Innovaatiojohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3191040-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.05.2024 - 06.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Opettajat
- Heli Aramo-Immonen
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- 3191040
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Innovaatiojohtaminen 3191040-3009 |
EDU_2072
Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
EDU_2057 Taidon portaat |
Pe 13.09.2024 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Innovaatiojohtaminen 3191040-3009 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
To 28.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Innovaatiojohtaminen 3191040-3009 |
EDU_2004
Johannes muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä on ladattavissa oppimisalustalta (itsLearning) 30.8.2024 ennakkotehtävä palautetaan oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.
Lähipäivät:
Perjantaina 13.9.2024, klo 9.00-15:30
Torstaina 28.11.2023, klo 9.00-16.00 Seminaari, yhteistoteutus englanninkielisen Innovation Management kanssa kampuksella.
Kts tarkemmat tiedot https://lukkari.turkuamk.fi
Sisältö:
Innovaatioiden yhteiskunnallinen merkitys "big picture" ja makrotalous.
Innovaatioiavaruus. Innovaatiotyypit, -mallit, -prosessit ja niihin vaikuttavat organisaatiokulttuurit. Innovaatioiden mahdollistajat, uudet teknologiat ja trendit. Avoimet ja suljetut innovaatioympäristöt. Startup kulttuuri.
Tuotekehitystoiminta, projektitoiminta, portfoliohallinta, innovaatioiden linkitys organisaation strategiaan.
Tavoitteet
Innovaatiojohtamisen opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää luovuuden ja ennakoivan kehittämisen tärkeyden organisaatiossa
- tunnistaa organisaation innovaatiokyvykkyyden eri osa-alueet ja osaa kehittää niitä edelleen
- osaa soveltaa uusimpia liiketoiminnan kehittämistyökaluja organisaation eri osa-alueiden ja liiketoiminnan kehittämisessä
- pystyy luomaan ja kehittämään uusia liiketoimintakonsepteja sekä suunnittelemaan näiden kaupallistamisen ja markkinoille lanseerauksen
- osaa arvioida markkinan kehitystä ja asiakaskunnan tarpeita ennakoivasti uusien liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta
Sisältö
- uuden tuotteen kehittämis/innovaatioprosessi
- viimeisimmät innovaatiomallit
- innovaatioita eri konteksteissa
Oppimateriaalit
* Tidd & Bessant, Managing innovation, vanhemmatkin painokset käyvät.
* Paul Trott (2021), Innovation Management and New Product Development, 7th edition, Hoboken : Pearson.
* Ries, Eric (kirjoittaja); Rautanen, Anu, (kääntäjä) ; Markula, Jussi, (kääntäjä), 2016. Lean startup : kokeilukulttuurin käsikirja : kuinka jatkuvan innovoinnin avulla luodaan merkittävästi onnistuneempaa liiketoimintaa, LavasDesign Oy
* Langdon Morris (2011), The Innovation Master Plan - the CEOs guide to innovation, www.innovationlabs.com, erityisesti Chapters 1, 4, 5 ja 6.
* Pentti Sydänmaanlakka (2009), Jatkuva uudistuminen - Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen, Talentum Media Oy
* Everett M. Rogers, Diffusion of Innovations, (1962-) Fifth Edition 2003.
Lisäksi oppimisalustalla ja lähipäivissä annettava kirjallisuus, artikkelimateriaalit ja julkaisut.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta sekä yksilökohtaisia oppimistehtäviä, ryhmätehtävä, vertaisarviointia. Suullista, kirjallista ja visuaalista raportointia. Itsearviointia.
Kurssin aikana tehdään posteri opettajan antamasta aiheesta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla käytetään konstruktivistista oppimista, jossa uusia opittuja teorioita ja käytäntöjä sovelletaan yksilön aiempaan tietoon ja kokemukseen. Luennoilla käsitellään nykyaikaista innovaatiotoimintaa, sen teorioita, malleja ja niiden soveltamista organisaatioissa. Lähiopetus pyrkii olemaan keskustelevaa ja opiskelijoita osallistavaa. Opiskelijat soveltavat omia ammatillisia kokemuksiaan ja uuden oppimistaan opintojaksolla annettavien erilaisten tehtävien ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 2x 8 h, Oppimistehtäviä 47 h, ryhmä-/projektitehtävä 70 h, yhteensä 133 h.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää hyväksytysti suoritetettuja tehtäviä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvioiden keskisarvona.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut ennakkotehtäviä, oppimistehtäviä, vertaisarviointeja, tai projekti-/ryhmätyön osuuttaan hyväksyttävästi annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita sekä osaa soveltaa tietoa organisaationsa ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa sitä annettuihin tehtäviin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti innovaatioiden johtamisen teorioita ja konsepteja ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija osaa käyttää annettua kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja osaa löytää ja soveltaa asiaankuuluvia ammatillisia ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia. Opiskelija osoittaa merkittävää aloitteellisuutta, tuo esille perusteltuja uusia ideaoita ja innostaa muita innovaatiojohtamisellaan.
Lisätiedot
Oppimisalusta ja viestintäkanava on itsLearning.
Tarjotaan YAMK-avoimeen 3 opiskelupaikkaa.