Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinnan ja standardien perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BS59-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sari Airenne
Ryhmät
MKEMIK24
Kemiantekniikan koulutus
Opintojakso
TE00BS59

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 5 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 27.08.2024 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00BS59-3008
EDU_2001 Elias muunto byod
To 03.10.2024 klo 14:15 - 15:30
(1 t 15 min)
Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00BS59-3008, SFS:n luento standardeista
Teams-linkki
Ti 10.12.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Laadunhallinnan ja standardien perusteet TE00BS59-3008
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät: 27.8 (klo 9-11) ja 10.12 (klo 10-12)
Lisäksi mahdollisuus osallistua erilliseen Teams -luentoon 3.10 (klo. 14 - 15), SFS:n asiantuntijat (johtamisjärjestelmästandardit)

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 ovat luettavissa SFS online palvelun kautta (FINNA)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu pääosin itsenäiseen verkko-opiskeluun. Oppimistehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista. Oppimista tukevat tehtävät materiaalissa ovat vapaaehtoisia, ja arvioitavat tehtävät (sekä yksin että ryhmässä suoritettavia tehtäviä) ovat pakollisia.
Opintojaksolla harjoitellaan itsenäisesti/ryhmissä tiedonhakua oppimistehtävien suorittamiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (tehtäväperustainen opintojakso)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät. Opintojaksolla huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta. Tehtävät tulee palauttaa aikataulussa ja hyväksyttyä tehtävää ei voi korottaa. Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen saattaa vaikuttaa arvosanaan alentavasti.

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin:

Yksilötehtävä, raportin kirjoitus (tehtävä 1):
Tehtävä on yksilötehtävä, tehtävä vertaisarvioidaan annettuja arviointikriteerejä vasten.  Arvosana määräytyy vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella (asteikolla hylätty – 5)

Ryhmätehtävä, powerpoint esitys (tehtävä 2):

Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Ryhmän tulee tehdä itsearvointi arviointikriteereiden perusteella. Arviointi asteikolla hylätty – 5. Opettaja arvioi tehtävän 2.
Suorituksen hyväksymiseksi tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan.

Lukupiirityöskentely (tehtävä 3)
Tehtävä tehdään noin 4-5 opiskelijan ryhmissä. Arviointi on hylätty / hyväksytty. Opettaja arvioi tehtävän 3. 

Monivalintatehtävä (tehtävä 4): Tehtävä kattaa opintojakson aihepiirin, ja se tehdään itsenäisesti Itslearning -alustalla. Arviointi on hylätty/hyväksytty.

Opintojakson kokonaisarvosana:

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtävään (numeerinen arvosana 1-5 tai hylätty). Lopullinen arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta. Kaikkien arvioitavien tehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu. Erilliset arviointikriteerit annetaan tehtäväkohtaisesti.

Arvioinnissa hyödynnetään vertaisarviointia, itsearviointia ja opettajan arviointia.

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Lisätiedot

Opintojaksolla viestintä Itslearning -ilmoitus osion kautta. Opettajan kanssa viestintä myös sähköpostitse.

Siirry alkuun