Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YBINBK24Master of Business Administration, Business Management
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 05.09.2024 09:00 - 16:00, Research and Development Methods MS00BP42-3032
- 29.11.2024 09:00 - 16:00, Research and Development Methods MS00BP42-3032
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, benchmark ...
- collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Thesis plan, group assignment, self and peer assessments
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Participation activity to the contact lessons with assignments(16h)
Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations: 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Preparation for the Master’s thesis
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity to the contact lessons with assignments(16h)
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5, 30 %
Thesis plan and peer assessments 1-5, 70 %
Self assessment: pass
Activity
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons, not submitted assignments
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact days, submitted assignments
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact days submitted assignments with good outcomes
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact days, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline