Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH84-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 15.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Toimipiste

  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
  • Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit

Opettaja

  • Ilona Tanskanen

Vastuuopettaja

Ilona Tanskanen

Ryhmät

  • YTAUKS24
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
  • 04.09.2024 09:00 - 17:00, Ammatillinen elämäkertaprosessi KU00CH84-3004
  • 05.09.2024 09:00 - 14:00, Ammatillinen elämäkertaprosessi KU00CH84-3004
  • 05.09.2024 14:00 - 17:00, Ammatillinen elämäkertaprosessi KU00CH84-3004
  • 03.06.2025 09:00 - 17:00, Ammatillinen elämäkertaprosessi KU00CH84-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.

Sisältö

• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys omassa ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
• Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on sijoitettu itslearning-verkko-oppimisympäristöön.

DICO Toolkit for Digital Career Stories 2023. Saatavilla https://riviste.unimc.it/index.php/cap-cult/issue/view/148/showToc

Juppi, P. & Tanskanen, I. 2019. Ammatillinen elämäkerta ja digitaalinen tarinankerronta pedagogisina välineinä. Saatavilla https://talk.turkuamk.fi/taide/ammatillinen-elamakerta-ja-digitaalinen-tarinankerronta-pedagogisina-valineina/

Meijers, Frans & Lengelle, Reinekke 2012. Narratives at work: The developement of career identity. Saatavilla https://www.researchgate.net/publication/241710063_Narratives_at_work_The_development_of_career_identity

Rapo, Ari 2020. The Photodiary Method. Onnistumisen elämyksiä valokuvapäiväkirjan avulla. Saatavilla https://peda.net/yritykset/photodiary

Taide töissä - Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taitelijan rooliin yhteisöissä 2019. Saatavilla https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167170.pdf

Tanskanen, I. 2023. Ammatillinen elämäkertaprosessi, digitaaliset uratarinat ja taidelähtöiset menetelmät itsereflektion ja identiteettityön välineinä. Ks. talk.turkuamk.fi > Taide

What is career story and why you need it? Saatavilla https://workbloom.com/job-search/what-is-career-story

Opetusmenetelmät

Itse-reflektiota sisältävä ammatti-identiteettityö digitarinan, päiväkirjaamisen ja kontaktiopetusjaksoihin kytkeytyvien ennakko-, jälki- ja kontaktijaksoilla toteutettavien tehtävien muodossa sekä tuutorointi. Työskentelyssä yhdistetään itsenäisesti tehtävää henkilökohtaista työskentelyä pienryhmä- ja koko ryhmän kanssa tapahtuvaan työskentelyyn sekä sovelletaan taidelähtöisiä menetelmiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja kontaktiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä.

YAMK-koulutukseen ja siinä tapahtuvaan ohjaukseen osallistuu usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin metataitoineen eli oppimaan oppimiseen, vuorovaikutus-, yhteistyö- ja tunneosaamiseen, itsetuntemukseen ja itsensä johtamiseen, tiedon hankintaan, käsittelyyn ja prosessointiin sekä kriittiseen ajatteluun, eettisyyteen, kestävään kehityksen, kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen sekä ennekoivaan kehittämiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Monimuoto-opiskelu, johon sisältyy työskentelyä kontaktiopetusjaksolla, ennakko-, jälki- ja muita itsenäisiä tehtäviä sekä tuutorointia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Digitarina omasta tiestä kulttuurialan YAMK -opintoihin, itsenäiset tehtävät ml. ennakko- ja jälkitehtävän (24 h)
Kontaktiopetus 24 h
Päiväkirjaaminen 40 h
Kontaktijaksoihin liittyvät ennakko- ja jälkitehtävät 47 h

Sisällön jaksotus

Ammatillinen elämäkertaprosessi nivoo yhteen koulutuksen sisältöjä ja opiskelijan omaa näkemystä niistä sekä omasta ammatti-identiteetistään. Oman ammatillisen elämäkertaprosessinsa kuluessa opiskelija muodostaa käsityksen omasta ammatti-identiteetistään, sen osa-alueista, painopisteistä, vahvuuksista ja kehitettävistä alueista sekä sisäistää reflektoivan työotteen jatkuvan kehittymisen mahdollistajana.

Ammatillisen elämäkertaprosessiin liittyvää ohjausta ennako- ja muine tehtävineen on jokaisen kontaktiopetusjakson yhteydessä. Työskentely alkaa ensimmäisen kontaktiopetusjakson intensiivisessä digitarinapajassa. Kontaktipetusjaksoihin kytkeytyvän työskentelyn lisäksi opintojaksoon sisältyy opintojen valmistumisvaiheen tehtävä. Sisältöalueet:

• Ammatti-identiteetin muotoutuminen ja ammatti-identiteettityö
• Omasta asiantuntijuudesta viestiminen
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuus,,verkostot ja yhteistoiminta mahdollisuutena ja haasteena
•Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät

Ammatillisen elämäkertaprosessin pysäytyspisteet kontaktiopetusjaksojen yhteydessä (2024 - 2025):

viikolla 36 Tieni Taideakatemiaan YAMK-opintoihin – digitaalinen uratarina ja päiväkirjaaminen itsetutkiskelun välineinä.

viikolla 41 Päiväkirjaamisen käytänteet. Toisella kontaktijaksolla jaetaan noin kuukauden kestäneen ohjeistetun päiväkirjaamisen perusteella hyviksi havaittuja käytänteitä.

viikolla 45 Kulttuuri- ja taidealan sekä työelämän diskurssien ja arkkityyppien tunnistaminen. Opiskelijat pohtivat tausta-aineiston valossa omaa ammatillisuuttaan, sen osa-alueita ja kehittymisen tarpeita. Tarkastelussa hyödynnetään arkkityyppejä.

viikolla 49 Kriittisiä näkökulmia tarinankerrontaan. Kontaktijaksolla tarkastellaan tausta-aineistoon tutustumisen perusteella tarinallisuuteen liittyviä riskejä.

viikolla 3 Miten ylläpitää ja edistää omaa luovuutta (Minna Haapasalo)

viikolla 6 Tehtävänä on ollut opinnäytetyön suunnitelman viimeistely saadun palautteen ja tarvittavan uuden tiedon tukemana. Päiväkirjassa on tutkittu kirjoittaen tutkimus- ja kehittämistyötä henkilökohtaisena kokemuksena, ja kontaktijaksolla jaetaan ja tarkastellaan näitä kokemuksia pienryhmissä ja koko vuosikurssin kesken.

viikolla 10 Kontaktijaksolla tarkastellaan taiteilijatekstejä ammatillisen ja uraidentiteetin rakentamisen ja heijastamisen keinoina.

viikolla 15 Kontaktiopetuksessa tarkastellaan työelämän diskursseja, rooleja ja identiteettejä, joihin on perehdytty ennakkotehtävässä ohjeistetun materiaalin avulla.

vkiiolla 19 Personal Branding Canvas -työkaluna oman kulttuuri- ja taidealan toimijuuden tutkimisessa, kokonaiskuvan muodostamisessa ja siitä kertomisessa.

viikolla 23 Tulevaisuus taide- ja kulttuurialan ammattilaisena; kontaktijaksolla rakennetaan omakuva itsestä alan ammattilaisena viiden vuoden kuluttua eli tulevaisuusportfolio.

Lisäksi viimeisellä kontaktijaksolla pohjustetaan jälkireflektiotehtävä, joka sisältää päiväkirjan ja muiden opiskeluun liittyvien aineistojen tarkastelun siitä näkökulmasta, miten ja millaisten vaiheiden kautta oma henkilökohtainen oppimisprosessi on edennyt ja millaisia muutoksia se on tuottanut. Jälkitehtävä on esseemuotoinen, ja sen lukijana toimii opiskelijan opintoja ohjaava opettajatuutori.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Saatavilla verkko-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin reflektiopisteissä opetusjaksoilla, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.

Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla. Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa

• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.

Hylätty (0)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla. Osatehtävät koostuvat kontaktiopetusjaksoa edeltävistä ennakkotehtävistä sekä kontaktiopetusjakson aikaina tapahtuvasta työskentelystä. Lisäksi opintojakso sisältää jälkitehtävän, itse-reflektiivisen raportin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla. Osatehtävät koostuvat kontaktiopetusjaksoa edeltävistä ennakkotehtävistä sekä kontaktiopetusjakson aikaina tapahtuvasta työskentelystä. Lisäksi opintojakso sisältää jälkitehtävän, itse-reflektiivisen raportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla. Osatehtävät koostuvat kontaktiopetusjaksoa edeltävistä ennakkotehtävistä sekä kontaktiopetusjakson aikaina tapahtuvasta työskentelystä. Lisäksi opintojakso sisältää jälkitehtävän, itse-reflektiivisen raportin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla. Osatehtävät koostuvat kontaktiopetusjaksoa edeltävistä ennakkotehtävistä sekä kontaktiopetusjakson aikaina tapahtuvasta työskentelystä. Lisäksi opintojakso sisältää jälkitehtävän, itse-reflektiivisen raportin.