Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
18.11.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Halonen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 18.11.2024 08:15 - 11:30, Info - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 25.11.2024 12:15 - 15:30, Oppimiskeskustelu - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 27.11.2024 09:00 - 11:30, Luokkaharjoittelu 1 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 27.11.2024 12:15 - 14:45, Luokkaharjoittelu 1 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 29.11.2024 12:15 - 15:30, Oppimiskeskustelu - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 02.12.2024 09:00 - 15:00, Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
- 12.12.2024 10:00 - 11:45, Ryhmätentti - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00CK60-3001
Tavoitteet
SEKSUAALI- JA LISÄÄNTYMISTERVEYS 3 OP SELI
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää seksuaalisuuden merkityksen ihmisen kasvussa ja kokonaishyvinvoinnissa.
• osaa ottaa seksuaalisuuden puheeksi osana hoitotyötä huomioiden monikulttuurillisuuden.
• tietää tavallisimmat seksuaaliterveyden tutkimus- ja hoitotoimenpiteet ja ymmärtää ennaltaehkäisevän hoitotyön merkityksen moniammatillisen yhteistyön.
• osaa toimia ohjaustilanteissa dialogisen vuorovaikutuksen mukaisesti.
• tietää normaalin raskauden kulun ja keskeisimpiä raskauden seurantamenetelmiä.
• osaa auttaa synnyttävää naista kiireellisessä, ensiapuluonteisessa synnytyksessä, kun lääkäriä tai kätilöä ei ole saatavilla.
• tietää normaalin lapsivuodeajan kulun ja ymmärtää imetyksen terveyttä edistävän merkityksen.
Sisältö
Sisältö:
• Seksuaalisuus ja sen puheeksi otto
• Hedelmällisyyden ylläpito ja seksuaaliterveyden hoitotyö
• Normaalin raskauden kulku ja seuranta
• Normaalin synnytyksen kulku
• Normaali lapsivuodeaika ja imetys
Oppimateriaalit
• Luentomateriaalit It´s:stä
• Botha E. & Ryttyläinen-Korhonen K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro Oy.
• Naistalo.fi käsitellyt aiheet.
Opetusmenetelmät
• Oppimiskeskustelut ja käänteinen oppiminen
• Pienryhmätehtävät/työpajat
• Itsenäinen työskentely
• Ryhmätentti (perustuu kaikkiin materiaaleihin); yhteensä 2 tuntia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusintamahdollisuus yksilötenttinä erikseen sovittuna ajankohtana.
Tentti mahdollista uusia kaksi kertaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Käänteinen oppiminen; luokkahuone (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
• Simulaatio -oppiminen Moksi-simulaatiossa K2025 (erillinen ohjeistus).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27 tuntia = 74 tuntia opiskelijan työtä
• Info-tunti ja oppimiskeskustelut 10 h:a sekä työpajatehtävän purku 2h:a
• It´s -tehtävät ja testit (perustuvat kurssikirjaan ja Naistalo.fi materiaaleihin)
• Kirjalliset tehtävät (erillinen tehtävä lapsettomuudesta ja ennakkotehtävät luokkaharjoitteluun)
• Luokkaharjoittelut toteutuvat pienryhmissä ja ne ovat pakollisia opintoja. Poissaolot korvataan toisen ryhmän harjoittelutunneilla.
Harjoittelutunnit 1 (3h pienryhmissä) Gynekologinen hoitotyö (mm. ehkäisymenetelmät, gynekologinen tutkiminen, gyn instrumentit, PAPA-näytteen ottaminen, rintojen omatarkkailu ja raskauden seuranta)
Harjoittelutunnit 2 (3h pienryhmissä) Ensiapuluonteinen synnytys ja imetysohjaus
- MOKSI-simulaatiot K2025
• Itsenäinen työskentely
• Ryhmätentti + yksilöosuus 2 tuntia
Sisällön jaksotus
Toteutuu 18.11-12.12.2024
Seksuaali- ja lisääntymisterveys sekä naistentautien hoitotyö 2 op:
• Naisen ja miehen seksuaali- ja lisääntymisterveys
• Gynekologisen potilaan tutkiminen ja hoito sekä yleisimmät toimenpiteet
• Normaalin raskausajan ja synnytyksen hoitoprosessi
• Äidin ja terveen vastasyntyneen tarkkailu ja hoito lapsivuodeosastolla
Luokkaharjoittelu ja Moksi-simulaatio 1 op:
• Gynekologinen perustutkimus, gynekologiset instrumentit ja rintojen tutkiminen
• Raskauden ehkäisymenetelmiin tutustuminen
• Irtosolunäytteen otto (Papa-näyte)
• Avustaminen kiireellisessä, ensiapuluonteisessa synnytyksessä
• Imetysohjaus ja imetyksen apuvälineet
Ryhmätentti, jossa yksilöosuus.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yhteydet opettajaan sähköpostilla; satu.halonen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• It´s anfy-tehtävät, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty.
• Kirjalliset ennakkotehtävät, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Luokkaharjoittelut ja Moksi -simulaatio (pakolliset), arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Tentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Itsearviointi innovaatiokompetenssien avulla ennen kuin saa kokonaisarvosanan.
Hylätty (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.