Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH86-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 08.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Ilona Tanskanen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Ryhmät
-
YTAUKS24Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
- 03.09.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 07.10.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 04.11.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 05.11.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 05.11.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 02.12.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
- 03.12.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä
Sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan tarkemmin itslearningi-kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktiaksojen poissaoloja korvaavat tehtävät opiskelija sopii vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimisalustalla ohjeistetaan kunkin kontaktiopetuksen yhteyteen kuuluvat ennakkotehtävät, kontaktiopetuksen aikana toteutettavat harjoitteet ja jälkitehtävät.
Sisällön jaksotus
Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.
Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys (1. kontaktijaksolla)
2. Tulevaisuus taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi (2. kontaktijaksolla)
3. Teknologia, digitalisaatio, (3. kontaktijaksolla)
4. Työelämä ja innovaatiot (4. kontaktijaksolla)
1. Kontaktiopetus (syyskuu)
Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.
2. Kontaktiopetus (lokakuu)
Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf
Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.
3. Kontaktiopetus (marraskuu)
Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.
Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.
4. Kontaktiopetus (joulukuu)
Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Alateema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Alateema 2: Kompetenssit
Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi
Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä
Opintojakson sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning ja s-posti kontaktiopetuksen ohessa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.