Siirry suoraan sisältöön

Taide uusissa konteksteissa 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH88-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit

Opettaja

  • Ilona Tanskanen

Vastuuopettaja

Ilona Tanskanen

Ryhmät

  • YTAUKS24
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
  • 13.01.2025 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 03.02.2025 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 04.02.2025 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 03.03.2025 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 04.03.2025 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 07.04.2025 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 08.04.2025 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 05.05.2025 09:00 - 17:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003
  • 06.05.2025 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 2 KU00CH88-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tarkastella ja kehittää tavoitteellisesti omaa taiteilijaidentiteettiään ja kompetenssejaan
• sijoittaa ja soveltaa osaamistaan itselleen uusiin toimintaympäristöihin ja monialaisiin yhteisöihin
• huomioida työskentelyssään esimerkiksi kulttuurisen, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden sekä kestävän kehityksen
• tarkastella innovatiivisesti taiteen ansaintamalleja ja vaikuttaa keskustelijana ja kehittäjänä taiteilijan toimeentulo- ja toimintaedellytyksiin
• rakentaa ja hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä verkostoja sekä viestiä niille omasta taiteilijuudestaan ja taiteellisesta työskentelystään

Sisältö

• Moninaisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus taiteessa
• Taiteilijan asiantuntijuus, yhteistoiminta, verkostot ja kansainvälinen verkostoituminen
• Ajankohtaisen erityisteemat, esim. posthumanismi ja luonto, kestävä kehitys ja taide, queer-teoria ja -taide, aktivistinen taide eli artivismi

Oppimateriaalit

Saatavilla itslearning-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Tiimityö, opettajajohtoiset keskustelevat luennot. Henkilökohtaiset oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimityö, opettajajohtoiset keskustelevat luennot. Henkilökohtaiset oppimistehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktiaksojen poissaolojen korvaavat tehtävät opiskelija sopii vastuuopettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Saatavilla itslearning-oppimisalustalla

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla.

Sisällön jaksotus

Tarkemmat tiedot löytyvät itslearning-verkko-oppimisympäristöstä.

Teemoja käsitellään itsenäisten oppimistehtävien sekä kontaktijaksoilla tapahtuvien luentojen sekä ryhmätehtävien kautta.

Teemat:
1. Tiede ja tutkimus (tammikuun kontaktijakso (Annika Dahlsten)
2. Verkostot, välittäjyys ja liiketoimintamallit (Krista Petäjäjärvi)
3. Kulttuuria kunnissa (Annika Dahlsten)
4. Teknologia ja taide (Annika Dahlsten)
5. Tulevaisuus, kestävä kehitys ja taiteilijuus (Annika Dahlsten)

Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamista ja työskentelyään englanniksi sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin
• työskennellä eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta itslearning

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla.

Hylätty (0)

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla.