Siirry suoraan sisältöön

Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH86-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 08.10.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit

Opettaja

  • Ilona Tanskanen

Vastuuopettaja

Ilona Tanskanen

Ryhmät

  • YTAUKS24
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
  • 03.09.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 07.10.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 04.11.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 05.11.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 05.11.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 02.12.2024 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004
  • 03.12.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1 KU00CH86-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä

Sisältö

- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan tarkemmin itslearningi-kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktiaksojen poissaoloja korvaavat tehtävät opiskelija sopii vastuuopettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimisalustalla ohjeistetaan kunkin kontaktiopetuksen yhteyteen kuuluvat ennakkotehtävät, kontaktiopetuksen aikana toteutettavat harjoitteet ja jälkitehtävät.

Sisällön jaksotus

Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.

Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys (1. kontaktijaksolla)
2. Tulevaisuus taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi (2. kontaktijaksolla)
3. Teknologia, digitalisaatio, (3. kontaktijaksolla)
4. Työelämä ja innovaatiot (4. kontaktijaksolla)

1. Kontaktiopetus (syyskuu)
Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten

Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.


2. Kontaktiopetus (lokakuu)
Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf

Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.


3. Kontaktiopetus (marraskuu)
Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.

Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.


4. Kontaktiopetus (joulukuu)
Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Alateema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Alateema 2: Kompetenssit
Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi

Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä

Opintojakson sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning ja s-posti kontaktiopetuksen ohessa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Hylätty (0)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista hyväksyttävällä tavalla.