Projektityön viitekehykset ja metodologiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP45-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Tapani Kilpeläinen
Ryhmät
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- 26.09.2024 09:00 - 16:00, Projektityön viitekehykset ja metodologiat MS00BP45-3005
- 21.11.2024 09:00 - 16:00, Projektityön viitekehykset ja metodologiat MS00BP45-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa.
-Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
-Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
-Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
-Kehittää projektihenkilöstön osaamista
Sisältö
-Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt:
-IPMA Competence Baseline
-PMI Project Management Body of Knowledge
-PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
-Projektijohtamisen ISO-standardit
-Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
-Projektitoiminta erityyppisissä organisaatioissa ja projektiympäristöissä
Oppimateriaalit
Oppimateriaaleina on kansainvälisistä projektiviitekehyksistä ja standardeista julkaistu materiaali sekä projektijohtamisen alan kirjallisuus. Oppimateriaali tullaan julkaisemaan opimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen tms. aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen:
Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (ITSLearning ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue)
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Ennakkotehtävän teemoihin liittyvään ryhmäkeskusteluun osallistuminen
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku
-> Ryhmätehtävän työstäminen
-> Opintojakson teemoihin liittyvät työpajat
-> Asiantuntijaluennot
- Yksilötehtävän ja ryhmätehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Oppimistehtäviin liittyviin ryhmäkeskusteluihin osallistuminen tarpeen mukaan
-> Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti
-> Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
- Opintojakson yhteydessä opiskelijat suorittavat IPMA ICB-standardiin perustuvan PMAF Foundation sertifioinnin
- Koko opintojaksoon liittyvä reflektointi ja oman oppimisen arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja pohtivat ja raportoivat projektitoiminnan viitekehyksiin liittyviä asiakokonaisuuksista
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tarkoitus on saada opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa työstettäväkseen laajan ryhmätehtävän jotka myös vertaisarvioidaan.
Yksilötehtävässä opiskelija perehtyy johonkin oman työnsä kannalta kiinnostavaan asiakokonaisuuteen ja raportoi työnsä.
Opintojakson lopussa opiskelija reflektoi omaa henkilökohtaista oppimiskokemustaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
- Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
- Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
- Kehittää projektihenkilöstön osaamista
Opintojakson sisältö:
- Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt
- IPMA Competence Baseline
- PMI Project Management Body of Knowledge
- PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
- Projektijohtamisen ISO-standardit
- Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
- Projektitoiminnan kehittäminen erityyppisissä organisaatioissa
Syyskuu - Marraskuu 2024, lähipäivät 26.9.2024 klo 9.00-16.00 ja 21.11.2024 klo 9.00-16.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtäviin ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Yksilötehtävien painotus 60 % ryhmätehtävän arvosanasta on 40 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Kirjallinen vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävät: kurssilla suoritettava PMAF Foundation -sertifiointi (HYV/HYL) ja oppimispäiväkirja (H-5).
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti