Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.05.2024 - 09.12.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YSERVIS24Master of Businesss Administration, Service Design
- 20.09.2024 08:30 - 16:15, Research and Development Methods MS00BP42-3033
- 25.10.2024 08:30 - 16:15, Research and Development Methods MS00BP42-3033
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual and group work, peer assessments,
- acquaintance of relevant approaches, research and analysis methods and tools with a help of
scientific publications, seminars etc.: action research, content analysis, interviews, observations, surveys, swot, coding...
- possible collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Assignments instead of exams
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Academic English
Preparation for the Master’s thesis / Seminars:
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity to the contact lessons (16h)
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5: 40%
Thesis plan and peer-assessments: 1-5: 60%
Self-assessment: pass
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons
Assignments are not completed to an acceptable level and or not returned assignments - instructions have not been followed
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact lessons
Communication and reflection are acceptable
Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability - assignments partly done according to the instructions
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact lessons
Communication and reflection are good
General understanding of theory and application - assignments done according to the instructions
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact lessons, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline