Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH86-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2024 - 08.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.09.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia / Master School
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
- Opettajat
- Ilona Tanskanen
- Vastuuopettaja
- Ilona Tanskanen
- Ryhmät
-
YTAUKS24Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
- Opintojakso
- KU00CH86
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
LIN_H319
Teoriatila
LIN_H330 Teoriatila |
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
|
Ma 02.12.2024 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Ti 03.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.
Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys (1. kontaktijaksolla)
2. Tulevaisuus taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi (2. kontaktijaksolla)
3. Teknologia, digitalisaatio, (3. kontaktijaksolla)
4. Työelämä ja innovaatiot (4. kontaktijaksolla)
1. Kontaktiopetus (syyskuu)
Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.
2. Kontaktiopetus (lokakuu)
Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf
Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.
3. Kontaktiopetus (marraskuu)
Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.
Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.
4. Kontaktiopetus (joulukuu)
Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Alateema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Alateema 2: Kompetenssit
Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi
Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä
Opintojakson sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä
Sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan tarkemmin itslearningi-kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Kansainvälisyys
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktiaksojen poissaoloja korvaavat tehtävät opiskelija sopii vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimisalustalla ohjeistetaan kunkin kontaktiopetuksen yhteyteen kuuluvat ennakkotehtävät, kontaktiopetuksen aikana toteutettavat harjoitteet ja jälkitehtävät.
Lisätiedot
itslearning ja s-posti kontaktiopetuksen ohessa