Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.05.2024 - 09.12.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Master of Business Administration, Business Management

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven

Ryhmät

  • YSERVIS24
    Master of Businesss Administration, Service Design
  • 20.09.2024 08:30 - 16:15, Research and Development Methods MS00BP42-3033
  • 25.10.2024 08:30 - 16:15, Research and Development Methods MS00BP42-3033

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.

Opetusmenetelmät

Individual and group work, peer assessments,
- acquaintance of relevant approaches, research and analysis methods and tools with a help of
scientific publications, seminars etc.: action research, content analysis, interviews, observations, surveys, swot, coding...
- possible collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Assignments instead of exams

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations

Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h

Sisällön jaksotus

Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Academic English
Preparation for the Master’s thesis / Seminars:
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Evaluation of the assignments and participation activity to the contact lessons (16h)

Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5: 40%
Thesis plan and peer-assessments: 1-5: 60%
Self-assessment: pass

Hylätty (0)

No participation to the contact lessons
Assignments are not completed to an acceptable level and or not returned assignments - instructions have not been followed

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Participation to the contact lessons
Communication and reflection are acceptable
Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability - assignments partly done according to the instructions

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Active participation to the contact lessons
Communication and reflection are good
General understanding of theory and application - assignments done according to the instructions

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Very active participation to the contact lessons, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline