Myynti- ja markkinointitiimien johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CL93-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
2 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Opettaja
- Marianne Renvall
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
PMYYNS23Myyntityö S23
-
PLIITS23MARPLIITS23MAR
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- organisoida ja johtaa myynti- ja markkinointitiimien toimintaa
- johtaa myynti- ja markkinointiprosesseja
- analysoida myynnin johtamiseen liittyviä ongelmia ja toteuttaa tarvittavia päätöksiä
- johtaa ja valmentaa myynti- ja markkinointihenkilöitä
- arvioida ja kehittää myyntihenkilöitä ja myyntiprosesseja pienessä organisaatiossa
Sisältö
.
Oppimateriaalit
Treenien ja kirjapiirien oppimateriaalit. Yritysprojektien vaativat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen ja projektioppiminen MyntiAkatemian myynti-, viestintä- ja markkinointitiimien vetämisen ja kehittämisen kautta. Teoriakehystä kehitetään yritysprojektien, treenien ja kirjapiirien avulla. Portfoliotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään tiimioppimista ja portfoliotyöskentelyä, joihin kuuluvat yritysprojektien tekeminen, treenien pitäminen, tiedonhankintaa ja kirjallisuuden lukemista ja reflektointia sekä oman oppimisen reflektointia oppimissopimuksen avulla. Tiimioppiminen on osa innovaatiopedagogiikkaa. Kaikessa toiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija ohjaa myynti-, viestintä- ja markkinointitiimien opiskelijoita tekemään yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja kehittämään MyyntiAkatemian toimintaa. Hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella (treenit, yritysprojektit, oppimissopimus, tuntikertymä). Lukukauden opintopisteiden minimimäärä on 10 op.
Sisällön jaksotus
Myynti-, markkinointi tai viestintäpäällikkö ohjaa myynti-, viestintä tai markkinointitiimiä, sen jäseniä ja kehittää tiimin toimintaa MyyntiAkatemiassa. Hän organisoi ja johtaa myyntiä, viestintää ja markkinointia käytännön tasolla ja raportoi siitä säännöllisesti viikkopalaverissa.
Myynti-, viestintä tai markkinointipäällikkö johtaa yritysprojektien toteutumista projektipäällikköjen kanssa. Hän puuttuu tarvittaessa niissä esiintyviin haasteisiin liittyen esimerkiksi aikatauluihin ja vuorovaikutukseen ja pyrkii löytämään niihin ratkaisuja.
Myynti-, markkinointi- ja viestintpäällikkö osallistuvat laatutiimiin ja kehittää yhdessä laatupäällikön ja valmentajien kanssa MyyntiAkatemian toimintaa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- organisoida ja johtaa myynti-, viestintä tai markkinointitiimin toimintaa
- johtaa myynti-, viestintä ja markkinointiprosesseja
- analysoida myyntiin, markkinointiin tai viestintään liittyviä ongelmia ja toteuttaa tarvittavia muutoksia
- ohjata ja valmentaa myynti-, viestintä- ja markkinointitiimien jäseniä
- arvioida ja kehittää prosesseja pienessä organisaatiossa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
MyyntiAkatemian Teams-kanava. Yritysprojekteissa käytetään Trelloa. MyyntiAkatemian CRM-järjestelmänä käytetään Pipedrivea. Markkinoinnissa käytetään Instagramia ja LinkedIniä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan yrityksiltä, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimien vetäjänä ja kehittäjänä sekä MyyntiAkatemian myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.
Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, yritysprojektikuvauksensa, kirjareflektionsa, oppimisopimuksensa sekä hänen tuotoksiaan MyyntiAkatemian myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä.
Hylätty (0)
Portfolio on puutteellinen. Tuotokset ja tekeminen eivät täytä tiimivetäjän kriteerejä (ks. arvosanan 1-2 arviointikriteerejä).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• johtaa myynti-, markkinointi- tai viestintätiimin jäseniä ja toimintaa
• suunnitella, toteuttaa, seurata ja raportoida mynnin, viestinnän tai markkinoinnin kehittämistä MyyntiAkatemiassa
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista
• arvioida omaa onnistumista johtamisessa
•käyttää tehtiviin tarvittavia työkaluja, esim. Teams, Trello, Pipedrive
•osallistuu MyyntiAkatemian viikkopalavereihin ja treeneihin
•näyttää omaa osaamistaan portfolion muodossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyväksytty (3- 4), opiskelija osaa
• johtaa myynti- tai markkinointitiimin jäseniä ja sparrata heitä eteenpäin
• suunnitella, toteuttaa, seurata ja raportoida mynnin, viestinnän tai markkinoinnin kehittämistä MyyntiAkatemiassa
•johtaa MyyntiAkatemian myyntiä, markkinointia tai viestintää yhä parempiin tuloksiin
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista ja tarvittaessa puuttua niissä esiintyviin haasteisiin ja löytää niihin ratkaisut
• arvioida omaa onnistumista johtamisessa ja kehittää johtamistaan tiimijäsenten ja asiakaspalautteen pohjalta
•käyttää tehtiviin tarvittavia työkaluja sujuvasti, esim. Trello, Pipedrive, Teams, LinkedIn, Instagram
•osallistuu aktiivisesti MyyntiAkatemian viikkopalavereihin ja treeneihin
•näyttää omaa osaamistaan vaikuttavan portfolion muodossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana hyväksytty (5), opiskelija osaa
• johtaa myynti- tai markkinointitiimin jäseniä ja omalla esimerkillä sparrata heitä yhä parempiin suorituksiin
• kehittää MyyntiAkatemian myynnin, viestinnän ja markkinoinnin toimintaa uudelle tasolle
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista ja tarvittaessa puuttua niissä esiintyviin haasteisiin ja löytää niihin ratkaisut omien ongelmaratkaisu- ja vuorovaikutustaitojen avulla
• jatkuvasti arvioida ja kehittää omaa johtamistaitoaan palautteen pohjalta
• kehittää tehtiviin tarvittavia työkaluja ja ehdottaa myös uusien työkalujen käyttöä esim. Pipedrive, Teams, Trello, Instagram, LinkedIn
•osallistuu aktiivisesti ja dialogisesti MyyntiAkatemian viikkopalavereihin ja treeneihin
•näyttää omaa osaamistaan myyvän portfolion muodossa.