Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Master of Business Administration, Business Management

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven

Ryhmät

  • YSMANK24
    Master of Business Administration, Sales Management

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.

Opetusmenetelmät

Individual work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, benchmark ...
- collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Thesis plan, group assignment, self and peer assessments

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations

Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations: 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h

Sisällön jaksotus

Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Preparation for the Master’s thesis
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Participation activity to the contact lessons with assignments
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5, 30 %
Thesis plan and peer-assessments: 1-5, 70 %
Self assessment: pass
Activity

Hylätty (0)

No participation to the contact lessons, not submitted assignments

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Participation to the contact days, submitted assignments

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Active participation to the contact days submitted assignments with good outcomes

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Very active participation to the contact days, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline