Oma johtajuusidentiteetti (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BX34-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
- 03.09.2024 09:00 - 16:00, Aloituspäivä ja Oma johtajuusidentiteetti MS00BX34-3004
- 19.09.2024 09:00 - 12:00, Oma johtajuusidentiteetti MS00BX34-3004
- 25.09.2024 09:00 - 12:00, Oma johtajuusidentiteetti MS00BX34-3004
- 17.04.2025 09:00 - 11:00, Oma johtajuusidentiteetti MS00BX34-3004
- 05.06.2025 09:00 - 11:00, Oma johtajuusidentiteetti MS00BX34-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähi- ja verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy neljä oppimistehtävää, jotka tehdään pääosin yksilötyönä.
Syksy 2024: 1) Oma uratarina (mukana pienryhmäosuus) ja 2) Oman johtajuuden reflektointi
Kevät 2025: 3) Itsetuntemuksen lisääminen
Syksy 2025: 4) Oman johtajuuden kehittäminen verkostoissa
Lähipäivät 4 h
Verkkotapaamiset 12 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 99 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
03.9.2024 14.00-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
19.9.2024 09.00-12.00 (online)
25.9.2024 09.00-12.00 (online)
Syksyllä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Keväällä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa
2. Itsensä johtamisen strategiat
Syksyllä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Osallistujien on mahdollista tehdä Thomaksen HPTI-analyysi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS24.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma uratarina: hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu yksilötehtävien 2-4 keskiarvosta (100 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa eri johtajuusteorioita ja -malleja sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä oman ammatillisen kehittymisen tukena.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa soveltaa eri johtajuusteorioita ja -malleja oman johtajuusidentiteetin tarkasteluun. Opiskelija hyödyntää reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen sekä käyttää johtajuusteorioita ja -malleja tässä tukena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteettinsä kannalta. Opiskelija hyödyntää systemaattista reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen. Lisäksi opiskelija soveltaa johtajuusteorioita ja -malleja taitavasti tietoisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen tukena.