13.11.2024 08:15 - 11:30, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 15.11.2024 12:30 - 15:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 25.11.2024 08:15 - 09:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 26.11.2024 08:15 - 11:30, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 11.12.2024 14:15 - 15:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 12.12.2024 14:15 - 15:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 13.12.2024 08:15 - 11:30, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
- 13.12.2024 12:30 - 15:45, Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö TH00CK69-3003
Tavoitteet
DIGITAALISET PALVELUT, TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT, JOHTAMINEN JA KEHITYSTYÖ 4 OP DIPA
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
· osaa arvioida digitaalisten ratkaisujen ja sähköisten palveluiden soveltuvuutta eri asiakasryhmien näkökulmasta.
· osaa hyödyntää digitaalisia ratkaisuja, sähköisiä palveluita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena.
· tunnistaa toimintaympäristöjen muutoksia ja osaa ennakoida oman ja hoitoyhteisön osaamisen muutostarpeen.
· perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen.
· ymmärtää kehittämisen ja laadun merkityksen palveluiden tuottamisessa ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa.
· osaa etsiä tulevaisuutta ennakoivia, kestäviä, vastuullisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja ja esittää niiden pohjalta parannuksia työyhteisössä.
· osaa seurata ja hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon kansainvälistä kehitystä työssään ja kehittää omaa osaamistaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia.
MONIAMMATILLINEN SIMULAATIO 0 OP MONSI
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyön sekä hoitotyön johtamisen osaamistaan
Sisältö
Sisältö
· Hoitotyötä tukevat digitaaliset ratkaisut, sähköiset palvelut ja etäteknologia
· Liikkuvat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut
· Itsensä johtaminen, tiimijohtaminen ja työyhteisötaidot
· Vastuullisuus, laatu ja laadunvarmistus
Sisältö
Simulaatioissa:
• harjoitellaan kriisi- ja poikkeustilanteiden hallintaa ja kriisitilanteista tulevien asiakkaiden hoitotyötä sekä kohtaamista.
• harjaannutaan kriisitilanteissa toimimaan ammattilaisena moniviranomaisyhteistyössä
Oppimateriaalit
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos. Soveltuvin osin.
Muu oppimateriaali löytyy ITS alustalta linkkeinä tai lähteinä
Opetusmenetelmät
Aktivoivat teorialuennot, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely, simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, uusinnoista sovitaan erikseen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen, simulaatiopedagogiikka, case-pohjainen oppiminen, innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op Vuorovaikutus ja erilaiset vastaanottotilanteet (yhteistyössä Lääketieteellisen tiedekunnan (LT) kanssa)
LT yhteistyönä toteutettava luento 3h
Tapahtui eräällä vastaanotolla -seminaari (LT yhteistyö) 2h
LT yhteistyönä toteutettava simulaatio: materiaaliin perehtyminen 8h
1 op Digitaaliset palvelut ja tulevaisuuden toimintaympäristöt terveydenhuollossa
Teoriatunnit 6h
Työpaja 2h
Ryhmätehtävän purku 4h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätehtävän teko 10h
2 cr Management and quality assurance
Lectures 6h
independent assignment 20h
Workshop 4h
Simulaatio 4h
Tentti 2h ja siihen valmistautuminen (koko kokonaisuudesta sis. LT yhteistyö) 27 h
MONIAMMATILLINEN SIMULAATIO MONSI 10h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan viikoilla 46 - 51
Vuorovaikutus ja erilaiset vastaanottotilanteet yhteistyössä Lääketieteellisen tiedekunnan (LT) kanssa 35 - 46
Sisältö:
· Hoitotyötä tukevat digitaaliset ratkaisut, sähköiset palvelut ja etäteknologia
· Liikkuvat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut
· etänä tapahtuva hoidon tarpeen arviointi
· Vuorovaikutus ja erilaiset vastaanottotilanteet (yhteistyössä Lääketieteellisen tiedekunnan (LT) kanssa)
· Itsensä johtaminen, tiimijohtaminen ja työyhteisötaidot
· Vastuullisuus, laatu ja laadunvarmistus
MONIAMMATILLINEN SIMULAATIO MONSI
Viestintäkanava ja lisätietoja
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävät :hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Ryhmätehtävä: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Tapahtui eräällä vastaanotolla -seminaari: aktiivinen osallistuminen: hyv/hyl
Työpajat, luokkaharjoittelu ja simulaatio: Edellyttävät 100 % läsnäoloa. Läsnäoloksi lasketaan osallistuminen tunnin alusta tunnin loppuun. Ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Tentti: numeerinen arviointi HYL-5
MONSI simulaatiot: HYV/HYL
Hylätty (0)
Osallistumisia tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.