Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100115-3340
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 08.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
- Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
- Opintojakso
- 100115
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Ti 08.10.2024 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Ti 22.10.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Ti 29.10.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
SAL_1166
Debriefing
|
Ti 05.11.2024 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
TENTIT - Svenska i arbetslivet |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tuleville sairaanhoitajille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi syylukukausi 2024.
Kirjallinen 2 op ja suullinen osa 1 op ovat samaa kurssia. Ilmoittautuminen erikseen.
Lähiopetus Salossa viikosta 35 alkaen. Tarkemmat tiedot lukujärjestyksessä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali Optimassa ja muu verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäiset työt verkossa, suullinen ja kirjallinen tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen tentti kurssin viimeisellä viikolla
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan työhön liittyvää ammattisanastoa ja käytännönläheistä viestintää, kirjallisesti ja suullisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelijan ruotsin kielen taito on erittäin hyvä ja hän on käyttänyt sitä paljon, esim työelämässä, voidaan sopia AHOToinnista näyttökokeella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävinä erilaisia kirjallisia ja suullisia harjoituksia, sairaanhoitajan ammattisanaston kerääminen ja muita itsenäisiä verkossa tehtäviä etätehtäviä.
3 op:n kokonaisuus, josta 18-20h kontaktiopetusta, yht. n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle ja väh. 75 % läsnäolo.
Hylätty (0)
Etätehtävät puutteelliset, hylätty suoritus tenteissä, liikaa poissaoloja lähitunneilta.
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo) tai opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa, mutta tarvitsee paljon apua. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon ammatitialan sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Lisätiedot
Kaikilla lähitunneilla sekä kirjallisia että suullisia harjoituksia.