Siirry suoraan sisältöön

Laitteiden huolto ja kunnossapito (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BO33-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 06.10.2024

Ajoitus

09.10.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemiantekniikka

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Kaj Sjöblom
  • Taina Hovinen

Ryhmät

  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus
  • 09.10.2024 13:00 - 16:00, Laitteiden huolto ja kunnossapito TE00BO33-3004
  • 30.10.2024 12:45 - 16:00, Laitteiden huolto ja kunnossapito TE00BO33-3004
  • 14.11.2024 17:00 - 18:30, Laitteiden huolto ja kunnossapito TE00BO33-3004; Etäluento
  • 20.11.2024 13:00 - 16:00, Laitteiden huolto ja kunnossapito TE00BO33-3004
  • 11.12.2024 12:00 - 16:00, Laitteiden huolto ja kunnossapito TE00BO33-3004

Tavoitteet

Opiskelija syventää analyysitekniikoiden ja -laitteiden osaamistaan teoriassa ja käytännössä. Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija
- osaa tutustua itsenäisesti analyysilaitteen toimintaan
- tuntee laitteiston kunnossapidon vaatimat tavallisimmat toimenpiteet sekä
- osaa etsiä tietoa laitteiston virhetilanteessa

Sisältö

- analyysilaitteiden toiminta
- laitteiden kunnossapito
- vianetsintä

Oppimateriaalit

Oppimismateriaali jaetaan opintojakson Its-työtilassa.
Hyödynnämme alan starndardeja, laitekohtaisia manuaaleja ym. materiaalia sekä opetushallituksen julkaisemaan kunnossapitomateriaalia.

Opetusmenetelmät

Opiskelussa yhdistyvät itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Lähipäivinä työskennellään laboratoriossa laitteisiin tutustumisen ja käytännön huolto- ja kalibrointitehtävien parissa. Lähipäiviin sisältyy myös tulosten ja tietojen jakamista (esitykset) sekä opintojakson lopussa palautteen saaminen ja antaminen (loppureflektointi).

Etäjaksoilla työstetään selvitystöihin liittyviä tehtäviä, esityksiä ja raportointia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla työskennellään tiimeissä ja hyödynnetään digitalisaation tuomia etätyömahdollisuuksia. Työelämäyhteys ja opiskelijan laatuosaamisen kehittyminen tulevat esille esimerkiksi hyödynnettävien standardien kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely. Mikäli opiskelijalla on aiempaa laiteosaamista, tulee hänen osoittaa osaaminen kokoamallaan näytöllä, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteisiin. Näyttö tulee toimittaa opintojakson vastuuopettajalle syyskuun 2024 loppuun mennessä ellei toisin sovita. Opintojakson esittelytilaisuus on 4.9. lukujärjestyksen mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät mainittuihin teemoihin ja ne on yksilöity itslearningissa.
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa n. 83 tunnin työpanosta. Näistä 12 h on varattu lähitylöskentelyyn kampuksella eli itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on varattu 70 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija
- osaa tutustua itsenäisesti analyysilaitteen toimintaan
- tuntee laitteiston kunnossapidon vaatimat tavallisimmat toimenpiteet sekä
- osaa etsiä tietoa laitteiston virhetilanteessa.

Opintojakson sisältö jakautuu viiteen teemaan:

1. Opiskelumateriaaleihin perehtyminen
Opiskelija tutustuu itsissä olevaan opiskleumateriaaliin ja tekee niihin liittyvät alkutehtävät. Materiaalia hyödynnetään tehtäviin koko kurssin ajan.

2. Automaattipipetin huolto ja kalibrointi
Opiskelija tutustuu automaattipipettiin sekä sen huoltoon ja kalibrointiin teoriassa ja käytännössä.

3. Laitteeseen perehtyminen
Ryhmät perehtyvät kukin omaan laitteeseensa ja jakavat tiedot muiden ryhmien kanssa.

4. Huoltotoimenpiteet
Ryhmät suunnittelevat omalla laitteelleen (sama laite kuin teemassa 2) suunnitelman huolto- ja kunnossapitotoimenpiteille.

5. Raportointi
Edellisten kohtien selvitystyö sekä käytännön työt laboratoriossa kootaan selkeäksi kokonaisuudeksi raportissa. Jokainen kirjoittaa oman raportin. Asiasisällöt saadaan kirjallisuudesta ja laboratoriotöiden tuloksista. Lopuksi työt esitetään ja opponoidaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä:
Opintojakson yleiset asiat: Käytetään Itslearningin Ilmoitukset -sivua. Tämän kanavan kautta tieto tavoittaa kaikki opintojaksolla olevat.

Pikaista vastausta vaativat yhteydenotot sähköpostitse (taina.hovinen(at)turkuamk.fi).

Lisätiedot:
Opintojaksolla on läsnäolopakko kaikilla lähikerroilla. Silloin olemme laboratoriossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pipetin huolto ja kalibrointi: henkilökohtainen työ ja raportointi (hyv/hyl)

Laitteeseen tutustuminen ja huoltotoimenpiteet: henkilökohtainen raportti ja ryhmän esitysmateriaalit

Loppuraportin arviointi perustuu Kemiantekniikan Raportin arviointitaulukkoon (saatavilla Messissä sekä Itsissä).

Itse- ja vertaisarviointi kokonaistyöskentelystä opintojaksolla.

Hylätty (0)

Kaikkia osatehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Työskentelyssä ja raportoinnissa ei ole hahmotettu kokonaisuutta.
Teemojen taustoitus jää epäselväksi ("tehdään koska käskettiin tehdä harjoitustyö").
Käytännön työskentelyyn valmistautuminen on heikkoa ja käytännön työt ovat irrallisia tehtäviä.
Opintojakson päättyessä opiskelijan päätelmät jäävät pinnallisiksi ilman syy-seuraussuhteita (""työt sujuivat hyvin").

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työskentely ja raportointi on hahmotettu kokonaisuutena.
Opiskelija on hahmottanut teemojen taustoituksen ja osaa tuoda sen esille raportoinnissa ja työskentelyssä.
Käytännön työskentelyyn on valmistauduttu ja se tukee opintokokonaisuutta.
Opintojakson päättyessä opiskelija pystyy esittämään omia päätelmiä teemaan liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työskentely ja raportointi näyttäytyy eheänä kokonaisuutena.
Opiskelija on hahmottanut teemojen taustoituksen ja osaa tuoda sen esille raportoinnissa ja työskentelyssä sujuvasti ja kattavasti.
Käytännön työskentelyyn on valmistauduttu hyvin ja opiskelijaa osaa perustella miten se tukee opintokokonaisuutta.
Opintojakson päättyessä opiskelija pystyy pohtimaan kriittisesti ja monipuolisesti omia päätelmiä teemaan liittyen ja pystyy esittämään jatko- ja kehitysehdotuksia.