Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1001006-3317
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 30
Koulutus
- Yhteiset opinnot
Opettaja
- Johanna Vaaherkumpu
Ryhmät
-
PTEASS24Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
- 09.09.2024 13:45 - 15:30, 1001006-3317 Suomen kieli ja viestintä
- 16.09.2024 13:30 - 15:30, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3317
- 23.09.2024 13:00 - 15:30, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3317
- 30.09.2024 13:00 - 15:30, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3317
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistama
Materiaalit Itslearningissa
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää Zoom-tunnit ja Itslearning-tehtävät.
Osallistuminen lähiopetukseen, kirjalliset ja suulliset harjoitukset.
Arviointi asteikolla 0-5
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Zoom-tunnit ja Itslearning.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta ja itsenäisestä työskentelystä. Tehtävänannot ja palaute tehtäviin liittyen. Lisäksi harjoituksia itsenäisenä työnä opettajan ohjeistuksen mukaisesti.
Tunneilla käytännön harjoitukset ja puhumisen harjoitukset ovat keskeisessä asemassa. Verkko-osuudessa opiskelija perehtyy itsenäisesti asiateksteihin ja kielenhuollon harjoituksiin.
Kestävä kehitys huomioidaan opetuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät seuraavilta alueilta:
kielenhuolto
kirjoittaminen
vuorovaikutus ja viestintä
3 op
Sisällön jaksotus
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt kielenhuoltoon, kirjoittamiseen ja viestintään ja vuorovaikutukseen.
Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan
oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
Ajoitus:
9.9. klo 13-15.30 Zoom
16.9. klo 13-15.30 Zoom
23.9. klo 13-15.30 Zoom
30.9. klo 13-15.30 Zoom
• palautteen anto ja vastaanotto.
Ajoitus syksy 2024.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti
Itsöearning-viestit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehtävien ja testien mukaan: kielenhuolto, kirjoittaminen, viestintä ja vuorovaikutus.
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään taitavaa tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa. Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Suomeksi
Opintojaksolla arvioidaan muun muassa
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys) 0 - 5
- Kirjallisia tehtäviä
- Selkokielinen tehtävä: hyväksytty/hylätty
-Kielenhuollon testit: suoritettu/ei suoritettu
Painotus: kirjalliset ja suulliset tehtävät 3/4
Kielenhuollon tehtävät 1/4
Hylätty (0)
Opsikelija ei ole tehnyt tehtäviä, eikä ole ollut paikalla tunneilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt välttävästi tehtävät ja ollut harvoin paikalla tunneilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt aktiivisesti tehtävät, ottanut asioista selvää ja ollut kiitettävästi paikalla tunneilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt aktiivisesti tehtävät, ottanut asioista selvää, osallistunut kesksuteluun ja ollut aina paikalla tunneilla.